Megye, régió, kistérség - és most még jönnek a térségi desztinációk

A turizmusfejlesztési törvényjavaslat szövege alapján úgy tűnik, turisztikai régiók helyett jönnek a térségi desztinációk. A mostani beosztásból csak a Balaton kerülhet fel az új térképre.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP archív

A Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter által benyújtott törvényjavaslat hatálya a hazai költségvetésből és az európai uniós társfinanszírozású fejlesztési forrásokból megvalósuló turizmusfejlesztési programok szakmai tervezésére és irányítására terjed ki - közölte az MTI. A törvényjavaslat rögzíti, hogy a hazai költségvetésből és az európai uniós forrásokból megvalósuló turisztikai fejlesztések tervezése az állam feladata, valamint kimondja, hogy a turisztikai tervezés alapegysége a releváns turisztikai fogadóterület. Definiálja a turisztikai desztináció általános fogalmát, meghatározza a fejlesztések célját, valamint a desztináció-fejlesztéssel kapcsolatos alapvető állami feladatok ellátásért való felelősség címzettjét.

A turizmus.com portál kérdésére Bienerth Gusztáv elmondta, hogy a turisztikai desztinációkat a kormányzat fejlesztési stratégiája szerint alakítják majd ki, tehát a jelenleg ismert helyi, illetve térségi desztinációkkal való egybeesés nem kizárt, de csak esetleges lehet. A turisztikai kormánybiztos kifejtette még: a turisztikai desztináció lényege, hogy egy brand kialakítására alkalmas egység jön létre a kínálat lehető leghatékonyabb bemutatása érdekében. Egy turisztikai desztinációban szélesebb kínálatot lehet nyújtani, és a minőségre, illetve az egységes arculatra lehet fókuszálni. Jó példa a közigazgatásilag széttagolt Balaton, mint egységes turisztikai brand fejlesztésének fontossága és igénye. (A turizmus.com szerint a Balaton lehet az egyetlen a mostani turisztikai régiók közül, ami az újrarajzolt térképre is felkerülhet.)

A 2014–2020 közötti balatoni fejlesztésekről szóló korábbi kormányhatározatot azért vonták vissza, mert 2016 márciusában a turizmus területén az állami feladat- és intézményrendszer átalakításáról döntött a kormány, az újabb terv a korábbinál is több pénzt szánna rá.

Ennél többet is ki lehetne hozni a Balcsiból
Messze az országos átlag alatt van a Balaton gazdasági teljesítőképessége, és ez ráadásul folyamatosan csökken egy friss tanulmány szerint. A tendenciát csak jelentős fejlesztések árán lehetne megfordítani – szögezi le egy a Balaton Fejlesztési Tanács adataira támaszkodó elemzés.
A törvényjavaslat indokolása szerint Magyarország stratégiai célja a turizmus jövedelemtermelő képességének erősítése nemzetgazdasági szinten, azaz a külföldről beutazó turisták tartózkodási idejének meghosszabbítsa és költésük növelése, valamint a hazai turisztikai fogyasztás jelenlegi szintjének emelése. Az indoklás rámutat: az első, leglátványosabb probléma, hogy a turisztikai szolgáltatók a relatíve kevés és relatíve kis vásárlóerejű turista elcsábítása, illetve megtartása érdekében az árakban tudnak versenyezni egymással, ami törvényszerűen minőségproblémákhoz vezet, illetve konzerválhatja az olcsó, még éppen elfogadható minőséget a kínálati oldalon, valamint ritkán vezet belső indíttatású minőségi fejlesztéshez. A második probléma a turisztikai kínálat térbeli és időbeli koncentrációja. A hazai turizmust területi koncentráció jellemzi, mivel az összes vendégéjszaka kétharmada a Budapest-Közép-Dunavidék, a Balaton és a Nyugat-Dunántúl régióban realizálódik. A külföldi vendégforgalom erősen Budapestre koncentrálódik, a belföldi turizmus kevésbé koncentrált. A területi koncentráció mellett az időbeli koncentráció, a szezonalitás is erős Magyarországon. A harmadik, strukturális probléma, hogy a turisztikai fejlesztések tervezéséhez nem szolgálnak alkalmas keretként a kialakult közigazgatási egységek és területfejlesztési kategóriák.
Erre a lehetőségre várnak 35 éve
Még idén elindulnak a turisztikai uniós pályázatok – mondta Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője szeptemberben. Utoljára 35 évvel ezelőtt volt annyi pénz turizmusfejlesztésre, mint ma.
Egy-egy turisztikai ajánlatcsomagként megjeleníthető turisztikai fogadóterületet komplex módon kell fejleszteni, és nem külön-külön egy-egy attrakciót. Ez a megfontolás és munkamódszer áll több európai ország - például Ausztria, Olaszország - turisztikai sikerei mögött is. A turisztikai desztinációk kijelölése és a kereteik között működő szolgáltatók teljesítményének mérése és értékelése teszi lehetővé a szakpolitikai és fejlesztéspolitikai döntések megalapozását - olvasható a javaslatban.

A desztinációkra fókuszáló törvényjavaslatot üdvözölte Semsei Sándor, a Magyar TDM Szövetség elnöke is.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo