Pénzügyi tévhitek a hazai sportban

A sport és a show business házassága nem mondható általánosnak, mégsem kell temetni még nálunk sem a "futottak még" sportágakat: mind az állam, mind az üzleti szféra elégséges módon válik támogatóvá. Az előbbi a büdzsé nehéz helyzete ellenére is viszonylag bőkezű, az utóbbi pedig társadalmi kötelességét látja beteljesülni e szerepvállalásával.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már nem csak terítenek a kajak-kenunak a szponzorok asztalánál, hanem a fő helyek egyikére ültetnek bennünket - sűríthető egyetlen állításba dr. Baráth Etelének, a sportág szövetségi elnökének "pénzügyi" helyzetértékelése. Ennek a csodálatos vízi sportnak tehát nem kell forintokért lapátolnia. Ők lennének a kivételek? S ha igen, akkor az államnak dolga-e a megoldások keresése? A válasz látszólag egyszerű: évről évre fontos része a büdzsének a sport támogatása. Elbert Gábor sport-szakállamtitkártól pedig azt is megtudtuk, a kiigazításokkal terhelt költségvetés sem nyirbálta meg az állami forrásokat.

Amivel a rendszerváltás óta tartozik a sport saját magának, az egy olyan szűrőrendszer, amilyennel meghatározható a sportágak valós társadalmi helye - érvel a sportért felelős szakállamtitkár. -Érdemes egymás mellé állítani a két példát, azt, hogy az öttusa az egyik legnagyobb értékkel bíró sportágunk, miközben körülbelül egy tucatnyi öttusázóval rendelkezünk, illetve a magyar gondolkodás nem jegyzi a versenytáncot, pedig van világbajnok párunk és néhány tízezren versenytáncosunk is...

Állami 26 százalék

A szakállamtitkár szerint egyformán figyelembe kell venni az eredményességet és a "megmozgatott" emberek számát. A sem egyik, sem másik alapértékkel nem rendelkező sportágak esetében egyszerű az állam szerepvállalása. De már messze nem az, ha a hat öttusázó közül kettő aranyat hoz haza az olimpiáról. Akkor sem fordíthat hátat az állam, ha nincsenek világbajnoki esélyeink például a kosárlabdában, de a közvélemény mégis e sportág alapján képes azonosítani hazai városokat. Az állam előtt sem kétséges, vannak ágak, amelyekbe be kell fektetnie annak ellenére is, hogy gazdasági haszon nem keletkezik. Míg a teniszbe jól invesztáló állam is, magánszektor is idővel profitra tesz szert.

A sport és a pénz kapcsolatának egyenes összefüggése a mai világban nem is kérdőjeleződik meg, inkább a támogatások mértéke és elosztása kelthet vitát. De még a fiskális politika képviselői is inkább zöld utat adnak, s eltekintenek a megszorításoktól.

Focipénzek
Az olimpia mellett a futballbajnokságok vonzzák a világon a legtöbb tévénézőt, és így a klubokat támogató szponzorokat is. A klubok üzleti sikerei Európában a legszembetűnőbbek: a Deloitte felmérése szerint a 2006-2007-es idényben az európai labdarúgópiac nagysága 13,6 milliárd euróra nőtt, ami egymilliárd euróval több az előző szezonhoz viszonyítva. A kontinensen belül erős a koncentráció: tavaly az "öt nagy" labdarúgóliga bevételei 7 milliárd eurót tettek ki.

A legnagyobb, rekordnagyságú összeget az angol Premier League klubjai könyvelték el mindhárom - mérkőzésnap, közvetítés és reklám - kategóriában: 2,3 milliárd eurót. A német Bundesliga (1,4 milliárd euró) és a spanyol La Liga (1,3 milliárd euró) egyaránt 15 százalékos éves növekedést produkált, ami hozzájárult ahhoz, hogy ez a két liga a bevételek tekintetében megelőzte az olasz Serie A-t (1,2 milliárd euró). Az öt nagy tagja még a francia bajnokság, egymilliárd euróra rúgó bevételével. A többi európai bajnokság nagyságára jellemző, hogy az "ötök" után következő legnagyobb, a holland Eredivisie-nek 398 millió eurót hozott a szezon, bár ez kevesebb, mint az angol másodosztályú bajnokság klubjainak 489 millió eurós összesített bevétele.
Az olimpia éveiben általában is több pénzt kaptak a sportágak, melyek közül több megduplázott összeggel készülhet az ötkarikás játékokra - érvel a tavaly elfogadott, húsz évre előre irányt szabó nemzeti sportstratégia finanszírozási szisztémája mellett Elbert Gábor. - Ez azt is jelenti, hogy 2008-ban 2007-hez képest 26 százalékkal többet költ a sportra az állami költségvetés.

Az állam és a magánszféra úgy is egymásra talált, hogy a sportban is elindultak PPP-programok, uszodák, sportcsarnokok épülnek fel és működnek e konstrukcióban. Az sem ritka, hogy megjelenik valamely sporttevékenység szerény összegű támogatójaként az állam azzal, hogy részvétele vonzani képes az üzleti körök pénzét is. A szakállamtitkár azonban negatív előjelű pénzügyi kapcsolatot is elismer: egy törvény miatt komoly bevételektől eshet el a sport. Talmácsi Gábor például nem nyilatkozhat magyar tévécsatornáknak az úgynevezett szponzorfal előtt, mert azt - ellentétben a nemzetközi gyakorlattal - a hazai jogszabály egyszerűen tiltja. A pénzcsapot elzáró médiatörvény kétharmados, így megváltoztatása több is lenne, mint sportbravúr.

Kapcsolatok üzleti értéke

A politika egyelőre nem képes a sportbravúrra, az üzleti élet azonban annál inkább. Az ötkarikás játékokon is jegyzett vitorlázásnak a magyar gazdasági életben jól hangzó nevek alkotják a színe-javát, s e sportág szövetségében sem véletlenül találjuk meg Sugár Andrást, Straub Eleket vagy éppen azt a Wossala Györgyöt, aki nem csupán szállodatulajdonosként örvend nagy tiszteletnek, hanem versenyzőként is: rendre nyeri a bajnokságokat.

Nálunk nagyjából kölcsönös érdekek mentén szövődnek a szponzori kapcsolatok, mivel a sportág reklámhordozó képességének kihasználása olyan ár-érték arányú megjelenést biztosít támogatóinknak, melynek igénybevétele mindkét fél részére gyümölcsöző - magyarázza a jó üzleti széljárás mibenlétét Wossala György. Mi is tudjuk, hogy a sport egészségmegőrző és rehabilitációs hatása, valamint "országimázs-erősítő" jellege miatt akár nemzeti ügy is lehetne, de sajnos, ezen a területen még nagyon sok a tennivaló, így a jelenlegi támogatási környezet adta lehetőségeket elsősorban üzleti alapon próbáljuk kiaknázni.

Versenyeinken több ezer sportoló áll rajthoz, egy Mol-, SAP-, T-System-, Audi- vagy akár Ramada Nagydíj, a Kékszalag verseny igen jelentős tömegeket ér el a különböző médiumokon keresztül. Szponzoraink pedig olyan reklámfelületekhez juthatnak, melyekért más konstrukcióban lényegesen többet kellene fizetniük. Nem elhanyagolható a sportágakon belül az egyes szponzorok, a versenyzők és egyéb támogatók között kialakuló kapcsolatok üzleti értéke sem. Ennek a szép sportágnak valamely termékkel vagy tevékenységgel történő párosítása nagymértékben fokozza az eladhatóságot, így számos nemzetközi nagyvállalat alapfilozófiájának részét is képezzük.

Társadalmi (fő)szerep

Wossala György ezúttal inkább a kedvezményezettek nézőpontját fogalmazta meg. Az "aki adja a támogatást" oldal érvei vajon mennyire szólnak a "jó állampolgár" vállalati magatartásról? Például a nemzetközi nagyvállalat, amelynek fő tulajdonosa a nálunk megkeresett profitból nem a saját hazája sportját támogatja, hanem a magyar olimpikonokat segíti - ugyan miért?

Nem megengedi, hanem megköveteli a Danubius Hotels Nyrt.-től ezt a magatartást - összegzi a londoni főtulajdonos és a magyar sport viszonyát dr. Deák Imre vezérigazgató, akit annak apropóján is kérdeztünk, hogy a szállodavállalat már 15 éve arany fokozatú támogatója az olimpiai mozgalomnak. - Az üzenetünk pedig: jó dolog, ha gazdálkodószervezetek szerepet vállalnak a sportélet feltételeinek a megteremtésében.#page#

A "kezdetek" is erről szóltak a Danubiusnál: először "csak" a korszerű, jól felszerelt gyógy-egészségügyi egységeikben tették lehetővé az olimpikonok regenerálódását, felkészülését. Azóta növekedett a cég maga és a támogatás mértéke s a cég hite, hogy ezen keresztül válhat elfogadottá egy vállalat a társadalomban. A Danubius, az egészségturizmus részvénytársasága újabb csatornát nyitott meg, az idén már nem csupán az olimpiai mozgalom, hanem egy sportszövetség, az úszószövetség is maga mögött tudhatja a támogatását. A Londonban élő Sir Bernard Schreiernek, a Danubius elnökének és főtulajdonosának alapelve, hogy ha jól megy a vállalatainak, akkor növelendő azok társadalmi szerepvállalása, s nem mér más mércével Angliában, mint nálunk.

Attól persze nem lesz több vendége egy szállodavállalatnak, hogy tudják a cégről: támogatja az olimpiát, karitatív célokra fordít pénzt, vagy éppen besegít egy fesztivál finanszírozásába - válaszolja Deák Imre azon felvetésünkre, hogy a támogatásokhoz alanyi jogon hozzászokott, főleg amerikai üzletember talán szívesebben vesz ki ott szobát, ahol hozzá hasonlóan cselekszik a hotelt működtető vállalkozás. Sőt, itt, a Danubius központjában mi is azt várjuk el a térség több régiójában működő szállodáinktól, hogy a helyi közösségekbe épüljenek be, ha tetszik, ott legyenek "jó polgárok".

Támogató a dobogón

Az persze nem baj, ha hoz is valamit a szponzor konyhájára a sport. Úgy, mint a kajak-kenu, amelyről a kevéssé tájékozott közvélemény még mindig azt hiszi, hogy egyike az olimpia és a show business kegyvesztettjeinek.

A szponzoraink többek is, mint szponzorok, mivel reklám- és értékorientált támogatók, akik egyre többen vannak - reflektál az idejétmúlt sztereotípiára a kajakozók és kenusok szövetségének az elnöke, dr. Baráth Etele. Már egy ideje kötelesek vagyunk beszámolni arról, hogy az általunk "hordozott" reklámnak mennyi is az aktuális értéke, s az hogyan viszonyul más reklámhordozókhoz. A Molnak például a tévében feladott direkt reklámnál kétszer, háromszor jobban térül meg az, ha sportolóink, versenyeink révén jelenik meg a hirdetése.

"Beszédes" a kajak-kenu és az üzleti szféra kapcsolata, igaz, Kovács Katalinék minden fontos érmet belapátolnak a világversenyeken, s egyáltalán nem rossz támogatóikként felállni a dobogóra a cégeknek sem. Ma már előre szabályozott módon, a szövetség létrehozta házi reklámtörvény szerint méretik meg minden tenyérnyi reklámfelület sportolón, hajón, evezőn. S már arra is előírások vonatkoznak, hogy világversenyek előtt és után miként "tulajdonolják" a szponzorok a versenyzőket, s megint más paragrafusok vonatkoznak a szövetségi vagy éppen a versenytámogatási szisztémára.

A költségvetés nem vonult ki

Baráth Etele tényként könyveli el, hogy a költségvetés nem vonult ki az olimpiai felkészülés időszakában sem a sport támogatásából, de az is tény, hogy a gazdaság egészét érintő megszorítások a vállalati jövedelmeket számottevő mértékben csökkentették. Olyan hagyományos szponzorok, mint a gyógyszergyárak, termékeik árait nem alakíthatták úgy, mint korábban, s bár a lakosság számára ez nem közömbös, a sportolók jóval kisebb nyereségekből jóval kisebb támogatásokhoz jutottak.

A kajak-kenu számít az állam legjobban támogatott sportágának - utal a "közfinanszírozásra" és arra is Baráth Etele, hogy a hobbiszerűen vízre szállókkal, túrázókkal, az egyesületekben szeniorokként szerepet vállalókkal százezernyien jelentik a nagycsaládot. - Az a pénz, amely a sportág egészét segíti, elérte az évi kétmilliárdot, mely körülbelül 25-25 százalékban érkezik az államtól, a szülőktől, az önkormányzatoktól és persze a szponzoroktól.

Azaz "helyben" is nagyon sok pénz keletkezik, a családok, a helyhatóságok és a helyi vállalkozások legalább olyan szponzorai a most már közszeretetnek örvendő kajak-kenunak, mint az ország legnagyobb vállalatai. De a sok is kevés ahhoz képest, amit a show business lenne képes hozni.Végre áttörtük a falat, az előző szegedi világbajnoksággal - hivatkozik személyes "csatájára" a szövetség elnöke. Az atlétikától kölcsönzött ötlettel, a versenyzőt szemből, oldalról, felülről követő kamerákkal el lehetett érni a különleges élményt jelentő tévéközvetítést. Az eredmény: a világbajnokság nézettségét hazánkban csak a Forma-1 előzte meg.

"Megvették" - a kajak-kenu képviselői mindenképpen - a túlélés esélyeit, s végre nem kell külön versenyt futniuk a pénzért. Ha meg még az olimpia is összejön nekik, akkor bizonyosan megőrzik pozícióikat az üzleti élet képviselőinél is, s ez a fegyvertény önmagában is felér egy győzelemmel.

Peking: tucatnyi főtámogató
Az olimpia az elmúlt húsz évben belépett a legjövedelmezőbb üzletek körébe. Az 1984. évi - a keleti blokk országai által bojkottált - Los Angeles-i rendezvényen indította el a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) a szponzorációs programját, és ekkor kezdtek jelentős közvetítési jogokat fizetni a világ televíziós csatornái is.

Az 1988-as szöuli játékok évében 9 cég vásárolta meg a jogot, hogy globálisan használja az olimpiai logót. 2008-ban 12 világcég - Johnson& Johnson, Coca-Cola, Atos Origin, General Electric, Kodak, Lenovo, Manulife, McDonald's, Omega, Panasonic, Samsung, Visa - már közel 900 millió dollárt fizetett az öt karika használatáért. Ők természetesen nemcsak a 4,5 milliárd tévénéző figyelmébe ajánlják magukat, hanem magára az olimpia helyszínére koncentrálnak.

A cégek olimpiai szereplése Pekingben így két okból is fontos, ellentétben a korábbi évek fejlett országaiban megrendezett olimpiákkal: a világ legnagyobb népességű és leggyorsabban fejlődő piacán évente millióval bővül az a középosztály, amelyik meg tudja és akarja engedni magának ezeknek a cégeknek a termékeit és szolgáltatásait. További súlyos marketingmilliókba került annak a 11 cégnek a "helyszínre kerülés", amely magának a pekingi játékoknak - így a Kínai Olimpiai Bizottságnak - a támogatója: a legnagyobb kínai bankok, olaj- és légitársaság és távközlési szolgáltatók mellett két német és egy amerikai cég - az Adidas, a Volkswagen (VW), illetve a játékok egyik hivatalos szponzora, a Johnson&Johnson - került be.

A VW nem csak pénzzel támogatja a világ legnézettebb eseményét: 5000 autóból álló flottát bocsátott a szervezők rendelkezésére. Európa legnagyobb autógyártója és a három fekete csíkkal jelzett sportszermárka egyébként is a játékok legnagyobb támogatói közé tartozik: a 2004-es athéni olimpia óta becslések szerint fejenként több mint egymilliárd dollárt költöttek az olimpiához kapcsolódó szponzorációra

A cikk megjelent a Piac&Profit júniusi számában.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo