SkyEurope-vég: néhányan még jól is járhatnak

A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a gazdasági válság, az utazási kedv hanyatlása miatt sok más légitársaság küzd a túlélésért, és ágazati elemzők szerint a közeljövőben jelentősen átrendeződhet a légi piac. A diszkont légitársaságok között mindenesetre megindult a verseny a szlovák légi piacért.

A IATA adatai szerint: a szövetséghez tartozó vállalatok 6 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el az első félévben. Igaz, a tendencia javuló, mégis az IATA elemzői úgy vélik, hogy messze még a fellendülés: évekbe telhet, amíg az ágazat visszatérhet a 2008. évi teljesítményéhez.

Megkezdődött a harc
a csődeljárás alá vont SkyEurope reptereken rekedt utasaiért: az osztrák AUA 150 euróért szállítaná el az utasokat, a Malév 99 eurót kér egy útért bárhonnan Budapestre, az easyJet 40 euróért szállítja haza a SkyEurope utasait. A WizzAir is bejelentette, hogy elszállítja a SkyEurope utasait, helyet egységesen 30 eurós áron lehet foglalni a társaság járataira.

Cseh, lengyel és szlovák gondok

Likviditási gondokkal küszködnek a kelet-európai térség vezető légi cégei is: éves összehasonlításban a tízszeresére, 1,8 milliárd koronára emelkedett az idei első félévben a privatizáció előtt álló cseh állami légitársaság vesztesége az utasszám és a jegyárak csökkenése miatt. A szintén privatizációra váró lengyel LOT 733 millió zloty adózott veszteséggel zárta a 2008-as évet, az idei első félévben pedig 180 millió zloty veszteséget szenvedett el. A társaságról már tavasszal azt rebesgették, hogy a fizetésképtelenség határára került.

Megkongatta a vészharangot a pozsonyi repülőtér is: a SkyEurope csődje a légikikötő szóvivője szerint veszélybe sodorhatja a társaság idei profittervét, bár a repteret üzemeltető cég mindent megtesz azért, hogy a kieső járatokat pótolja.

Jelentkeznek

A Wizz Air már jelentkezett a pozsonyi reptér üzemeltetőjénél, jelezte, hogy bővíteni akarja járatait Közép-Európában. Meg is állapodott a prágai légikikötőt üzemeltető Letiste Praha SA céggel arról, hogy gyakrabban és több járatot indít Prágából. A járatszámot heti 46-ról 57-re növeli. Ezen kívül tárgyal arról is, hogy Bécsből is indít gépeket, továbbá növeli jelenlétét Pozsonyban is.

Kázmér Natasa, a Wizz Air szóvivője az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a légitársaság akár újabb bázist is létrehozna a pozsonyi reptéren, ám az erre vonatkozó felvetésükre a légikikötő üzemeltetője még nem válaszolt. A légitársaság már korábban döntött arról, hogy szeptembertől járatokat indít Pozsony és Róma között.

A SkyEurope részesedésének megszerzéséért versenyben van a Ryanair és az EasyJet is. A Bloxham Stockbrokers egyik elemzője szerint azonban csak a Ryanair és a Wizz Air rendelkezik megfelelő kapacitásokkal, ahhoz, hogy megszerezzék a SkyEurope piaci részesedését. Ehhez azonban jó megállapodásokat kell kötniük - tette hozzá a Bloomberg-nek nyilatkozva.

A Ryanair jelenleg Bécsből nem, Prágából pedig csak négy járatot indít. Ugyanakkor Pozsonyból 16 célállomás felé közlekedtet gépeket.

Az utazási kedv lassan tér vissza
A Nemzetközi Légifuvarozók Szövetsége (IATA) adatai szerint július sem hozta meg igazán a turisták repülési kedvét, hiszen számuk 2,9 százalékkal múlta alul a tavalyi év júliusának utasszámát. Némi optimizmusra az adhat csupán okot, hogy júniusban a helyzet még sokkal rosszabb volt, mert a nyár első hónapjában a légi szövetség tagjai 7,2 százalékkal kevesebb turistát szállítottak, az év első 6 hónapjában pedig összesen 6,8 százalék volt a veszteség. Európa és Észak-Amerika turistái 3, Ázsia és Afrika utasai 5 százalékkal maradtak el a tavalyi bázistól. Egyedül a Közel-Kelet javított: 3,2 százalékkal többen szálltak gépre 2009. júniusában az egy ével korábbihoz képest.
Az áruforgalom még rosszabb helyzetben van: a romlás több, mint 11 százalék 2008. júliusához képest. (Júniusban -16%).
A csökkenő járatszám miatt a kihasználtság 81 százalék körül jár.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo