Nem lesz Mammut III.

A Közép-Dunántúl szomszédos térségei mintha egymástól függetlenül – két magánbefektető, illetve az állam segítségével – új lendületet kapva fejlődnek. A Mammut egykori építtetője Zsámbékra, a Polus és a Westend létrehozója Páty és környékére koncentrál, Fejér megyét pedig az állam jóvoltából a 8-as út folytatása is helyzetbe hozhatja.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem lesz Mammut III. – garantálta magának, s persze a külvilágnak Kenyeres Sándor akkor, amikor felavatták a kettes számmal jelölt bel-budai üzletházat. És úgy is történt, oly annyira, hogy a műfajt magát is abbahagyta, pedig több volt mint nyilvánvaló: Pécsett, Debrecenben, Szegeden könnyű, olcsó sikerhez juthatott volna a Kenyeres-csapat. E városokból érkeztek a felkérések, kelendő volt a Mammut-licenc. A Budai Belváros üzletház együttesének egykori kitervelője, részben finanszírozója és tulajdonosa hű maradt önmagához, nem folytatta ezt a típusú ingatlanfejlesztést. Pihenőt engedélyezett magának, hogy aztán – szokásának megfelelően – egészen más területen keresse boldogulását.

A villamos mérnök végzettségű ingatlanspecialista a mamutok után kijelentette: nem tud annyit keresni vállalkozáson, projekten, hogy be ne fejezze, ha úgymond "kijátszotta magát". Csak később lehetett messze nem hivatalos helyekről hallani, hogy Kenyerest megint érdekli valami, a budai dombok mögött lakóparkot akar építeni, de hogy milyet, azt nem volt két ember, aki ugyanúgy tudta volna. A titok a minap megszűnt titoknak lenni, maga Kenyeres Sándor állt elő a hírrel, az M1-es jobb oldalán, Zsámbék térségében nem házakról álmodik, hanem oda tervezi a magyar szilícium völgyet, Európa innovációs parkját.

A Polus, a Westend City, a Nemzeti Színház ingatlanfejlesztő beruházója, Demján Sándor az utóbbi időben ugyancsak kevesebbet szerepel a nyilvánosság előtt, már csak azért is, mert fárasztja, kikezdi őt is az a hivatali bürokrácia, amelyik a TriGránit nevéhez kötődő dél-pesti, dél-budai projektek fejlesztését lassítja, vagy éppen a Ferihegyi repülőtér és a Nyugati pályaudvar közötti gyorsvasút megvalósítását akadályozza. Demján Sándor is visszább vonul, s magánberuházásaival foglalkozik inkább. Csak elvétve csurran-csöppen hír arról, hogy – ugyancsak Buda határában, az M1-estől balra – Páty térsége miként gyarapszik. Hallani arról, hogy azon a környéken tavat, benne szigetet alakít ki a nagyvállalkozó, alighanem idegenforgalmi kuriózum születik maholnap.

Maradjunk a térségben, a Közép-Dunántúl azon vidékén, mely ugyan már egy másik megye, Fejér felségterülete, de a mai autós világban szinte csak pár percnyire találtatik a zsámbéki, a pátyi térségtől. Székesfehérvár városában éppen a minap hangzottak el dicsérő szavak, egy konferencián a gazdasági miniszter méltatta a közigazgatási határokat szerencsére jó ideje mellőző helyhatóságokat, s persze vállalkozásokat, hogy készek és képesek immáron egy évtizede regionális fejlesztésekben, tőkevonzó programokban gondolkodni és cselekedni. A nyugati országhatártól Fehérvárig vezető 8-as út mielőbbi továbbvezetése Dunaújvárosig – Csillag István szerint – arra is jó, hogy megteremtődjék a két város és Budapest alkotta háromszög befektetés-ösztönző felértékelődése.

Rossz szóvicc az, hogy két partizán és az állam áll össze azért, hogy a közép-dunántúli térség tudományos, ipari és idegenforgalmi vonzerejét megsokszorozza? Igen, rossz szóvicc – hiszen eddig senki és semmi nem állt össze, egyszerűen három sziget éli három önálló életét. Még szerencse, hogy szomszédai egymásnak, szinte összeérnek, összekapcsolódnak. A partizánok módjára, rejtőzve, többé-kevésbé titokzatosan ügyködő zsámbéki és pátyi nagyvállalkozók persze ugyanúgy nem a semmiből hozzák létre az innovációs parkot, az idegenforgalmi alkalmatosságokat, az 8-as utat meghosszabbító állam sem a lakatlan pusztán vezeti át a betoncsíkot. A térség már jó ideje vonzza a tőkét, kínálja magát befektetőnek, beruházónak.

A kérdés nem is lehet más, mint az, hogy miért szigetekként fejlődnek, bővülnek, gazdagodnak ezek a vidékek? A büszkeség húzza és akadályozza a kormányzatot is, az üzletembereket is, hogy nagyot alkossanak – de egyedül? A fehérvári befektetés-ösztönzési konferencián az M1-es jobb és bal „partján” fejlesztők elgondolásairól véleményt kérő újságírónak az állam képviselője többet nem is mondott, mint annyit: tegyék, miért is ne? Meglehet, e négy szó is több mint bíztatás. De elegendő-e az, hogy – az egykori szóhasználattal – már az is segítség, ha nem ellenzik? Szerencsésebb talán mégis az lenne, ha a szigeteket hidak kötnék össze, vagy ha azok nem, legalább pallók. A mai korban bizonyára kevés az, ha csak jó szándékkal, vélhetően sok pénzzel, de csupán az egyéni fantáziára hagyatkozva épül, bővül, fejlődik egy-egy kis térség. Madách Imrével szólva: A kor folyam, ami visz, vagy elmerít,/ Úszója, s nem vezére az egyén.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo