A magyar csúcsvezetőknek nehéz elfogadni azt a paradigmaváltást, hogy ma már nem az operatív munkában való részvétel hatékonyságuk meghatározója. A people management, vagyis az, hogy a topmenedzsereknek az alájuk tartozó emberek fejlesztése, motiválása az egyik fő feladatuk, itthon még nem teljesen nyerte el megfelelő megítélését - hangzott el a Krauthammer tanácsadó cég A vezetés csapdái címet viselő konferenciáján. Eközben riasztóan alacsony az alkalmazottak saját cégükbe vetett bizalma, nem tekintik főnöküket példaképnek, és nem érzik magukat motiválva. (Az ugyan nem meglepő, hogy az átlagalkalmazottak túl magasnak tartják a vállalati csúcsvezetők fizetését, az viszont igen, hogy maguk a csúcsvezetők is így éreznek.)
Ilyen és hasonló problémákkal kell szembenézniük most a felsővezetőknek. A Krauthammer tanulmánya szerint ugyanis Európában az alkalmazottak mindössze 44 százaléka meri megosztani kétségeit és félelmeit a vezetőjével. A beosztottak csak 42 százaléka tartja megbízhatónak a saját cégét. Galambos Ágnes - a Krauthammer magyarországi ügyvezetője - szerint ráadásul itthon ennél rosszabb a helyzet. A szürke gazdaságban dolgozók, vagy a létminimumra bejelentettek általános közérzete és kiszolgáltatottsága erősíti a dolgozók bizalomvesztését.
A vezetők igazi kihívása, elkezdeni tudatosan menedzselni a bizalom felépítésének a folyamatát, ami nyilvánvalóan osztatlan figyelmet és példamutatáson keresztüli irányítást kíván. A szakértő elmondta, hogy sok magyar vezetőnek okoz ma még problémát, ha a beosztottak jobb ötlettel vagy megvalósítási javaslattal állnak elő, vagy ha nem látják át az alájuk tartozó terület minden kis szegletét.
- Vonja be a megfelelő alkalmazottat az üzleti döntésbe: bizonyosodjon meg róla, hogy a döntés a megfelelő kolléga munkáján alapszik, és vonja őt be a folyamatba.
- Inspiráljon és mutasson jó példát: használjon ki minden lehetőséget arra, hogy inspirálja kollégáit a kiemelkedésre.
- Építsen ki egy kifogástalan etikai keretrendszert: ez tartalmazza az Önre vonatkozó szabályokat is. Legyen nyitott a visszajelzésre, és kész arra, hogy megkérdőjelezze önmagát és a döntéseit.
- Bizonyosodjon meg róla, hogy az emberek látják a kapcsolatot a napi munkájuk és a stratégia, különösképpen a vállalat víziója között.
- Védje meg a legértékesebb vagyonát: folyamatos figyelmet kell szentelni a tehetségek toborzásának, fejlesztésének és megtartásának - az alkalmazottak szerint ez a főnök egyik legfontosabb szerepe.
- Nyíljon meg: tekintsen úgy a tanulásra, mint egy élethosszig tartó folyamatra.
A konferencián bemutatták azt a tanulmányt is, amelyet a vezetők példamutatásáról készített a Krauthammer. Megállapították, hogy a beosztottak csak 37 százaléka látja a feljebbvalóját példaképnek. Ennek magyarországi oka lehet, hogy a hazai felsővezetők még nem veszik elég komolyan a példaértékűség fontosságát. Gyakori a "nekem többet lehet megengedni magamnak" hozzáállás, legyen szó a státusz-juttatások igénybevételéről, vagy akár a munkamorálról.
Ugyanakkor ennek ellenkezője is igaz. Sok a munkamániás kora reggeltől késő estig dolgozó csúcsvezető, amely ugyanígy, nem segít a követhető példák felállításában. A felmérés során megkérdezettek általánosságban hisznek a vezetőjük üzleti képességeiben, abban, hogy jól vezeti a vállalatot, viszont úgy érzik, hogy a főnökük az emberek irányításában hiányosságokat mutat.