Segélycsomagok helyett

Az adósságválság az eurózóna magvát is sújtja, ez ügyben ne legyenek illúziók - jelentette ki Olli Rehn, az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi kérdésekben illetékes alelnöke Brüsszelben. A Financial Times internetes kiadásában megjelent cikk szerint elkészült az a tanulmány, amely az eurókötvények kibocsátásának lehetséges forgatókönyveit tartalmazza. A pillanatnyilag leginkább célravezető megoldásról még meg kell győzni Németországot is.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Dinamikus és növekvő gazdaság híján Európa azt kockáztatja, hogy jelentéktelenné válik a globális színtéren. Olli Rehn szerint Európának olyan gazdasági növekedésösztönző intézkedéseket kell hoznia, amelyek már rövid távon éreztetik bizalomnövelő hatásukat. A finn liberális politikus úgy vélekedett, hogy az egységes piac továbbfejlesztését célzó reformintézkedésekkel 2020-ig akár 3 százalékkal is emelhető a GDP, adta hírül az MTI.


Közös kötvény lehet a megoldás
Kép:sxc

Az egyik lehetséges reformintézkedés lehet, hogy a monetáris unió tagországai közösen eurókötvényeket bocsátanak ki. Ily módon a gyengébb államok olcsóbban juthatnak forráshoz a nemzetközi pénzpiacokon köszönhetően a közösség erősebbik felének, és könnyebben tudnák finanszírozni az egyre dráguló államadósságukat. Ugyanakkor a pénz ára az erőseknek is megnőne, vagyis Németország és Franciaország veszít az üzleten.Nyáron Németország még mereven ellenállt a közös kibocsátásnak, és inkább a gyengélkedő euroövezeti tagok euromilliárdokkal való támogatása mellett voksolt. Szeptemberben Angela Merkel német kancellár úgy nyilatkozott: az adósság közös vállalása nem oldja meg a kontinens adósságválságát. „Az eurókötvények ötlete abszolút rossz. A közös európai kamatpolitikához közös versenyképesség és közös költségvetési fegyelem kell. Ennek pedig nem az a módja, hogy közösen vállaljuk az adósságot”, idézte a Menedzsment Fórum a politikusasszony beszédét, melyet a frankfurti autókiállításon tartott.

 

Veszélyben a régió bankjai
Az euróválság nem csak a periférikus országokat és az eurózóna magját fenyegeti. A közép-kelet-európai államok sincsenek biztonságban, amennyiben az itteni bankérdekeltségek finanszírozását is veszélyezteti a krízis. A Fitch Ratings hétfőn Londonban ismertetett átfogó helyzetértékelése szerint az euróövezeti válság további mélyülése közép-kelet-európai bankérdekeltségeik finanszírozásának csökkentésére kényszerítheti az euróövezeti bankokat, ami a hitelellátás szűkülése miatt hatással lehet a felzárkózó európai gazdaságok növekedésére is. (Magyarországon is szigorítottak már a bankok.)
A Fitch szakelemzői szerint a keleti leánybankok elviselnének ugyan bizonyos mértékű tulajdonosi finanszírozási csökkentést, ám ebben az esetben maguk is a hitelfolyósítás visszafogására kényszerülnének, ami hátrányosan hatna a térség gazdaságainak növekedési ütemére. A 12 oldalas elemzés szerint ez az euróválság egyik legnagyobb kockázata. Ebben az esetben ugyanis az euróövezeti járvány átterjedhet a közép-kelet-európai bankokra is, fogalmaz a hitelminősítő.

A bizottság azonban már akkor is ez irányba tett lépéseket. Barroso több fórumon is hangoztatta az ősz folyamán, hogy hamarosan bemutatják az eurókötvény bevezetésének lehetséges módozatait. Ez a pillanat jöhet el november 23-án, amikor közzéteszik azt a dokumentumot, amely a közös fedezetvállalással kibocsátott „stabilitási kötvények” mellett érvel. „Ez biztosítaná az összes euróövezeti tagország finanszírozási igényét és még az amerikai kincstárjegyekkel konkuráló globális etalonként is szerepelhetne a nemzetközi piacon. A megoldás érvényesítené leginkább egy közös kötvény kibocsátás előnyeit, írja a Financial Times a dokumentumra hivatkozva. A kötvény teljes mértékben fedezné minden egyes tagország finanszírozási igényét, függetlenül költségvetése állapotától.

Államkötvény helyett?

Az MTI-n megjelent beszámoló szerint a tanulmány által vizsgált lehetőségek egyike volt az is, hogy a közösen kibocsátott eurókötvények váltsák le teljesen az államkötvényeket. A dokumentum megállapítása szerint ehhez alapjaiban át kellene alakítani az érvényes uniós szerződéseket, ami évekig is eltarthatna.

A tanulmány két olyan gyorsan bevezethető megoldást is felvázol, amelyben az eurókötvények nem váltanák le teljes egészében a tagországok szuverén kötvényeit. Az egyik megoldás hasonlítana a 440 milliárd eurós euróövezeti mentőalap által kibocsátott kötvényekhez, a másik pedig csak egy bizonyos határig fedezné az egyes országok költségvetési finanszírozási igényét, amely határ felett az országnak szuverén kötvények kibocsátásával kellene fedeznie hiteligényét.

Németország azonban mereven ellenzi a tagországok szuverén adósságának összevonását, mivel az csökkenti a „költekező” euróövezeti országokra ható kényszert költségvetésük rendbe tételére és lehetővé tenné számukra, hogy „potyázhassanak” az elsőrendű német szuverén besoroláson. Brüsszel szerint azonban Németországot meg lehetne győzni a megoldás előnyeiről, ha azt szigorú költségvetési normák betartásához kötnék.

Költségvetés csak engedéllyel

A tanulmány javaslatokat megfogalmaz meg Brüsszel nemzeti költségvetések feletti ellenőrzésének növeléséhez. Az egyik ilyen megoldás Brüsszel jóváhagyásától tenné függővé a 17 euróövezeti tagország költségvetésének elfogadását. A költségvetési gondokkal küszködő országok pénzügyei pedig valamilyen formában Brüsszel ellenőrzése alá kerülnének. José Manuel Barroso a dokumentum bemutatásakor várhatóan azonnal bevezethető javaslatokat is tesz majd Brüsszel ellenőrzésének fokozására az euróövezeti tagországok költségvetése felett.

A Financial Times által megtekintett kivonatos anyag szerint az euróövezeti tagországok kormányainak először Brüsszelhez kellene benyújtania költségvetési tervezeteiket ellenőrzésre, és csak ezt követően terjeszthetnék be azt parlamenti elfogadásra. Ma már egyértelmű, hogy nincs annyi eurómilliárd, amely elég lenne ahhoz, hogy a strukturális problémákkal küzdő periférikus államokat megmentse. A befektetők is elvesztették a hitüket az eddigi mentőmodell eredményességében.

Véleményvezér

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo