Megszűnne az EKHO, nem lenne többé egyéni vállalkozó és őstermelő

A valódi közteherviselés miatt megszűnne az EKHO, az egyéni vállalkozó és az őstermelői státusz. 20%-os SZJA-kulcs 15 millióig, utána 30%-os kerülne bevezetésre. Az EHO-t 8 ezer forintra emelnék.

A Big Four tanácsadócégek (Deloitte, Ernst&Young, KPMG, PriceWaterhouseCoopers), és néhány munkaadói szervezet (MGYOSZ, JVSZ, AmCham, NVMT) ismertette a 2008 tavaszán elkezdett, majd nemrégiben befejezett, az adórendszer átalakításával kapcsolatos ajánlásait a kormány számára. (A céges adózásról szóló javaslatokat itt olvashatja...)

A hazai gazdaság és adórendszer versenyképessége a foglalkoztatás, és annak közterhei terén jelentősen sérül. A viszonylag alacsony, átlagbért alig meghaladó jövedelemsávban jelentkező adóterhelés sokakat ösztönöz adókikerülésre, melyre ráadásul a számos elérhető mentesség, kedvezmény, alacsony adózást biztosító átalány alapú adónem ad lehetőséget.

A szürke zóna ellen

Az alacsony jövedelemsávban széles körben elérhető adómentesség ezen túl is sokakat motivál arra, hogy jövedelmüknek csak bizonyos hányada után teljesítsék adófizetési kötelezettségüket. Ennek eredményeként a kedvezmények nem a ténylegesen alacsony jövedelműeket segítik, hanem az adókikerülést serkentik. Mindezek következtében a foglalkoztatás jelenlegi adóztatása nagyban előidézője az adókikerülésnek, és a szürke- vagy feketemunkának, és részben felelős a stagnáló alacsony foglalkoztatásért és aktivitásért - mutatott rá Lőcsei Tamás, a PWC cégtársa.

A javasolt intézkedések egy jelenleg több irányból torzult adóztatás visszásságait kívánják kiszűrni, tehát azok hatása egyes jövedelemsávokban eredményezhet adóteher-növekedést, ennek célja azonban az adóterhet elkerülők adófizetésre kényszerítése.

Magánszemélyek számára egységes 20%-os SZJA kulcsot kellene bevezetni 15 millió forintig. Azt meghaladóan 30%-os adókulcs kerülne bevezetésre. Nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy széles bázison működő, egykulcsos személyi jövedelemadó-rendszer jelentősen javítja a kiszámíthatóságot, egyszerűsíti az adminisztrációt és már rövidtávon is szolgálja a gazdaság fehérítését, ha annak mértéke méltányos közteherviselést biztosít - közölte Oszkó Péter, a Deloitte elnök-vezérigazgatója.

Átalány nélkül

A bevételen alapuló jövedelemátalányok (pl. EKHO, egyéni vállalkozó, őstermelő, stb.) megszűnnének. Szintén az adórendszer egyszerűsítését és a szürkegazdaság visszaszorítását szolgálja az átalánytípusú adók megszüntetése, hiszen nem vonatkoznának speciális szabályok, megkülönböztető jellegű kedvezmények kisebb csoportokra, másrészt a költségelszámolás megkövetelésével tovább lenne erősíthető a kötelező számlaadás intézménye, amely megnehezítené a bevételek eltitkolását - foglalta össze László Csaba, a KPMG ügyvezető igazgatója, volt pénzügyminiszter.

A vállalkozások gazdasági versenyképességét leginkább a munkát terhelő adók, ezen belül is a munkáltatót terhelő járulékok mértéke befolyásolja. Ahhoz, hogy a versenyképességben számottevő javulást érhessünk el, a munkáltatói járulékok drasztikus csökkentése javasolt, a javaslatunk szerint legalább 10 százalékpont erejéig. Az egészségbiztosítási járulékot a tételes EHO alább részletezett emelésével lehet kiváltani. A munkáltatói járulékok 10 százalékponttal csökkennének: a nyugdíjbiztosítási járulék 24%-ról 19%-ra, az egészségbiztosítási járulék pedig 5%-ról 0%-ra - közölte Rencz Botond, az Ernst & Young Adótanácsadás Üzletág vezető partnere.

15 millió forintnál egységes nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékplafon kerülne bevezetésre (munkavállalói és munkáltatói egyaránt), azzal, hogy a nyugdíj-jogosultág számítása során továbbra is csak a jelenlegi járulékplafon szerinti befizetés kerül figyelembevételre - tette hozzá Lőcsei.

Járulékplafon és járulék-megszüntetés

Szintén a munkát terhelő adók csökkentését, és így a magasabb hozzáadott értékű szektorokban a versenyképesség további javulását szolgálja egy egységes járulékplafon bevezetése, ami mind a munkavállalók, mind a munkáltatók által fizetendő egészség- és nyugdíjbiztosítási járulékokra vonatkozna.


Van, ahol nőnek az adók....
Vízszintes tengely: adóbevételek a GDP százalékában (1995); Függőleges tengely: változás 1995-hez képest (%)
forrás: Eurostat - kattintson a nagyításhoz!

A javaslat szerint a járulékfizetés maximumát a legmagasabb személyi jövedelem-adókulcs belépési sávhatáránál kell meghatározni, amely egy kellően megemelt szint ahhoz, hogy a járulékbefizetések mértékét jelentősen még ne változtassa meg. A magánszemélyek esetében ugyanakkor a nyugdíjellátásra jogosító sávhatár megmaradna a jelenlegi 7 millió Ft körüli mértéken (vagyis a jövőbeni nyugdíjak továbbra is ez alapján kerülnek meghatározásra), megőrizve így a nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatóságát, míg a 7 és 15 millió Ft közötti jövedelem után megfizetett járulék részben pótolhatná a munkáltatói járulékcsökkentésből kieső bevételeket.

A versenyképesség szempontjából a munkáltatói járulékok különösen, a munkavállalói járulékok kevésbé játszanak fontos befolyásoló szerepet. Érdemes lehet ezért megfontolni a 3%-os munkáltatói járulék megszüntetését, és ezzel arányosan az 1.5%-os munkavállalói járulék növelését (1.5% vagy 3%-kal).

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo