Sminkelt szállodások (extra)profitja

Szervezeti kultúrát, viselkedési kultúrát "épít be" szolgáltatásaiba a Sofitel Budapest, s ehhez kívül és belül átöltözteti valamennyi dolgozóját.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hangulatuk, olykor kisebb-nagyobb áthallásuk is lehet szavaknak, mondatoknak, s nem lehetetlen, hogy egyformán számolnak mindkét következménnyel a Sofitel Budapest vezetői. Persze kizárólag egy értelmezést, egy üzenetet értenek bele abba a szlogenbe, amit kitaláltak és zászlajukra tűztek, azaz: ezentúl szenvedélyes szolgáltatást nyújtanak. Ennek a programnak az alapja - és most már elmondható, előzménye -, hogy a szálloda teljes személyzetét átöltözették, a formaruhák mellett előírták a külső megjelenés minden további részletét is. S hogy ezt megkövetelhessék - a katonás rendet és fegyelmet "működtessék" - a személyzet meg is kapta az e célra korszerűsített öltözőket, helyiségeket, s persze eszközöket is. A külső átszabást a magatartási normák fokozatos átalakítása, a kommunikációs szabályok előírása követi: az előbbi már múlt idő, az utóbbiról pedig jelen és jövőidőben lehet beszélni. Erre kértük a Sofitel három vezetőjét, avassanak be a nem is túl olcsó "testi" és "lelki" átalakításba, s abba, hogyan lesz belőle szenvedélyes szolgáltatás.

-         Röviden megfogalmazva: a szervezeti kultúrát változtatjuk meg - vázolja fel az első nagyobb szakasz befejezéséhez érkezett program lényegét Tóth Tamás humánpolitikai vezető. - Az általános a magyarországi szállodákban is, hogy nagyon figyelünk arra a területre, amelyik a vendégekkel kapcsolatos. Nem sajnálunk rá pénzt, erőforrást. Miközben azokkal, akik az eredményért felelősek, a személyzettel, magunkkal, nem nagyon törődtünk. Ha például átmegyünk a szállodák majd' mindegyikében a vendégtérből a személyzeti részbe, úgy érezhetjük, hogy visszaléptünk az időben mintegy 30 évet: akkori színvonalú, minőségű az öltöző, a személyzeti étkező, az állag. Azt mondtuk, akkor lesz eredményünk, normális profitunk, ha megelégedetté tesszük a dolgozóinkat.

-         Olyan szolgáltatást nyújtunk neki, amilyentől ők készek lesznek jó szolgáltatást nyújtani a vendégeknek - magyarázta tovább Szilágyi Zsuzsa marketing menedzser. - Ha érkezik egy partner, aki rendezvényt akar szervezni a szállodában, nyugodtan behívható a "háttérbe": megnyugtató látvány fogadja arról, hogy milyen körülmények között dolgoznak a Sofitel Budapest munkatársai. A megtapasztalt tisztaság, a kultúrált környezet pedig visszahat a kiszolgálás minőségére, a rendezvény színvonalára.

-         A dolgozói öltöző kifestése nem túl nagy "dobás". Volt, van valamilyen - a belsőre vonatkozó - mérce, etalon, amely szerint beavatkoztak a munkakörülményekbe?

-         Nem etalonunk, hanem januártól új igazgatónk van, s hozta a koncepcióját, Londonból: ott alakította ki, vezette be elképzeléseit akkor, amikor a brit, felújításra szolrult hotelt rábízta az Accor - válaszolja Tóth Tamás. - Nálunk ugyan nem kellett számolni a gyöngébb minőséggel, de a koncepciót mégis hasznos volt átültetni, adaptálni. A környezetünkben lévő ötcsillagos szállodák egyformán nagyon jók, de amiben különbség mégis lehet, az a szolgáltatás minősége, a munkatársaink megjelenése, magabiztossága. Elvárás, hogy a váll alá érő hajjal rendelkező hölgyek kontyfogót viseljenek, melyet meg is kapnak, az öltözőkben a szépészeti műveletekhez például sminkasztalok találhatók, s persze sminkelhetnek is a megfelelő módon. Blúzt, inget vasalhatnak, cipőiket tisztíthatják. Posztereken láthatják azokat a külső megjelenési módokat, amelyek elvártak minden dolgozótól.

-         Sofitel "szabványok" ezek?

-         Nem, csak nálunk érvényesek - érvel Szilágyi Zsuzsa. - Hogy hogyan éri el a mind jobb pozíciót a versenyben a szálloda, az a menedzsment feladata, a Sofitelt is tulajdonló Accor megadja ezt az önállóságot.

-         Az embereket is, a személyzet használta területeket is átalakították: ennyi elég volt a menedzsmentnek?

-         Áprilisig nemcsak átöltöztettünk és sminkeltünk, hanem elméleti és gyakorlati képzésben is részesítettük munkatársainkat - szögezi le a humánpolitikai vezető. - Szisztematikusan, naponta ellenőrizzük, pontosabban a Sofitel megjelenési angyalaival ellenőriztetjük naponta legalább kétszer a kollégáinkat, sőt a külsős dolgozókat, a gyakornokokat, a szakmunkástanulókat is. Azt vizsgálják, hogy a megjelenésük megfelel-e annak, amit az elméleti és gyakorlati képzésben, tréningeken már ismertettünk valamennyiükkel. Ezek az angyalok inkább segítenek, megmutatják, ha kell, a megfelelő sminket, hajviselési technikát.

-         A szakma kétféleképp válaszolhat: személyes "macerának" tartja a Sofitel gyakorlatát, s akik ezt nem bírják, kilépnek, vagy éppen fordítva: özönlenek ide a szállodaipar dolgozói, hogy fölvegyék őket.

-         A külső és belső "beavatkozások" miatt senki nem lépett ki - nyomatékosítja Tóth Tamás. - Azt pedig a visszhang alapján is jó okkal remélhetjük, hogy a szakmában kezd vonzóbbá válni a Sofitel.

-         Elég tehát néhány szemceruza, kontyfogó és persze tiszta cipő, hogy versenyképesebbek legyenek a munkatársaik?

-         Lesz folytatás, a tréningek következő egysége már a "belsővel" foglalkozik, kommunikációval, nehéz helyzetek megoldásával, a vendégek "kezelésével" például. Ezen is átesnek a szálloda belső dolgozói, de a külsők is, akik például kölcsönzött kollégák a szezonalitás miatt.

-         Azzal, hogy nem csupán átöltöztetik, hanem hellyel-közzel át is képzik munkatársaikat, kritikát fogalmaznak meg a magyarországi vendéglátóipari képzésről is?

-         Ez így tévedés, az egész világon problémák tapasztalhatók a vendéglátóipari szakmai képzésben - menti meg a hazai oktatás becsületét a nagy nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező igazgató, René Angoujard. - Technikai készségeket szokás tanítani, de háttérbe szorul a szolgáltatás, az emberi oldal. Az első benyomás a legfontosabb a vendégnél, akkor dől el, hogy akar-e abban a szállodában megszállni, akar-e legközelebb is ott lakni. Éppen ezért az emberi kapcsolatokra, érzésekre fogékony szállodai munkatársakat tartok nagyon fontosnak, nem a technikai készségek azok a "kellékek", amelyekkel a vendég az első pillanatban találkozik, s amely alapján értékítéletet fogalmaz meg.

-         Savanyú képpel a vendég elé lépni tilos, ez tehát az első parancsolat?

-         A most következő tréningek lényege is ez, de az első benyomás része az egységes, elegáns, vonzó megjelenés is, ez meg már elkövetkezett.

-         A moss kezet, ápold a hajad ezért is lett tantárgy...

-         Szintén nem magyarországi, hanem világjelenség: régen otthon is, az iskolában is megkaptak megannyi olyan ismeretet, amely mind viselkedési, mind higiéniai normák sokaságát jelentették automatikusan. Ma már ez messze nincs így, a szállodáknak azonban kötelességük a "hiányokat" is nyújtva szolgáltatni, s hogy ez sikerüljön, a dolgozóinknak célszerű mindezt megtanítani. Nemzetközi deficitet akarunk tehát mérsékelni akkor, amikor a Sofitel Budapestben magasabb szintre emeljük a vendégfogadást.

-         A mai vendég normái, igényszintje is lépést tart a szállodaszakmát kitanuló, de a Sofitel-iskola pluszképzésében, plusz-kultúrájában még nem részesült "mezei" szállodáséval...

-         Ez igaz, a vendég régen nem tette, ma farmerban jön be a szállodába, más normák szerint él, de mégis növekvő minőségű kiszolgálást várnak el a szállodától, mint vevők konzervatívak, nem fogadnak el lazább, lezserebb személyzetet. Sőt. A légi társaságok is ugyanezt látják, tapasztalják: 25 éve az első osztályon utazó ember véletlenül sem viselt farmert. Ma gond nélkül "lazít" a business osztályon az utas, de felháborodna, ha hozzá igazodna az utaskísérő személyzet.

-         A lényeg, hogy konzervatív viselkedési kultúrát tanítanak munkatársaiknak Budapesten, de az öltözködési, magatartási normákat, a kommunikációs kapcsolatokat egymással és legfőképp a vendéggel tankönyvből oktatják-e - van-e egyáltalán ilyen tankönyv - , avagy René Angoujard speciális kurzusára iratkozik be a Sofitel-dolgozó?

-         A tréningeket nem most találjuk ki, a divatból kiment viselkedési normákat hozzuk vissza, ezt lehet, érdemes oktatni. Csak egy elem: a vendéget meg kell hallgatni. Furcsa, de igaz, elfelejti a szakma ezt a nyilvánvaló praktikát.

-         Bejön a szállodába a vendég, boldogan fürdőzik a monarchia idejéből visszamentet kiszolgálás, szállodamenedzselés valamennyi örömében, majd kilép a múltat idéző "szigetről", s vacsorázni sem tud elmenni, mert nyomát nem találja sehol annak a szervezeti kultúrának, amelyet megismert a Sofitelben.

-         Már most megvizsgáltunk számos éttermet, hogy megtaláljuk a hozzánk illő minőséget. Az ajánlólistánkról több étterem kikerült például.

-         Minden jel szerint befektettek pénzt dolgozóik "minőségébe", kiváltottak-e így, ezzel "materiálisabb" beruházásokat, az agyak, emberi normák átszámolódnak-e tapétázásba, csapok cseréjébe?

-         A tréningbe, az embereinkbe befektetés egyrészt ugyancsak megtérül, másrészt nem helyettesíti a szálloda eszközeibe való invesztálást. A szállodalánc egészének újra pozicionálása folyik egyébként, Budapesten ezt kell most megvalósítani, erről szól a szellemiekbe, a szolgáltatás külsőségeibe való befektetés is. Egyébiránt rövidesen indul a "materiálisabb" beavatkozás is, az uszodából, fittness egységből spa színvonalú szolgáltatás születik, s a még fel nem újított szobák, a teljes légkondicionáló hálózat is záros határidőn belül korszerűsödnek.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo