A várakozások szerint az európai diszkont légitársaságok akár növelhetik is a Budapestet érintő járataik számát, de kifejezetten az intézkedés hatására nem várható, hogy a légitársaságok tovább csökkentik a repülőjegyek árát – véli Bagdi Lajos. Ennek oka, hogy a fapados légitársaságok árképzése nem úgy történik, hogy összeadják a költségeket, ráteszik az árrést és ezáltal meghatározzák a jegyárat. A jegyárat számos egyéb tényező (szezon, kereslet, töltöttség) határozza meg, az adó az csak egy kis szelete ennek.
A légitársaságok költségei között ugyanakkor sokkal jelentősebb tételek is megjelennek (pl. kerozin, munkabér), de vannak továbbá egyéb költségek (más reptéri díjak, lízingdíjak, stb.), amelyek szintén befolyásolják a jegyárakat. Ha egyébként nem éri meg a járatot elindítani (mert az átlagos bevétel nem éri el az egy ülésre jutó átlagos költséget), akkor a gép nem fog elindulni, függetlenül a különadó mértékétől – zárta gondolatait a Niveus partnere.
Mi történt?
Az extraprofitadóról szóló szabályozás 2022 nyarán vezette be a légitársaságokat terhelő adót, amelyet eredetileg még utasonként kellett megfizetni. Erre válaszul az egyik jól ismert fapados légitársaság rögtön be is jelentette, hogy megszünteti nyolc budapesti útvonalát, egyúttal jelezte, hogy áthárítja az új adót az utasokra (ezzel összetűzésbe is került a kormánnyal).