Mennyire látszódik a magyar családok fogyasztásán a járvány?

A korlátozások és a gazdasági visszaesés ellenére 2020-ban a fogyasztási kiadások összege nem csökkent: a 22 400 milliárdos családi költekezés értéke 500 milliárddal növekedhet idén.

A kormány azzal számol, hogy 2020-ban a háztartások fogyasztási kiadásai 2,9 százalékkal csökkentek (volumenben, mennyiségben). A Blokkk.com kiskereskedelmi szakportál számítása szerint az első három negyedév visszaesése 2 százalék körül volt, így viszont nagyon gyenge lehetett az utolsó negyedév, ha ennyire lehúzta az éves mérleget.

2020-ban a családi kasszákból 22 400 milliárd forint körüli összeget költhettünk el, előzetes számítás szerint. A kormány legutóbbi kalkulációja azt jelzi, hogy volumenben 2,9 százalékot csökkent a fogyasztási kiadások révén szerzett javak mennyisége az előző évhez képest.

Persze, rögvest fel is vetődik a kérdés - jegyzi meg az elemzés -, hogyan lehet akkor, amikor a gazdaság teljesítménye 6-7 százalék közötti mértékben esett 2020-ban. Ráadásul a fogyasztás szekerét húzó élelmiszer, napicikk költekezéssel szemben a hagyományos iparcikkes boltokban nagyot esett a piac, igaz, a webes vásárlások szépen nőttek (de hát pénzünk nagyobb részét, négyötödét, tesszük hozzá, még a mélypontok környékén is a hagyományos boltokban költöttük el).

Az egyik támasza a családi költségvetésnek a hiteltörlesztési moratórium volt, ami a Blokkk.com becslése szerint 750 milliárdot hagyott a családi kasszákban.

2019 2020 2021 2022
GDP +4,6% -6,4% +3,5% +5,4
keresetek +11,4% +9,3% +4,7% +5,5%
keresettömeg +11,8% +5,2% +4,4% +8%
drágulás +3,4% +3% +3% +3%
(Forrás: Blokkk.com/2019 KSH, 2020, 2021, 2022 kormányzati adatok, keresetek: havi bruttó átlagkereset, drágulás: infláció)
Az elemzés úgy látja, 2021-ben azzal lehet számolni a kormányzati előrejelzésből kiindulva, hogy a családok fogyasztási kiadásai a már említett 22 400 milliárd forintról közel 500 milliárd forinttal növekedhetnek.
2018 2019 2020 2021 2022
háztartások +4,8% +4,6% -2,9% +3,5% +4,8% 
boltok +6,7% +6,3% -1% +4%  +5%
(Forrás: Blokkk.com/2018, 2019 KSH, háztartások: fogyasztási kiadás, kiigazítatlan volumen index, 2020, 2021, 2022 kormányzati adatok, boltok: kiigazítatlan volumen index, 2020, 2021, 2022: blokkk.com becslés)
A boltokban erősebb a fogyasztás piaca, döntő részben a napi cikkek vásárlása révén. De húzni fog a gazdaság várható növekedése és a nagyobb bérkiáramlás mellett a lakásvásárlásokhoz és a lakásfelújításokhoz kapcsolódó költekezés is, a korábban említettek révén, például fél évig még marad a hitelmoratórium is. A 13. havi nyugdíj eleje is előreláthatóan a boltokban köt ki - jegyzik meg.

A családi kasszák 2020 első három negyedévének mérlege:

2020
I. 

negyedév

II

negyedév

III. 

negyedév

I- III.

 negyedév

5.664 5.283 5.579 16.526
változás előző év azonos időszakához mérve
+454 -334 +40 +161
(Forrás: Blokkk.com/KSH, érték: milliárd forint, folyó áron)
Mennyiségben, volumenben:
2020
I. 

negyedév

II. 

negyedév

III. 

negyedév

I-III. 

negyedév

háztartások fogyasztási kiadása
+6,6% -8,5% -3,5% -2%
boltos vásárlás
+7,5% -4,1% -0,8% -0,5%
(Forrás: Blokkk.com/ KSH, érték: kiigazítatlan volumenindex, változás előző év azonos időszakához képest)

Véleményvezér

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo