Mi lesz a kormányválság után?

A kormányválság gazdasági hatásait illetően a külföldi befektetők magatartása lesz a meghatározó. Ez annak fényében, hogy a gazdasági növekedés minimális, az államháztartás finanszírozási gondjai tartósak, és a deviza is sérülékeny, egyértelműen rossz hír lehet az ő szempontjukból.

Mielőtt számba vennénk a kormánykoalíció felbomlásának potenciális következményeit, érdemes tisztázni az események alkotmányjogi meghatározottságait, az ezzel kapcsolatos kommunikációs orkánban ugyanis számos pontatlanság hangzott el az elmúlt napokban - írja Kovács Krisztián, a Concorde elemzője a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.

A kisebbik kormánypártnak a koalícióból való kilépése nem közjogi, hanem politikai természetű fejlemény, a kormány mandátuma ettől nem szűnik meg, pusztán annyi történik, hogy az SZDSZ-es miniszterek és államtitkárok lemondanak posztjukról, az SZDSZ parlamenti frakciója pedig nem szavazza meg automatikusan a kormány előterjesztéseit, illetve a kormány tagjainak a kérdésekre és interpellációkra adott válaszait. Ettől a kormány még működik, a kormányrendeletek és a miniszteri rendeletek kiadásában semmi nem korlátozza, és amint a későbbiekben szót ejtünk róla, a törvénykezés sem áll le feltétlenül az Országgyűlésben.

Hogyan szűnhet meg a mandátum?

A parlamenti többség elvesztése két esetben járna a kormány mandátumának megszűnésével: vagy úgy, hogy az Országgyűlés az összes képviselő többségének szavazatával - azaz legalább 194 szavazattal - feloszlatná saját magát, ebben az esetben a köztársasági elnök új választásokat írna ki, vagy pedig úgy, hogy a kormány elveszítene egy bizalmi szavazást. Bizalmi szavazásra két módon kerülhet sor: vagy a kormány kéri saját maga ellen a miniszterelnök útján, ez lehet önálló indítvány, de kapcsolódhat bármely, a kormány által benyújtott előterjesztéshez is, vagy a képviselők 1/5-e kezdeményezheti a bizalmi szavazást, az utóbbi esetben azonban csak konstruktív bizalmatlansági indítványról lehet szó, ami azt jelenti, hogy az indítványban szerepelnie kell a következő miniszterelnök személyének, azaz a konstruktív bizalmatlansági indítvány elfogadása esetén - melyhez ugyancsak az összes képviselő több mint felének (194) egybehangzó szavazata szükséges - az Országgyűlés egy aktusban, egyetlen szavazással megvonja a bizalmat a kormánytól, és egyidejűleg megválasztja az új miniszterelnököt.

Az, hogy az Országgyűlés feloszlassa önmagát, gyakorlatilag kizárható: erre a jelenlegi kormánypárti képviselők szavazatai nélkül nincs mód, márpedig ez az ő esetükben most egyenlő lenne a politikai öngyilkossággal. Ugyancsak elhanyagolható a valószínűsége a bizalmi szavazással bekövetkező mandátumvesztésnek is. A kormányfő aligha fog a továbbiakban bizalmi szavazást kérni maga ellen, ezt borítékolhatjuk. A konstruktív bizalmatlansági indítvány elfogadásához pedig vagy a jelenlegi ellenzéknek kellene megállapodásra jutni az új miniszterelnök személyéről saját magával, - tehát a Fidesz-KDNP blokknak az MDF-fel - és az egyetlen, de MSZP közeli független képviselő esetleges megnyerése mellett is minimálisan 18 jelenlegi kormánypárti képviselővel, vagy a jelenlegi kormánypártoknak kellene megállapodni erről egymással - az utóbbi eshetőség az érintettek nyilatkozatait figyelve nem valószínű, az előbbi pedig lényegében kizárható.

A fenti eseteken kívül - és olyan extrémitásoktól eltekintve, mint a hivatalban lévő miniszterelnök halála, összeférhetetlenségének kimondása vagy választójogának elvesztése - az Alkotmány egyetlen lehetőséget ismer a kormány mandátumának idő előtti megszűnésére, ez pedig a miniszterelnök, vagy a teljes kormány - beleértve a kormányfőt is - lemondása. A miniszterelnök aktivitását és manővereit tekintve ez ebben a pillanatban elképzelhetetlen, és hosszabb távon sem valószínű. Egy ilyen esetben egyébiránt a labda a köztársasági elnökhöz kerülne, ő lenne jogosult javaslatot tenni az új miniszterelnök személyére, ha pedig az Országgyűlés a köztársasági elnök első személyi javaslatától számított 40 napon belül nem választaná meg az államfő jelöltjét miniszterelnöknek - az összes képviselő több mint felének szavazatával - akkor a köztársasági elnök feloszlathatja az Országgyűlést, a választások egyidejű kiírása mellett. Ettől az esettől eltekintve az államfő csak akkor oszlathatja fel az Országgyűlést, ha az 12 hónapon belül legalább 4 alkalommal vonja meg a bizalmat a kormánytól, azaz ha az ország egy év alatt elfogyaszt négy kormányt... Ez pedig gyakorlatilag lehetetlen a mai magyarországi pártszerkezetben.

Stabilizál az összeveszés

A fentiek figyelembevételével megállapítható, hogy a miniszterelnök minden bizonnyal megtartja pozícióját, a kormányt pedig jogi értelemben saját belátása szerint alakíthatja át, a miniszterek kinevezését és felmentését ő jogosult kezdeményezni, a köztársasági elnöknek e kezdeményezések ellenjegyzésében nincs mérlegelési joga.

Paradox módon a két kormánypárt látványos összeveszése stabilizálhatja a miniszterelnök helyzetét, hiszen mint láttuk, a kormányfő elmozdításának egyetlen igazán reális lehetősége az, hogy a parlamenti többséget kiadó két kormánypárt meg tud állapodni a leváltásáról. Ez a lehetőség pedig ma sokkal távolabbinak tűnik, mint tűnt akár egy héttel ezelőtt, pedig akkor sem volt éppen közel. A miniszterelnök lépése, mellyel az MSZP-ben fokozódó, részben éppen ellene irányuló elégedetlenség élére állt, és nyilvánvalóan szándékosan megalázó módon túrta ki az SZDSZ-t a koalícióból, valószínűleg ezt a megfontolást is magában hordozta, és tisztán taktikai szempontból, a kormányfő politikai túlélését tekintve nagyon is racionálisnak értékelhető.

Az SZDSZ tegnapi döntése után az MSZP Gyurcsány Ferenc vezette kisebbségi kormányzása gyakorlatilag kész tényként kezelhető - az MDF már a múlt héten kategorikusan kizárta az MSZP-vel való bárminemű kormányzati együttműködés lehetőségét. Az egyébként a teljes szétziláltság állapotában lévő kisebbik koalíciós párt pedig csaknem azonnal és hiánytalanul összezárt, és félreérthetetlenül a miniszterelnök fejét követeli az MSZP-től a közös kormányzás folytatásának feltételeként, de az is jól érzékelhető, hogy ennek az ultimátumnak a teljesülésében ők sem bíznak - erre minden okuk meg is van, hiszen az MSZP-ben hasonlóképpen összekovácsoló hatása volt a szakításnak.

A kisebbségi kormányzás lehetőségeinek áttekintéséhez szükséges egy kis parlamenti számtan. Az Országgyűlés létszáma 386 fő, jelenleg valamennyi képviselői hely be van töltve, de két MSZP-s képviselő - Horn Gyula és Toller László - egészségi állapota nem teszi lehetővé a részvételüket, ez vagyonnyilatkozatuk leadásában is meggátolta őket, így nem is gyakorolhatnák képviselői jogaikat. Így a 190 fős MSZP frakció 188 szavazni képes képviselővel számolhat, illetve ha MSZP-s képviselő vezeti az ülést, akkor ő csak szavazategyenlőség esetén szavazhat, nélküle már csak 187 az egyedül maradó kormánypárt szavazni képes képviselőinek száma. A Fidesz a KDNP-vel együtt 164 képviselővel rendelkezik, az MDF 11-gyel, az SZDSZ 20-szal, független képviselőből pedig, mint már említettük, egyetlen egy van.

A számokból látható, hogy az MSZP az SZDSZ nélkül is több képviselővel rendelkezik, mint az összes többi párt együttvéve - az SZDSZ-t itt most nem számítva. Ez azt jelenti, hogy ha az SZDSZ nem vesz részt - akárcsak nem nyom gombot - a fontos szavazásokon, akkor a tisztán MSZP kormány is el tud fogadtatni törvényeket, beleértve a költségvetési törvényt is. Az SZDSZ elnöke tegnapi nyilatkozataiban igen nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy a párt nyitott a külső támogatás módozatai iránt, ami nem csoda, hiszen a valódi ellenzéki magatartáshoz szükséges fordulhat megoldhatatlan kommunikációs feladat. A külső támogatásnak ez a fent említett passzív formája pedig nagyon könnyen kivitelezhető.

Apropó költségvetés. Ha a kisebbségben lévő kormány mégsem tudná elfogadtatni a költségvetést, a széles körben elterjedt tévhittel ellentétben nem dől össze a világ: életbe lép az előző évi, ami nem biztos, hogy rosszabb, mint egy új...

A politikai helyzetkép összefoglalásaként elmondható, hogy a magyarországi közjogi keretek és az adott parlamenti erőviszonyok egyaránt lehetővé teszik a tartós kisebbségi kormányzást - persze ennek az állításnak a helytállósága erősen függ attól, hogy mit tekintünk kormányzásnak. Arra ugyanis gyakorlatilag semmi esély nincs, hogy a gazdaság versenyképességét, a nagy rendszerek tartós finanszírozhatóságát elősegítő kormányzati lépésekhez szükséges politikai támogatás kialakuljon - ennek oka az, hogy valójában a népszavazáson elszenvedett kiütéses vereség után a nagyobbik kormánypárt vonta meg a támogatását a jelszavaiban - a múlt hét végéig - ezt célzó kormánytól, és népszerűtlen intézkedések megvalósítására a továbbiakban nem lesz hajlandó. Közvetlenül ez az MSZP-n belüli elégedetlenségi hullám váltotta ki a kormányválságot, melyet a miniszterelnök a koalíció formális felbontását kiprovokálva terelt mederbe, megágyazva egy akár a ciklus végéig is fenntartható, formailag működőképes, de a fő kérdéseket illetően valószínűleg cselekvésképtelen kisebbségi kormányzásnak.

Piaci hatások  

A politikai viharok piaci hatásait elemezve a legfontosabb összefüggés ezúttal is az, hogy mind a forint-, mind az állampapír-, mind a részvénypiacon a külföldi befektetők magatartása a meghatározó. Külföldről nézve pedig a koalíció szakadása egyértelműen rossz hír, hiszen a nullához tartó gazdasági növekedés, az államháztartás tartós finanszírozási gondjai, a sérülékeny deviza mellé bekerült az eddig sem rózsás képbe a politikai bizonytalanság is. Mindezt ráadásul egy olyan nemzetközi piaci helyzetben kénytelenek értékelni a külföldi befektetők, amely maga is rendkívül ingatag, komoly turbulenciák jellemzik, tehát a döntéshozók kockázatos befektetési sztorik iránti vonzalma amúgy is mélyponton van.

A forint árfolyamában a fentiek miatt könnyen elképzelhető egy átmeneti gyengülés, megtörténhet, hogy egyes piaci szereplők az eddiginél is könnyebb prédának tartják a magyar fizetőeszközt, aminek bedöntésével, és erre építő pozíciók felvételével próbálnak profitot kicsiholni a helyzetből.

Hosszabb távon azonban, ha stabilizálódni tud a sok országban egyébként egyáltalán nem ritka kisebbségi kormányzás, a forint- és az állampapírpiacon egyaránt megnyugvás valószínűsíthető, ezt több tényező is indokolhatja. Egyrészt a piac legnagyobb félelme, a költségvetési fegyelem ismételt fellazulása egy kisebbségi kormányzás keretei között sokkal nehezebben következhet be, mint a stabil többség megléte esetén - erre több példa is van a régióban. Másrészt a jegybank kommunikációja és magatartása egyértelműen erősíti a monetáris politika hitelességét, látható, hogy az MNB el van szánva a szükséges mértékű monetáris szigorításra. Ez azért fontos, mert a magyar infláció szempontjából döntő jelentősége van a forint árfolyamának, azaz a jegybank az infláció féken tartása érdekében meg fogja védeni a forintot is, ráadásul ez az elkötelezettség bizalmat szül a hosszabb távú inflációs várakozások terén, ez pedig jótékonyan hathat a hosszú hozamokra.

Az amúgy is borús részvénypiaci kilátásokat viszont tartósan ronthatják az elmúlt napok fejleményei. A külföldi befektetők már jó ideje egyre kevesebb okot látnak arra, hogy éppen magyar részvényeket tartsanak, a nagy vevőknek mára jobbára két típusa maradt, a short-záró játékos és a saját részvényeit vásároló vállalat. Márpedig azoknak a külföldi részvénybefektetőknek, akik nem találták attraktívank a magyar piacot, pusztán egy kormányválságtól, vagy egy kisebbségi kormányzástól aligha jön meg az étvágyuk. A magyar részvények iránti érdeklődés élénkülését tehát a hazai folyamatok valószínűleg nem fogják elősegíteni, ehhez a nemzetközi piaci hangulat változására lenne szükség, ez azonban jelenleg egyáltalán nem zárható ki - a részvénypiac kilátásai tehát korántsem reménytelenek.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo