Az elmúlt évet végigküzdöttem az adóhatósággal vagyongyarapodás ellenőrzési ügyekben - ez a küzdelem persze ma is tart, jellemzően már a bírósági fronton. A 2007-es év mindenki számára nagy tanulságokkal szolgált. Az adózók megfontoltabbak lettek magánpénzügyeik intézésében és a vállalkozásvezetésben egyaránt. Ügyvédek, adótanácsadók, könyvelők is nagyobb tapasztalattal várják a következő rohamot. Persze az adóhatóság is rengeteg gyakorlati ismerettel gazdagodott a témát illetően - az ő munkájuk a rendkívüli kampány üzemmódról 2008-ra és a következő évekre ugyan átáll a normál üzemmódra - de ez az ellenőrzés típus kiemelt helyre került az adóhivatal munkájában. Saját tapasztalataimat foglalom itt össze 13 + 1 jótanácsban. Ezek nem csak azokat érintik, akik éppen megkapták az APEH értesítését és ellenőrzés alatt állnak - ugyanolyan lényeges lehet azoknak, akik úgy szeretnék szervezni életüket, hogy ne legyen félnivalójuk egy ilyen jövőbeni APEH értesítőtől.
- Magániratait - bankszámlakivonatait, szerződéseit - őrizze meg, ne csak 5 évig, tovább is. Még a gyerekeknek is szükségük lehet rá.
- Gondolkodjon, legyen tájékozott a saját ügyében - mind a múltbeli tényeket, mind pedig a jogait illetően. Hozza magát olyan felkészültségi helyzetbe - hogy egyszerűen ne maradjon tere a meglepetésnek.
- Ha bizonytalanságot érez az adóellenőrzésbeni jogait, kötelezettségeit, az eljárás menetét, vagy akár a vizsgálandó tényeket illetően - mindenképpen forduljon ügyvédhez, és az eljárás során is vegye igénybe az ügyvédi képviseletet.
- Induljon ki abból, hogy az ellenoldalnak Önről már az ellenőrzés kezdeti szakában széles körben állnak rendelkezésére személyes vagyoni-pénzügyi információk, és megvannak a lehetőségei a további információszerzésre is. Miután azonban az adóellenőrzés nem büntetőeljárás, ahol a gyanúsított csak a végén tekintheti meg az ellene folyó eljárás iratait - Önnek adózóként joga van a saját adóellenőrzésében az eljárás bármely szakában - akár a legelején - az iratokba betekinteni, minden kérdésben felvilágosítást kérni, és megkérdezni azt is, hogy mi volt az ellenőrzésre történt kiválasztása ténybeli alapja.
- Általában meggyőzőbb, ha az ellenőrzés minél korábbi szakában - akár a legelső nyilatkozattételen - teljes körű nyilatkozatot tudunk tenni, és minden iratot hiánytalanul az adóhatóság rendelkezésére tudunk bocsátani. Erre azonban nem mindig van lehetőség - jellemzően abból az igazságtalan helyzetből adódóan, hogy 5 évvel ezelőtti eseményeket kell rekonstruálni, úgy, hogy az akkori történések idején ilyen vizsgálatra nem készültünk.
- Az adózó saját nyilatkozata nagyon lényeges bizonyíték. Ez az egy bizonyítékunk van, ami csak tőlünk függ. Érdekes tapasztalat - a saját nyilatkozatunk bizonyító erejét, ha mellettünk szól leértékelik, ha ellenünk szól felértékelik a hatóságok. Az is érdekes tapasztalat, hogy az adózó a saját nyilatkozatával inkább ront, mint javít a helyzetén. A nyilatkozattétel időpontját és tartalmát kellő körültekintéssel kell megválasztani - akkor jön el az ideje, ha a releváns információk teljes körűen rendelkezésre állnak. Információk hiányában nem lehet - tehát nem szabad - nyilatkozni semmilyen kérdésben.
- A nyilatkozattétel megtagadása is megfontolható adott esetben - ez egy olyan jog az adózó kezében, amely miatt az adózót nem érheti szankció, az adóhatóság nem szabhat ki ezért bírságot. Vannak olyan helyzetek, amelyekben indokolt ezzel élnie - de ezt nem lehet általánosítani. Ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a nyilatkozattétel megtagadása minden esetben érdekében is áll az adózónak, hiszen a bizonyítási kötelezettség egy ilyen adóellenőrzésben őt terheli - és ez nem teljesíthető tagadással. Ráadásul a nyilatkozat megtagadása beindítja az adóhatóság megkeresési gépezetét Bankfelügyelet, Földhivatalok, Cégbíróság stb. felé.
- Bár egy ilyen ellenőrzés során az adózót terheli a bizonyítási kötelezettség - nem szabad a túlbizonyítás hibájába sem esni. Egy tanúvallomás is lehet hiteles bizonyíték önmagában - kettő tanúvallomás ellentmondása pedig kiolthatja mindkettő bizonyító erejét. Ugyanez az okiratokra is érvényes.
- Számoljon azzal, hogy az adóhatóság előtt nincsen banktitok. Nincsenek olyan banki, biztosítási stb. konstrukciók, amelyekről a bank ne lenne köteles - szabályszerű megkeresésre - tájékoztatást adni az adóhatóságnak. Számoljon azzal is, hogy ingatlan vásárlásait - annak illetékkiszabáshoz szükséges adatait már az adóhatóság tartja nyilván.
- És akkor jöjjenek vagyongyarapodási, életviteli tanácsok. Kezdjük talán azzal a szentségtöréssel, hogy vagyongyarapodás ellenőrzés ellen legjobb védekezés az adófizetés. Legyen értékelhető adóbevallása: mutasson fel látható, vizsgálható kiadásaival arányban álló adózott jövedelmet. Egy veszteséges vállalkozás vagy egy nullás adóbevalló vagyongyarapodás ellenőrzéséhez nem kell névtelen feljelentés - a hivatali számítógép fogja ilyen esetben a kiválasztást elvégezni.
- A hétköznapi élet nagy döntéseit, úgymint lakásvásárlás, építkezés, autóvásárlás vagy akár házasságkötés - ilyen sajátos adóellenőrzési nézőpontból is meg kell tervezni, előre. Ugyanis sokkal egyszerűbb előre tervezni, mint utólag bizonyítani. Mikor - mit - miből - ezeket a kérdéseket meg kell tudni válaszolni. Itt nagyon fontos kérdés a kronológia. Több ügyben is jött forráshiány abból, hogy a kronológia nem stimmelt. Már megjött az új autóm, forgalomba helyezték, ki is fizettem - de a régit egy nappal későbbi dátummal adtam el, számolták be stb. - vagy legalábbis így szólt a szerződés. Egy ellenőrzésben viszont szükség lenne forrásként a régi autó megkapott vételárára is, hiszen abból fizettem az újat - de ezt az egynapos csúszás miatt nem engedi a kronológia, és az APEH. A példa lakásra - bármire - ugyanúgy érvényes.
- Nyaraló bérbeadás bejelentés nélkül (Balaton, Adria, Zalakaros, Harkány, Hévíz stb.), fekete jövedelmek (jutalék, borravaló, hálapénz, számla nélküli értékesítés stb.) szerzése adózás nélkül (és egyébként) nem javasolt (jogellenes, a törvények büntetik, és egyéb hátrányos következményekkel járnak) - de ugye nem kell mondani azt sem, hogyha ezek a tételek átutalással, befizetéssel rendre - mondjuk havi rendszerességgel, ahogy fizetik - megjelennek a lakossági folyószámlánkon, akkor elkezdhetünk gondolkodni az öt évre visszamenő önrevíziónkon - mert egy adóellenőrzésben ez a bankszámla lesz az első, amelyről az adóhatóság előtt el kell számolnunk.
- Ha vállalkozó, cége van - kezelje kritikusan az olyan ügyleteket, mint cégalapítás, törzstőke felemelés, tagi hitel. Ha nincs adózott forrása - felejtse is el ezeket.
- Gyermeke lakásvásárlásához, vagy akár más célú jövedelemhez juttatásához használja ki az Illetéktörvény azon rendelkezését, hogy a bankszámláról bankszámlára utalt pénz ajándékként mentes az ajándékozási illeték alól. (Itv. 17./1/ g., ezt az illetékmentes szerzést azonban be kell jelenteni az adóhatóságnak). Ha ugyanezt az összeget készpénzben adja, akkor minimum 11% ajándékozási illetéket kell fizetni. Gondoljon bele: volt ilyen eset a családban? Természetesen ez az ajándékozás az ajándékot kapó magánszemélynél (a gyermeknél) az Szja alól is mentes. (Szja tv. 1. sz. M. 7.2.)
szerző: Dr. Szabó Tibor ügyvéd, adószakértő az Önadozó című folyóirat és az Adónet.hu főszerkesztője
forrás: Jogi Fórum - az első magyar jogi portál.