Nem jó hír, a kkv-k kevesebb beruházást terveznek, ami akár egy recesszió első jele is lehet

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző időszakhoz képest 5 százalékponttal csökkent a beruházási hajlandóság, a vállalkozások közel háromnegyede készült azonban még így is fejleszteni. A célokat tekintve stabilan a digitális korszerűsítés állt az élen, míg csökkent a gép- és gépjármű beszerzésre, valamint az ingatlan fejlesztésre irányuló beruházási szándék.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A cégek 73 százaléka készült fejlesztésre a következő egy évben, az előző negyedévben mért 78 százalékhoz képest – derül ki a magyarországi mikro-, kis- és középvállalkozások várakozásait vizsgáló K&H kkv bizalmi indexből, melynek adatfelvétele az orosz-ukrán konfliktus első heteiben történt. A csökkenés mértéke nagyságrendileg megegyezik azzal, ami a járvány legbizonytalanabb időszakaiban jellemezte a kkv-kat, bár a beruházási hajlandóság még így is a pandémia előtt jellemző szinten áll. Az elhúzódó konfliktus által felerősödő gazdasági hatások viszont tovább csökkenthetik majd az eredményeket. „A hatékonyságnövelő, digitális fejlesztésre irányuló beruházások szükségességében még mindig bíznak a kkv-k, míg a nagyobb gép-, gépjármű beszerzések és ingatlanokra irányuló beruházási szándék csökkeni látszik. A dráguló forrásköltségek, a beszállítói lánc fennakadásai és az orosz-ukrán konfliktus miatt felelősségteljes, hogy ebben a bizonytalan gazdasági helyzetben a kkv-k megfontoltabban terveznek” – mondta az eredmények kapcsán Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

Csak recesszióig ne csökkenjen a beruházási kedv (Forrás: depositphotos.com)

Legnagyobb arányban az ipari, építőipari cégek terveznek fejleszteni (78 százalék), őket követik a szolgáltatók (74 százalék), majd átlag alatti várakozásokkal a mezőgazdasági vállalkozások (70 százalék) és kereskedő cégek (66 százalék). A beruházási célokat tekintve a digitális fejlesztések továbbra is stabilan az első helyen szerepelnek, a cégek 39 százaléka tervez ezzel. A beruházások tervezett csökkentése így elsősorban a gépbeszerzésekre, a gépjárműpark korszerűsítésére és az ingatlanfejlesztésre vonatkozik.

nem ért véget a fizetésemelés

Tovább növeli a vállalkozások költségeit a munkavállalók bérigénye, ezért ebben a negyedévben is kifejezetten magas, 9 százalékos növekedést vártak a fizetésekkel kapcsolatban, egy éves időtávon. Ez annak tükrében nem meglepő, hogy az orosz-ukrán konfliktus hatása miatt is növekvő inflációval és az erőteljes munkaerőpiaci kereslettel a kkv-k is próbálnak lépést tartani. Legnagyobb arányban az ipari szektorban valószínűsítenek további béremelkedést (74 százalék), míg az agrár- és a szolgáltató szektorban a cégek 71 százaléka, a kereskedelemben pedig 67 százaléka számít arra, hogy az ágazatában tovább növekednek a bérek.

Béren kívüli juttatást is valamivel többen terveznek adni, mint az előző negyedévben: 51 százalékról 56 százalékra emelkedett a következő egy évben ezzel tervező kkv-k aránya. Legnagyobb arányban a közlekedési költségtérítéssel (31 százalék) és a SZÉP kártya juttatásokkal (28 százalék) szeretnék ösztönözni dolgozóikat, de a kulturális és sporteseményekre történő belépő és az egészségpénztár finanszírozása is növekedést mutat. Az előbbinél 2-ről 7 százalékra, míg az utóbbinál 3-ról 8 százalékra ugrott az ezzel tervező cégek aránya.

a K&H kkv bizalmi indexről

A K&H Magyarországon elsőként kezdte el vizsgálni a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre jellemző várakozásait. A 2004 óta folyamatosan készített negyedéves K&H kkv bizalmi index összeállítása jelenleg 400 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság üzleti döntéshozóinak megkérdezésével történik. A kutatásban a vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt és azok várt változásait vizsgálják: vevői kapcsolatok, szállítói kapcsolatok, munkaerő, vállalat pénzügyei, bankok, gazdaságpolitika, közterhek, EU, versenyhelyzet, vállalati hitelkamatok. A K&H kkv bizalmi index a 10 részindex súlyozott átlaga, annak megfelelően, hogy az egyes tényezőket mennyire fontosnak ítélik a vállalkozások. A legutóbbi mérés, melyet az Impetus Research készített, 2022. február 21. és március 18. között történt. Készült a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére.

A kutatásban megkérdezett vállalkozások méret és árbevétel-kategória szerint:

mikrovállalkozások (20 - 100 millió Ft)

kisvállalkozások (101 - 300 millió Ft)

középvállalkozások (301 millió Ft - 2 milliárd Ft)

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo