Az egyeztetés során kiderül, hogy tévedésből írják el a számlaszámot, vagy azzal trükköznek például, hogy egy teljesen fiktív, olyan számla alapján igénylik vissza az áfát az államkasszából, amelynek létezéséről a számlán kiállítóként szereplő vállalkozó nem is tud.
Az adategyeztetés akkor is indokolt, amikor közel valós idejű adatokból (online számla, online pénztárgép, vámadatok) jóval nagyobb összegű fizetendő áfa látszik, mint amennyi a vállalkozó áfabevallásában szerepel – magyarázta az elnök.
Az újfajta eljárás bevezetésével az eltéréseket gyorsan, könnyen és egyszerűen tisztázhatják a vállalkozások, ami sokkal kényelmesebb a cégeknek is, hiszen így a NAV nem időigényes hatósági eljárással terheli őket – mondta.
Az első adategyeztetésekre még februárban sor kerül – közölte az elnök.
Elmondta, hogy a vállalkozások támogatása, felkészülése érdekebén az egyeztetések kampányszerűen, azonos típusú – a kockázatelemzők által feltárt – eltérésekre fókuszálnak, így például az áfabevallás és az online számla adatai közti eltérésre.
Vágujhelyi Ferenc kitért az elektronikus áfarendszer, az eÁFA előnyeire is. Amellett, hogy közvetlen hozzáférést biztosít a NAV rendelkezésére álló tranzakcióalapú adatokhoz, digitalizálja a bevallási folyamatot, a számlabefogadókat mentesíti plusz egy, az úgynevezett M-lapos adatszolgálatás alól – sorolta az elnök, megjegyezve, hogy van még egy előnye: az eÁFA használatával az áfabevallást érintő adategyeztetési eljárás is elkerülhető.
(MTI)