Szépen növekedett a magyar háztartások vagyona

2022 I. negyedév végére 77 545 milliárd forintra nőtt a háztartások pénzügyi vagyona, ami 1053 milliárd forintos növekedés az előző negyedévhez képest, éves alapon pedig 6 825 milliárd a gyarapodás. A háztartások kötelezettségeinek szintje 13 422 milliárd forint volt 7 milliárdos negyedéves csökkenéssel, míg az éves változás 1 485 milliárd forint emelkedés. Így a kettő eredményeként a nettó pénzügyi vagyon 1060 milliárdos negyedéves növekedéssel 64 123 milliárd forintra nőtt.

A pandémiás korlátozások kezdete óta erősen jelen volt a háztartások megtakarítási szerkezetében a kényszermegtakarítás motívuma, azonban a tavalyi év második felétől ez a hatás már érdemben enyhült a fogyasztás szintjéből kiindulva. A készpénzállomány megugrása ismét nagyon jelentős volt, amiben szerepe van a kormányzati transzferek kifizetéseinek és az EU-s források lecsapódásának is. Alap trendként az látható, hogy a készpénz- és a látra szóló állomány továbbra is erőteljesen növekszik, az eddig kiválóan teljesítő hosszú lakossági állampapírokat és befektetési jegyeket a legutolsó negyedévben már alig vásárolták a háztartások vélhetően az inflációs félelmek miatt, a hitelfelvételi kedv pedig szintén jelentősen lassult, amiben mind a háborús félelmek miatt átmenetileg elhalasztott döntések, mind pedig a kamatok rapid emelkedése szerepet játszhat. Ezen felül a vagyonszerkezetet értelemszerűen az általános hazai és globális makrogazdasági környezet mozgatta, az inflációs félelmek, a háború, az agresszív kamatemelési és recessziós félelmek miatt bekövetkező piaci korrekciók erős negatív hatást fejtettek ki a háztartások tőkepiaci instrumentumaira. Eközben, ahogy az előző negyedévekben, úgy a 7000 milliárdot közelítő készpénzállomány növekedésének megállításában továbbra sem sikerült előrelépést elérni, a lakosság jelentős része továbbra sem a legalább az inflációt elérő hozamtermelő képességű instrumentumokat választja a készpénz helyett, ami a jelenlegi pénzromlási ütem mellett immár jelentős károkat okoz ezeknek a megtakarítóknak. A lakossági állampapírok esetében az infláció látható és stabil élénkülésével a nem infláció-indexált papírok látványosan veszítenek a vonzerejükből, de az állomány továbbra is jelentős, így hozzá tud járulni több fontos nemzetgazdasági cél teljesüléséhez is, mint például az államadósság (re)finanszírozási stabilitásának növelése vagy az állami kamatkiadások hazai nemzetgazdaságban történő lecsapódása. Eközben az elhalasztott kereslet aktív pótlása továbbra is láthatóan zajlik – amiben immár szerepet játszik az inflációs félelmek miatt előrehozott fogyasztás és beruházások is -, ami akár némi fékezőerővel is hathat a vagyonfelhalmozás ütemére, azonban a forrásbeáramlás ennél is jelentősebb egyelőre, így jelenleg láthatóan a két folyamat párhuzamosan tud végbe menni és ez egyben támaszt is jelent a GDP-nek fogyasztási oldalról.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo