Érdekes megnézni, hogy adott cégnél mekkora a szakszervezeti dolgozók aránya. A Richternél körülbelül 30, a Tescónál 14, a Nokiánál 10 százalék, míg az Ericssonnál és a Pannonnál egyáltalán nincs szakszervezet.
Legalább hetven éves az első BKV szakszervezet
A BKV Zrt. és jogelődjei szakszervezeteinek története régre nyúlik vissza. Az első szakszervezet megalapításának időpontjáról nincsen pontos adat, de 1937-ben már voltak jegyzett szakszervezeti tagok, így a megalakulás ennél az időpontnál korábbra tehető. A BKV Zrt.-nél jelenleg 26 szakszervezet van, amelyek az alábbi táblázatban látható struktúrában működnek. (Nagyításhoz kattintson a képre.)
Jó a kapcsolat a BKV és a szakszervezetek között?
"A BKV Zrt. menedzsmentje és a szakszervezetek között jó munkakapcsolat áll fenn" - áll a cég közleményében, amely hihetetlen, de valós állítás, melyet Nemes Gábor szakszervezeti szóvivő is megerősített. A BKV tájékoztatása szerint a társaságot érintő jelentős döntések előkészítésébe a cégvezetés bevonja a szakszervezet képviselőit. A Humánpolitikai Igazgatóságon külön szakterület foglalkozik a szakszervezetekkel, annak érdekében, hogy az együttműködés még közvetlenebb és hatékonyabb legyen. Ezt Nemes Gábor is így látta, hozzátéve: Kocsis István vezérigazgató érkezése új korszakot nyitott a szakszervezetek és a cég kapcsolatában, ugyanis azóta jóval gördülékenyebben működik az együttműködés. A vezérigazgató ugyanis egyből felvette velük a kapcsolatot, és azóta is heti rendszerességgel tárgyalnak velük, bevonva az érdekvédőket a stratégia kialakításába. Előtte sok probléma volt, amely rendeződni látszik. - Ha nem is értünk mindenben egyet, de normális kapcsolat kezd kialakulni a cégvezetéssel. Nem mindegy ugyanis, hogy korrekt partnerként kezelnek, vagy meg sem hallgatnak minket - jelentette ki Nemes Gábor.
November 27-én demonstráció, december 18-án sztrájk- Hiába van jó kapcsolat, ha a finanszírozás továbbra sincs megoldva - fűzte hozzá a szakszervezeti képviselő. Ezért tartanak csütörtökön demonstrációt a munkavállalók felét képviselő szakszervezetek. A tüntetésen megpróbálják petíciójukat és az összegyűlt aláírásokat átadni Demszky Gábor főpolgármesternek. Nemes Gábor elmondta, az akció célja, hogy megismertessék az utazóközönséggel az érdekképviseletek álláspontját és követeléseiket, valamint, hogy tájékoztassák az embereket a lehetséges december 18-i sztrájk okairól. A tüntetés célja, hogy rábírják a fővárost a BKV rossz gazdasági helyzetének rendezésére. Ha ugyanis nem teljesülnek a követeléseik, fél napos sztrájkot tartanak. Az érdekvédők többek között azt kérik, hogy az állam növelje a normatív támogatást, és a finanszírozás átalakításával teremtse meg a cég stabil működését, a főváros pedig vállalja át a közlekedési vállalat 80 milliárd forintos tartozásából keletkezett kamatterheket, vagy ennek megfelelő támogatással segítse a cég működését.
Nemes Gábor elmondta, hogy tulajdonos nem foglalkozik a milliárdos veszteséggel, pedig lassan a cég hitelfelvételre kényszerül. A dolgozók lehetetlen munkakörülmények között dolgoznak, ugyanis az alkatrészek hiánya komoly problémát okoz. Ráadásul egyes műszaki területeken létszámhiány van, így a dolgozók sokszor túlóráznak.
MTV: egyre zökkenőmentesebb kapcsolat
Arra a kérdésre, hogy mekkora érdekképviseletek működnek az MTV-nél és hogyan reagáltak az évek óta tartó leépítésekre és hogyan tudtak velük dűlőre jutni, Móriczné Zvornik Csilla, az MTV HR és KEM igazgatója kifejtette: három reprezentatív szakszervezet, üzemi tanács és munkavédelmi bizottság is működik a vállalatnál. Érzése szerint az utóbbi években a kapcsolat egyre zökkenőmentesebb. A leépítés természetesen egy érdekképviselet számára mindig fájdalmas folyamat, de az intézmény érdekében a tárgyalópartnereink hajlanak az ésszerű kompromisszumokra. A jó kapcsolat alapja - ebben az esetben is - a rendszeres kommunikáció és a kölcsönös tisztelet.
BA: átképezik az érdekvédőket
A Budapest Airport 2002-es megjelenése, a cég privatizációja átalakította az érdekszervezetek rendszerét, működését: egyes szakszervezetek még a régi rendszerből maradtak rájuk, de alakultak újak is. A BA-nál jelenleg négy reprezentatív szakszervezet működik. A ferihegyi szakszervezetek rendszerén egyébként nehéz átlátni, hiszen sokan nem tudják, hogy a Ferihegyen működő hatvan céget át-átszövik az érdekvédők, amelyek inkább tevékenységekhez kapcsolódnak, mint cégekhez. - Van olyan szakszervezet, amely a Malévben és a Budapest Airportban is működik. Ilyen a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) - meséli Szollár Domokos, a cég szóvivője.
Folytatás a HR Portálon.