Megy a tőke kifelé

Miközben az ország gazdasági mutatói több ponton nem túl biztatóak, egy sikerágazat mégis kirajzolódni látszik. Ez pedig a tőkeexport, amelyben néhány éve az élen állunk a régió országainak versenyében. 2006-ban a magyar vállalatok már 2,4 milliárd eurónyi invesztíciót hajtottak végre határainkon kívül. Bár korábban szakértők ezt egyszeri rekordként és nem trendváltásként értékelték, mégis úgy tűnik, a tőkeexport dinamizmusa továbbra is töretlen, sőt újabban már a hazai kis- és középvállalatok is egyre nagyobb szeletet hasítanak a tortából.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kényszer vagy lehetőség? Ezzel a címmel rendezett konferenciát 2007. október végén a Joint Venture Szövetség (JVSZ) abból a célból, hogy felhívja a figyelmet a tőkeexportnak a kis- és középvállalatok (kkv) növekedésében betöltött szerepére. Az esemény nem titkolt küldetése volt annak a tévhitnek az eloszlatása is, hogy a külföldi terjeszkedés kizárólag a legnagyobbak biznisze lehet. A tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy egyre több kkv ér el sikereket a határainkon túl, sőt sok szakértő egyenesen lépéskényszerként említi a földrajzi és történelmi helyzetünkből egyaránt adódó lehetőséget: ez komoly előnyt jelenthet a hazai gazdaság szereplői számára az Európai Unióban dúló éles versenyben. Megfigyelők úgy vélik, az elkövetkező években tovább nőhet a hazai tőkeexport volumene, és a jelenlegi állomány 2010-re akár a 12-14 milliárd eurót is elérheti.

Új szelek fújnak

Néhány éve még a döntéshozók és a vezető közgazdasági elemzők is csak a Magyarországra irányuló tőkeáramlásban látták a hazai növekedés zálogát. Tavaly tavasszal azonban a Magyar Atlanti Tanács budapesti konferenciáján Veres János pénzügyminiszter azt mondta: "a világ legnagyobb fejlődő piacain, például Indiában, Kínában és Oroszországban olykor tőkekivitellel is terjeszkedő magyar vállalatok gyorsíthatják a magyar gazdasági növekedést".

- A hazai tőkeexport 2005-ben lódult meg. A kedvező teljesítményt egyrészt a nemzetközi feltételek változása tette lehetővé, másrészt a hazai vállalatok addigra erősödtek meg annyira, hogy a magyar piac már szűkösnek bizonyult számukra. Az egyre élesedő piaci verseny szintén a határon túli terjeszkedés lehetőségére irányította a figyelmet - magyarázza Gulyás József, a 2002-ben a tőkeexport jelentőségét először hangsúlyozó JVSZ Tőkeexport Bizottságának elnöke. Szerinte az unióban zajló kibővült versenyben a magyar gazdaság szereplői számára akár egérutat is jelenthet a határon túli terjeszkedés.

Persze kérdés, hogy kik előtt nyílt meg ez a kapu. A statisztikai adatokat elemezve nem szabad elfelejteni, hogy a tőkeexportőrök között szerepelnek a magyarországi multinacionális nagyvállalatok, akik ugyan hazánkból indítják regionális terjeszkedésüket, de ez valójában az anyavállalat döntése. A mutatós számokhoz hozzájárul a lassanként a multinacionális nagyvállalati szegmensbe tartozó hazai cégek - a Mol, a Richter vagy az OTP - dinamikus terjeszkedése is.

- Az összesen 9,3 milliárd eurós kihelyezés nagyobbik hányadát valóban a hazai nagyvállalatok régiós befektetései adják, ám közgazdasági szempontból egyáltalán nem elhanyagolható a kkv-szegmens egyre hangsúlyosabb megjelenése a külföldi, különösen a környező országokban lévő piacokon. A nagyszámú, de igen kicsi tőkeerővel létesített vállalkozásokat például egyetlen statisztika sem tartalmazza - hangsúlyozza Gulyás József.

Süveges-Szabó László, az ITD Hungary Zrt. üzletfejlesztési igazgatója pedig hozzáteszi: a hazai vállalatok tőkeexportjának két-három évvel ezelőtt kezdődött fellendülését éppen a hazánkból terjeszkedő multinacionális nagyvállalatok mozgása segítette elő.

- A mostani tőkeexport-bővülés egy generikus folyamat eredménye. A rendszerváltástól napjainkig eltelt időszak alatt a vállalkozások egy jelentős hányada megerősödött, lassanként kinőtte a hazai piacot, és mára már szükségszerűvé vált, hogy egyre aktívabb üzleti tevékenységet folytassanak az országhatáron kívül. A fejlődés következő lépéseként pedig a jelentős exportőrök cégképviseleteket, disztribúciós központokat hoztak létre, ma pedig már egyre gyakoribbak a klasszikus tőkebefektetések is. Az adatok tükrében jól látszik, hogy tendencia lett a kkv-k jelenléte a tőkeexportáló cégek sorában - mondja a kereskedelemfejlesztésre szakosodott szervezet területi vezetője.

A szomszédos országok a legkedveltebb célpontok

Kádár Béla, a Magyar Közgazdasági Társaság elnöke, az MNB Monetáris Tanácsának tagja a már említett tavalyi konferencián tartott előadásában Magyarország előnyös földrajzi és történelmi helyzetét hangsúlyozva azt mondta, a Kárpát-medence napjainkban is "természetes gazdasági egységként" működik.

A számok is ezt támasztják alá, hiszen 2006-ban a Magyarországról külföldre irányuló mintegy 2,4 milliárd euróra rugó tőkekivitel hozzávetőlegesen 50 százaléka a szomszédos országokba vándorolt, míg 10 százalékát a Balkán egyes államaiba ruházták be a magyar cégek.

Mostanában a privatizáció előtt álló Szerbia is kedvelt célpont lett, miközben Románia és Szlovákia vonzereje sem csökkent. Bulgáriában a privatizációs folyamatok szintén abba a stádiumba jutottak, amikor már számos vállalat számára vonzó perspektívát jelenthet a térség, miközben az adott terület kockázati nagysága évről évre csökken.

- Amikor a Kárpát-medencében gondolkodunk, a kapcsolati tőke jelentősége és a magyar nyelv ismerete is befolyásolja a döntéseket. Ugyanakkor Kínában is létezik olyan iparág, amelyben a hazai cégek labdába rúghatnak. Ilyen például néhány környezetvédelemmel kapcsolatos tevékenység, nevezetesen a szennyvíztisztítás, de az élelmiszer-ipari cégek is jó eséllyel indulhatnak - vélekedik Gulyás József.

A kapcsolati tőke mellett persze a szabályozási kérdések is nagyon fontosak a befektetési célpont kiválasztásakor. Ebben a vonatkozásban, úgy tűnik, pillanatnyilag Szerbia vezet: az elmúlt öt évben a négyszeresére nőtt az ide irányuló export volumene, és míg két évvel ezelőtt mindössze százötven magyar-szerb vegyesvállalat volt, ma már négyszázra nőtt a regisztrált közös cégek száma. A jelenség egyik magyarázataként szakértők a szerb-orosz szabadkereskedelmi egyezményben rejlő előnyök kiaknázását említik. A szerződés értelmében ugyanis Szerbiából 2 százalékos vám mellett lehet Oroszországba exportálni.

- Az ország EU-csatlakozásával ugyan részesei lettünk az európai szabadpiacnak, ám "kiszorultunk" a Közép-európai Szabadkereskedelmi Megállapodás (CEFTA) hatálya alól. A közép- és délkelet-európai országokat magában foglaló nemzetközi kereskedelmi szervezet viszont - jóllehet Románia és Bulgária 2007-es csatlakozásával valamelyest csökkent a nagysága - huszonhatmillió fogyasztót jelent, ráadásul ezekben az országokban a fogyasztás még dinamikus növekedés előtt áll - teszi hozzá Deli Zoltán, a hazai kis- és középvállalkozások kelet-közép-európai és balkáni piacokon való megjelenését egy évtizede szervező Mac-Line Hungary ügyvezető igazgatója. Őszerinte a jövőben a balkáni piacok előtérbe kerülésére lehet számítani. (A romániai lehetőségekről és tapasztalatokról itt olvashat.)

- A szlovén kkv-k törik előttünk a jeget. A sikereiken felbuzdulva és a tapasztalataikból okulva a hazai vállalkozások már alacsonyabb kockázat mellett tudnak megjelenni az egyre dinamikusabban bővülő balkáni piacokon, például a ma még kissé háttérbe szoruló, ám magas vállalkozói kultúrájú Bosznia-Hercegovina területén is - állítja a kiállítások és üzletember-találkozók tapasztalataira hivatkozva a szakember.

Persze a termelőberuházások színterének kiválasztásakor a rendelkezésre álló munkaerő sem elhanyagolható tényező. E tekintetben Romániában szűkülnek a lehetőségek, Kárpátalja és Ukrajna azonban szintén mostanában válnak keresett befektetési területekké. A Vajdaság számára például jelentős versenyelőnyt jelent, hogy kiugróan magas a munkanélküliség a magyarlakta területeken.

Kinek éri meg?

A hazai kkv-k jelentős része mára felkészültté vált a külpiaci megjelenésre. Az EU-csatlakozást követően megélénkült hazai versenyben edződtek, fogalmaz több szakértő is. Szintén fontos szempont, hogy a külpiaci terjeszkedés talán legköltségesebb vonzata, a szükséges információk megszerzése sem jelent már komoly akadályt. Az ITD Hungary, a Joint Venture Szövetség témára szakosodott állandó bizottsága és számos tanácsadó cég is az általuk ápolt külpiaci kapcsolatokkal, illetve az egyre gyakrabban szervezett üzletember-találkozók segítségével igyekszik pótolni a helyismeretet. Az egyes szervezeteknél összegyűjtött és strukturált adatok pedig összehasonlíthatóvá teszik a befektetni szándékozók számára az adott országra jellemző információkat. Elmélyült piacismeret nélkül ugyanis hazárdjáték lenne a külföldi befektetés.

Deli Zoltán úgy véli, főleg a jelentős exporttevékenységet végző cégek körében válik egyre inkább természetes gondolattá a tőkeexport lehetősége.

- A rendelkezésre álló információk révén ma már nem nagy bátorságra, csak megfelelő mennyiségű tőkére van szükség. Attól a pillanattól, hogy az exportszint alapján a külföldi beruházás költségének néhány éven belüli megtérülése várható, a cégek többsége nyitottá válik a magasabb szintű kapcsolatra, akár úgy, hogy vegyesvállalatot hoz létre, akár oly módon, hogy saját céget alapít az adott országban. A kis- és középvállalatok tőkeexport-tevékenységét bátorítja a hazai nagyvállalatok terjeszkedése is, hiszen az eddigi beszállítók a cápákat követő kalauzhalakhoz hasonló módon vonulnak a multinacionális cégek nyomában. Az azonban tévhit, hogy egy cég, amelyik nem bizonyult életképesnek a hazai piacon, sikeres lehet a régió más országában. Ilyen értelemben egészen biztos, hogy nem tekinthető a tőkeexport egérútnak.

- Olyannyira, hogy aki azt gondolja, hogy ez a túlélés eszköze, lehet, hogy csalódni fog. A magas szintű piacismeret és vállalkozói képességek mellett a tőkeerő legalább olyan fontos a sikerhez. És bár ma számos támogatási program, kedvezményes hitel segíti a kkv-kör külpiaci terjeszkedését, a saját erő elengedhetetlen. Szögezzük le, ez nem a hazai kudarcoktól való menekülés lehetősége, hanem a versenyképesség elérésének egy módja - teszi hozzá Süveges-Szabó László.

A megállapítást alátámasztja az a tény is, hogy a magyar vállalatok külföldi befektetései alapvetően nem hazai beruházások helyett valósulnak meg, ahogyan azt Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke hangsúlyozta a Magyar Atlanti Tanács által szervezett eseményen.

Ma a feldolgozóipar cégei, a távközlési szektor szereplői, a szálláshely-szolgáltatásra és a vendéglátásra szakosodott vállalatok a legaktívabb tőkeexportőrök, de az ITD Hungary üzletfejlesztési igazgatója szerint a jövőben a kkv-szektor erőteljesebb térnyerése mellett az ingatlanszektor válhat húzóágazattá.

Az országnak is előnyös
Az elmúlt években tapasztalt évi 10 százalékos növekedés hatására ma már több mint tizenötezerre tehető az olyan vegyesvállalatok száma, amelyekben a magyar tőke megjelenik. Bár hallhatunk aggódó hangokat is, amelyek a jelenség esetlegesen hazai mutatókra gyakorolt negatív hatására hívják fel a figyelmet, a szakértők többsége úgy véli, a vállalkozások külföldi terjeszkedése hosszú távon egyértelműen előnyös a gazdaság számára.

A JVSZ októberi konferenciájának egyik nem titkolt célja volt, hogy bizonyítsa a tőkeexport nemzetgazdasági hasznosságát.
"A kifelé mozgás egyrészt kényszerpálya a kis- és középvállalatoknak, másrészt versenyképességük fokozásának egy lehetséges formája. A hazai piac kicsi, és a hatékonysági szempontok megkövetelik, hogy a cégek szélesebb körben tudják értékesíteni a terméküket vagy szolgáltatásukat. Természetesen vannak, akik a honi szabályozásra vagy a szigorú uniós környezetvédelmi előírásokra hivatkozva hoznak létre külföldön termelőberuházást. Mindez az első pillanatban veszteségnek tűnhet a hazai bevételekre nézve, én azonban azt gondolom, hogy a jelenség pozitív, hiszen megtalálva a kitörési pontot, a vállalkozó játékban marad. Ez néha fontosabb szempont, mint a profit. Amúgy, középtávon, a nyereség repatriálása révén, a magyar nemzetgazdaság számára is hasznos lehet a vállalat külpiacokon folytatott tevékenysége" - hangsúlyozza a JVSZ szakembere, és hozzáteszi: a holland cégek által külföldön befektetett tőke nagysága például a négyszerese az otthoni invesztícióknak, és a kkv-k ezrei keresik a növekedés lehetőségét a határokon kívül.

A szakemberek egybehangzó vélemény szerint tehát bizonyos mérethatár - nevezetesen 500 millió forintos éves árbevétel és 100 fő foglalkoztatott - felett egyetlen vállalat sem engedheti meg magának, hogy ne tájékozódjék a külpiaci lehetőségekről. A hazai piac nagyságából adódóan ugyanis a növekedési lehetőségek végesek, és amelyik cég nem nő, az előbb-utóbb leszálló pályára áll. Ilyen a verseny. Persze az már másik kérdés, hogy a világgazdaság hogyan változik, és meddig tartható fenn a folyamatos növekedési kényszer.

Megjelent a Piac és Profit Magazin februári számában.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo