Interneten találja meg a vállalkozó azokat a záhonyi megpályázható üzleti-befektetési lehetőségeket, amelyeket a térség hivatásos fejlesztői ajánlanak, s amelyekhez az infrastruktúrát maholnap közpénzből teljes egészében megteremtik - derül ki a Kelet és Nyugat közötti "fordítókorong" szerepét felvállalni kész "vasutasváros" és térsége Csipkerózsika-álmának megzavarására felesküdött Kiút Térségfejlesztési Egyesület programjából. A tervnek akad más gazdája is, nevezetesen a magyar kormányzat: most már nem csupán szavakban, hanem mind több tettben - azaz pénzben - ölt testet a komoly hasznot ígérő projekt.
Ha versenyképes maradA legújabb - igaz, nyúlfarknyi - hivatalos híradás szerint pályázni lehet "a közlekedési operatív program keretében a záhonyi térség komplex logisztikai fejlesztése projekt előkészítésére". Ez a minapi közlemény azt sugallja, hogy végre valóban elkezdődött a szocialista érában fénykorát élő széles nyomtávú szerelvények portékáit keskeny nyomtávúakba átrakó állomás - vasúti nagyüzem - státusának visszaállítása, a mai kornak megfelelő infrastruktúra - országos és regionális közlekedési intermodalitás - kiépítése. Az egyesület ügyvezető elnöke, Rákóczi András szerint már az is tetten érhető, hogy a nagyok mellett mind több kisebb cég is megtalálhatja számítását az elindított komplex fejlesztési programban.
A logisztika azon ágának teremtődnek meg mind teljesebb mértékben a feltételei, amely révén a keleti térségekből érkező félkész termékek komoly hozzáadott értékkel gazdagodva mehetnek tovább az európai piacokra - nevesíti a leendő munkalehetőségeket a Piac & Profitnak nyilatkozva Rákóczi András. - Az Oroszországból, Ukrajnából, Kínából érkező sok millió tonna áru akkor jelent komoly hasznot a záhonyi térségnek is, ha a nálunk kiépülő komoly feldolgozóipar, illetve raktározás, elosztás, csomagolás szolgálja ki a végső felhasználókat.
Munkára, munkahelyre már csak azért is szükség van a térségben, mert a hajdani záhonyi nagyüzem, az akkori MÁV legalább hétezer embernek jelentett kenyérkeresetet, ma pedig legfeljebb 1500-nak. A kilencvenes évek eleje óta a térség gazdasága fokozatosan leépült, új cég nem alakult. Azzal, hogy a kormányzat késznek mutatkozik a logisztikai lehetőségek fejlesztésének előmozdítására, néhány nagyvállalatot valóban helyzetbe hoz, de érdemi munkahelyteremtést csak a kisebb vállalkozások sorának "megérkezése" jelenthet.
A záhonyi körzet tizenhat településének olyan infrastruktúrát, egységes rendezési tervet dolgozunk ki, hogy az - függetlenül a községek közigazgatási határaitól - egységes térszerkezetet is alkosson egyben - magyarázza az ipari "parkosítás" újszerű minőségét a Kiút ügyvezető elnöke. - A vállalkozások egy internetes honlapon ismerhetik majd meg a teljes infrastruktúrakínálatot, illetve azt a piacot, amelyet az összehangolt záhonyi fejlesztés jelent a helyi gazdaság jelenlegi és új szereplőinek.
A keleti végek vasutasvárosa - kivált, ha "megkapja" a kertek alatt folyó Tisza hajózhatóvá tételét és a gyorsforgalmi közutat is - versenyképes lehet a hasonló üzleti lehetőségekben gondolkodó szlovákiai Ágcsernyővel, Kassával, illetve több lengyel határátkelővel. Ha pedig versenyképes lesz, illetve marad, akkor nem fenyegeti a veszély, hogy a Záhonynak munkát, jövedelmet jelentő forgalom átterelődik még Magyarországról is a szlovák és lengyel vasúti átrakó állomásokra.
A teljes cikk a Piac és Profit áprilisi számában olvasható.