Ne engedjünk fusimunkát az autónkban

Rendkívül súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök, hívja fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

Kép: SXC

Iparági becslések szerint a gépjármű javítás területén működő 10 ezer vállalkozás ötödénél, míg az engedéllyel nem rendelkező több tízezer „javítónál” az elektronikus rendszereket vizsgáló eszközök illegális forrásból származnak. Ez a fogyasztóknak súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot jelent.

„A legsúlyosabb problémát a légzsákok vezérlésébe, az ABS-be, az ESP-be, a sávelhagyást figyelő kamerás rendszerekbe, illetve minden egyéb számítógép-vezérlésű szerkezetbe történő szakszerűtlen beavatkozás jelenti. Ezek az eszközök egy egységes rendszer elemei, ezért amikor az egyik megsérül, akkor az a többi kapcsolt elemnél is működési rendellenességet okozhat” – hívta fel a jelenségre a figyelmet Gablini Gábor, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület vezetőségi tagja és a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnöke.

Hozzátette: a nem ellenőrzött forrásból származó műszaki információk a javítás során hibás végeredményt adhatnak, amelyek meghibásodást eredményezhetnek, és környezetkárosító hatásuk is jelentős lehet.

Szakértők szerint az online kereskedelmi csatornákon olcsón beszerezhető, de nem jogtiszta gépjárművizsgáló diagnosztikai berendezések többsége az említett vállalkozói engedéllyel nem rendelkező magányszemélyeknél köt ki; ez pedig a különböző berendezések és eszközök forgalmazóinak átlagosan évi 6 milliárd forintos kárt okoz. Azonban a jelenség azért is jelent komoly kockázatokat, mert nem jelzik az autó szoftveres elemeiben fellépő esetleges hibákat, rosszabb esetben pedig még rontanak is az autó műszaki állapotán.

Háromszázezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer
Súlyos és életveszélyes kockázatokat jelentenek az ellenőrizetlen forrásból származó fékalkatrészek, mivel sok esetben silány minőségű termékekről van szó. A többnyire online kereskedelmi csatornákon keresztül forgalomba kerülő termékek a baleseti kockázatokon és környezetvédelmi veszélyeken túl komoly anyagi károkat is okoznak az autótulajdonosoknak, valamint a legális piaci szereplőknek.
„Hangsúlyoznunk kell a tulajdonos felelősségét azzal kapcsolatban, hogy kellő körültekintéssel válassza ki a legális piaci szereplők közül azt a szervizt, amelyben megbízható minőségű szolgáltatás keretében átvizsgálják és szükség esetén kijavítják a gépkocsi szoftverelemeit. Fontos, hogy az autótulajdonos minden esetben kérjen tételes számlát” – mondta Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület titkára.

Tapasztalatok alapján megállapítható, hogy az importált használtautók 20-25%-a kiiktatott, vagy csökkentett hatásfokú kipufogógáz-tisztítóval, továbbá hiányos, manipulált biztonsági rendszerrel (például ESP, ABS, légzsákok, övfeszítők, stb.) üzemel, ami az autótulajdonosnak biztonsági kockázatokat és súlyos anyagi veszteségeket okoz.

„A legfontosabb célkitűzésünk, hogy elősegítsünk egy olyan önszabályozáson alapuló, zárt rendszer kialakítását, amely mérsékli az illegális online kereskedelmen keresztül vásárolható hamis műszaki termékek arányát”- tette hozzá a Németh Mónika.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo