Outlet karácsony - 2004

A presztizsvásárlásnak elsősorban amerikai minőségére még nem vagyunk alkalmasak - nyilatkozta néhány évvel ezelőtt a gyári termékek első két európai faluját felépítő amerikai cég szakembere. Ez év decemberére két ilyen vállalkozás, outlet kereskedés indult Budapesten, vélhetően rácáfolva a korábbi amerikai állításra.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Hál' istennek "félreértenek" bennünket és jönnek karácsonyi bevásárlásra is az emberek - jelentette ki Szabó László, a Roland Divatház biatorbágyi outlets centerében lévő üzletének vezetője. Ezt támasztotta alá Szebenyi Miklós, a Premier Outlets Center igazgatója is, azaz: akik megfordulnak az üzletekben, azok majdnem biztosan vásárolnak. A külföldi outletes tapasztalat az, hogy sokan legszívesebben  a karácsonyt követő hónapokban keresik fel az ilyen, gyári termékeket értékesítő "falvakat". Az outlet kereskedelem - először Amerikában, majd Anglia érintésével fokozatosan elterjedve Nyugat-Európában - arról szól, hogy a mártás termékek gyártói az adott terméket nem a piacra dobás első hónapjaiban, évében, hanem később, olcsóbban, lényegében a gyári boltban értékesítik. Igényes, jó termékeket dobnak így piacra, de mert már a divat más portékáknak kedvez, a maradék kategória jellegének megfelelően adják el, sokak örömére. Ez azt is jelenti, hogy a karácsony utáni hetekben, hónapokban "értékelődik fel" a "gyáruház" üzletkategória, hiszen az ünnepek előtt el nem kelt, de később már kevéssé divatos termékek kerülnek az olcsóbban forgalmazó kereskedésbe.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne keletje az ünnepek előtt az outlet-üzletekben kínált portékának. Nem is véletlen, hogy december legelején még csak egy, a biatorbágyi, december 8-át követően azonban már két outlet üzletsor várja a vevőket, az utóbbi is a főváros közvetlen közelében, autópályák még nem fizető szakaszai mentén, azaz Törökbálinton. A fizikailag egymáshoz közeli kereskedelmi vállalkozások közül a biatorbágyi olyan ingatlanbefektetés, amelynek hátterében a Raiffeisen Ingatlan Rt., és a  Miller Development 50-50 százalékos befektetése áll. A működtető GVA nevű cég Angliában, valamint Lengyelországban már fenntart hasonló kereskedéseket. Tervezik, hogy a nem túl távoli jövőben megduplázzák a biatorbágyi hasznosított, beépített területet. Jelenleg több mint harminc, Magyarországon is ismert cég kínálja portékáit, ám néhány olyan vállalkozás is boltot nyitott, amilyen eddig csak Nyugat-Európában kereskedett. A törökbálinti, december 8-án nyíló vállalkozás hátterében belga üzleti körök állnak, a Group GL International tulajdonosai, működtetői, az itt üzletet nyitó cégek hasonló szerepet töltenek be, mint a biatorbágyiak, ám a két érdekeltség voltaképpen nem lesz közvetlenül konkurense a másiknak, mivel - a GVA-nál kapott információk szerint - a bérlő gyárak, márkatulajdonosok nem azonosak. Amúgy, tudtuk meg Szebenyi Miklóstól, a velük szerződő kereskedők azt is vállalták, hogy 100 kilométeres körzetben hasonló üzletet nem nyitnak. Igaz, értelme sem lenne, mert a nyugati példák bizonysága szerint az ilyen "gyáruházak" valóban csak nagy városok környékén, de szinte mindenütt a települések határán túl képesek csak rentábilisan működni. Az érdekeltségi rendszerük is ilyen, a boltok viszonylag szerény bérleti díjat fizetnek, amúgy pedig a forgalom arányában fizetnek be összegeket az outlet tulajdonosának. Rendszerint az ingatlanfejlesztő cégek is ilyen jellegű adófizetői a helyhatóságoknak.

Az újszerű kereskedelmi megoldás a 90-es évek közepén kelt át az óceánon. Amerikában szabályos falvakat építettek az outlet értékesítés érdekében. Eleve úgy számoltak, hogy amúgy gazdag, jelentős vásárlóerő jellemezze a kiszemelt térséget, s az ott élők kiegészüljenek turistákkal is. Ilyen igényekkel hajózott át az óceánon az outlet szisztéma, 1995-ben adták át rendeltetésének a Londont és Birmingham-et összekötő autópálya mentén, valahol félúton az első gyári termékek faluját. Alig három évvel később, de már a kontinensen, Barcelona közelében született meg a La Roca Company Stores. A két falut építő amerikai vállalkozás londoni kereskedelmi főnöke, Frank W. Blanchette akkoriban nyilatkozta, egyszerűen elképzelhetetlennek tartja, hogy cége Kelet-Európában, például Magyarországon felépítsen a londonihoz, barcelonaihoz hasonló falut, mert - idézzük - "a presztizsvásárlásnak elsősorban amerikai minőségére még nem vagyunk alkalmasak".

Azóta csekély kilenc év telt el, s annak lehet tanúja Budapest lakossága, hogy nyomban két - igaz, nem amerikai - gyári termékek faluját is felépítették számára. Minden jel szerint hosszú távra és komoly forgalommal kalkulálva vágtak bele a biatorbágyi és a törökbálinti befektetők az üzletbe, vélhetően a presztizsvásárlásnak elsősorban magyar minőségére alapozva.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo