Nehézkes évkezdés: mik jelentették eddig a legnagyobb kockázatot 2021-ben?

2021 elején gyorsan szertefoszlottak a zökkenőmentes évkezdéshez fűződő korábbi remények.

A főbb kockázatok 2021 elején

A vakcina miatti optimizmus és a támogató környezet hatása 2021 elején is érződik, de a befektetőknek rövid távon tisztában kell lenniük a járványhoz kapcsolódó kockázatokkal, melyek például a következők:

  • oltási programok lebonyolításának időigénye
  • a vírusmutációk megjelenése
  • a jegybankok szavahihetősége
Az üzleti ciklus szemszögéből a globális növekedést érintő fő lefelé mutató kockázat az, hogy a vírus mutációi miatt szükség lesz a vakcina módosítására, esetleg fennakadások történnek a vakcina gyártásában vagy elosztásában. Ezenkívül a feltörekvő országok lemaradtak, miközben a fejlett országok már biztosították a maguk számára szükséges kezdeti oltóanyag-kvótákat. Ezért a vakcinákon és a demográfiai szempontokon kívül az egészségügyi hálózatra nehezedő nyomás is fontos tényező lesz, melyet figyelembe kell venni, mivel a növekedési trendek differenciálódása várható. Ami a szabályozói környezetet illeti, tekintve, hogy a Fed kulcsszerepet játszik a globális eszközpiacokon, a költségvetési politika által meghatározott ciklikus refláció komoly kommunikációs kihívást jelent, melyet a Fidelity szerint a következő hónapokban fel kell majd oldani, amikor az infláció és a növekedési lendület is megindul felfelé.

Óvatos optimizmus

Rövid távon sok minden múlik majd a „vakcina kontra vírus” csata kimenetelén. A szabályozói környezet nagyon támogató, az USA-ban már megindult a következő élénkítő program, és a vakcinához kapcsolódó 2020-as optimizmus továbbra is érezteti a hatását, ezért úgy gondoljuk, hogy a befektetők 2021 második felére és az akkorra várt növekedési környezetre irányítják majd a figyelmüket. Ugyanakkor figyelemmel kísérjük a refláció rövid távú kockázatait is, és minden eszközosztályban kellő diverzifikációt tartunk fenn, miközben keressük a vakcinából hasznot húzó nyerteseket azokban az ágazatokban, amelyeket a legsúlyosabban érintették a járvány miatti megszorítások – tette hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo