SkyEurope-vég: néhányan még jól is járhatnak

A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a gazdasági válság, az utazási kedv hanyatlása miatt sok más légitársaság küzd a túlélésért, és ágazati elemzők szerint a közeljövőben jelentősen átrendeződhet a légi piac. A diszkont légitársaságok között mindenesetre megindult a verseny a szlovák légi piacért.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A IATA adatai szerint: a szövetséghez tartozó vállalatok 6 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el az első félévben. Igaz, a tendencia javuló, mégis az IATA elemzői úgy vélik, hogy messze még a fellendülés: évekbe telhet, amíg az ágazat visszatérhet a 2008. évi teljesítményéhez.

Megkezdődött a harc
a csődeljárás alá vont SkyEurope reptereken rekedt utasaiért: az osztrák AUA 150 euróért szállítaná el az utasokat, a Malév 99 eurót kér egy útért bárhonnan Budapestre, az easyJet 40 euróért szállítja haza a SkyEurope utasait. A WizzAir is bejelentette, hogy elszállítja a SkyEurope utasait, helyet egységesen 30 eurós áron lehet foglalni a társaság járataira.

Cseh, lengyel és szlovák gondok

Likviditási gondokkal küszködnek a kelet-európai térség vezető légi cégei is: éves összehasonlításban a tízszeresére, 1,8 milliárd koronára emelkedett az idei első félévben a privatizáció előtt álló cseh állami légitársaság vesztesége az utasszám és a jegyárak csökkenése miatt. A szintén privatizációra váró lengyel LOT 733 millió zloty adózott veszteséggel zárta a 2008-as évet, az idei első félévben pedig 180 millió zloty veszteséget szenvedett el. A társaságról már tavasszal azt rebesgették, hogy a fizetésképtelenség határára került.

Megkongatta a vészharangot a pozsonyi repülőtér is: a SkyEurope csődje a légikikötő szóvivője szerint veszélybe sodorhatja a társaság idei profittervét, bár a repteret üzemeltető cég mindent megtesz azért, hogy a kieső járatokat pótolja.

Jelentkeznek

A Wizz Air már jelentkezett a pozsonyi reptér üzemeltetőjénél, jelezte, hogy bővíteni akarja járatait Közép-Európában. Meg is állapodott a prágai légikikötőt üzemeltető Letiste Praha SA céggel arról, hogy gyakrabban és több járatot indít Prágából. A járatszámot heti 46-ról 57-re növeli. Ezen kívül tárgyal arról is, hogy Bécsből is indít gépeket, továbbá növeli jelenlétét Pozsonyban is.

Kázmér Natasa, a Wizz Air szóvivője az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a légitársaság akár újabb bázist is létrehozna a pozsonyi reptéren, ám az erre vonatkozó felvetésükre a légikikötő üzemeltetője még nem válaszolt. A légitársaság már korábban döntött arról, hogy szeptembertől járatokat indít Pozsony és Róma között.

A SkyEurope részesedésének megszerzéséért versenyben van a Ryanair és az EasyJet is. A Bloxham Stockbrokers egyik elemzője szerint azonban csak a Ryanair és a Wizz Air rendelkezik megfelelő kapacitásokkal, ahhoz, hogy megszerezzék a SkyEurope piaci részesedését. Ehhez azonban jó megállapodásokat kell kötniük - tette hozzá a Bloomberg-nek nyilatkozva.

A Ryanair jelenleg Bécsből nem, Prágából pedig csak négy járatot indít. Ugyanakkor Pozsonyból 16 célállomás felé közlekedtet gépeket.

Az utazási kedv lassan tér vissza
A Nemzetközi Légifuvarozók Szövetsége (IATA) adatai szerint július sem hozta meg igazán a turisták repülési kedvét, hiszen számuk 2,9 százalékkal múlta alul a tavalyi év júliusának utasszámát. Némi optimizmusra az adhat csupán okot, hogy júniusban a helyzet még sokkal rosszabb volt, mert a nyár első hónapjában a légi szövetség tagjai 7,2 százalékkal kevesebb turistát szállítottak, az év első 6 hónapjában pedig összesen 6,8 százalék volt a veszteség. Európa és Észak-Amerika turistái 3, Ázsia és Afrika utasai 5 százalékkal maradtak el a tavalyi bázistól. Egyedül a Közel-Kelet javított: 3,2 százalékkal többen szálltak gépre 2009. júniusában az egy ével korábbihoz képest.
Az áruforgalom még rosszabb helyzetben van: a romlás több, mint 11 százalék 2008. júliusához képest. (Júniusban -16%).
A csökkenő járatszám miatt a kihasználtság 81 százalék körül jár.

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo