Szóvivők: ismerjük őket, szinte köztünk vannak, hisz az adott szervezet arcaként naponta látnak el minket információval. Mindent tudnak, és mindent lereagálnak, mintha semmi sem zökkenthetné ki őket nyugalmi állapotukból. E mérhetetlen profizmus azonban rendszerint nem egyszerű adottságokból fakad, rengeteg tanulás, gyakorlás és nem utolsósorban tapasztalt háttérstáb áll mögötte - derült ki a HR Portal összeállításából.
Váratlanul a "szószékben"
Dr. Kathi Attila "egyszerű" főosztályvezetőből lett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. Az akkor még főfelügyelőségként ismert intézmény reklámfelügyeleti osztályát vezette, amikor egy hatékonysági javaslatcsomagban megemlítette, hogy a kommunikáció erősítésével mennyivel jobban elő lehetne segíteni a hatósági munkát. Ennek egyik eszköze volt a szóvivői tevékenység, amelyet a főnöke a tájékoztatási főosztályvezetői cím keretében azonnal rá is osztott. "A dolog annyira újszerű volt, hogy a munkaköri leírásomban jó ideig nem is szerepeltek a szóvivői feladatok" - mondta el a HR Portalnak Dr. Kathi Attila, aki most már a társadalmi kapcsolatok főosztályának vezetőjeként irányítja a hatóság kommunikációját.
Mint mondta, a szóvivői munkában az a legnehezebb, hogy bármit mond, azonnal megjelenik, így ha véletlenül valami félreérthetőt mond, komoly gondot okozhat másoknak. "A félreértés magyarázatot szül, márpedig a magyarázkodás sosem szerencsés" - fogalmazott az NFH szóvivője. Többek közt ezért is kell vigyázni azzal, hogy mennyiben enged teret az ember a magánvéleményének, hisz megjegyzésével súlyosan befolyásolhatja a szervezet jóhírét. Márpedig ahol a szóvivő nincs felhatalmazva az intézményes kommunikáció irányítására, mert mondjuk csak tájékoztatás céljából lett kijelölve a posztra, ott szigorúan kell ragaszkodnia a szöveghez - tette hozzá a szóvivő. Ugyanígy nem szabad elhamarkodottan felelni a "buta" újságírói kérdésekre sem, laikusként ugyanis lehet, hogy indokolt a feltevés. "Nem mindenkinek kell értenie az adott szakmához, ahogy mi sem értünk a többihez. Ilyenkor a legjobb, ha a rosszul feltett kérdésre jót válaszolunk, s valahogy úgy tereljük a témát, hogy abból egy megnyugtató válasz születhessen" - véli dr. Kathi Attila.
A jó munkához jó stáb is kell
Az NFH szóvivőjének bevallása szerint munkája komoly felkészülést igényel, bár jogász végzettsége révén előnyben van, hiszen nem kell külön elmagyaráztatnia senkivel a törvényeket. Ez nagyon sokat segít neki, arról nem is beszélve, hogy főosztályvezetőként rendszeresen részt vesz a vezetőségi értekezleteken, így minden folyamatban lévő ügyről értesül. "Természetesen ehhez egy háttérstáb is jól jön, amely kellően a kezem alá dolgozik, illetőleg megfelelő kapcsolatokkal is rendelkezni kell, ha jön egy-egy rázósabb kérdés" - mutat rá a főosztályvezető, hozzátéve: a televízióban persze nincs idő felhívni az adott szakértőt, így ott töredelmesen be kell vallani a "tudatlanságot". Nem jó elkenni a dolgokat, azt úgyis észreveszik a nézők.
Folytatás a HR Portálon.