A magyar dolgozók és munkakeresők negyede érzi egyre laposabbnak, üresnek és egyhangúnak a munkával töltött napjait, s véli úgy, hogy valahol máshol jobban tudná kamatoztatni a tehetségét. Ez főként a férfiakra, a fiatalokra, a diplomásokra jellemző érzés. Minden ötödik válaszadó régóta játszik a gondolattal, hogy más karrier után néz. A munkavállalók 5 százaléka olyan pályakezdő, aki nem biztos benne, miben tudna igazán kiteljesedni, s a dolgozók alig több mint kéttizede érzi jól magát a munkahelyén, az „álommunkát” megtalálva – jellemzően a nők, az idősebbek és a diplomások. Figyelmeztető jel lehet, hogy 2021-ben ez az arány még elérte a háromtizedet.
A biztosnak vélt állás feladásától való félelem (41 százalék), a megfelelő anyagi biztonság elvesztése (38 százalék), s a „nem tudom, hol találhatnék jobbat” (35 százalék) jelent leginkább akadályt a munkahelyváltásban, úgy a férfiak, mint a nők számára. Érdekes, hogy az információhiányt a 18-39 és a 40-59 évesek is okként jelöltek meg, s hogy mindezeket a Vármegye székhelyeken említették a legtöbben. A felsőfokon végzettek féltik leginkább feladni a meglévő munkájukat, mint ahogy a diplomások számára a mostani munkahelyükön meglévő anyagi biztonság szerepel első számú visszatartóerőként is. Viszonylag kevesen (16 százalék) érzik úgy, hogy nem értenek máshoz.
Munkahelyváltáskor a legjellemzőbb szempontok: a fizetés (71 százalék), a képességeknek, kompetenciának való megfelelés (48 százalék), a munkavégzés helye (48 százalék) és a fejlődési lehetőség (47 százalék). A fizetés (77 százalék), a fejlődési lehetőség (58 százalék), a munkavégzés helye (53 százalék) és a képességeknek, kompetenciáknak megfelelés (51 százalék) a 18-39 évesek számára a leginkább mérlegelt szempont, amikor munkahelyváltásról gondolkodnak. A diplomások számára az anyagiak (78 százalék) után a képességeknek, kompetenciának megfelelés (67 százalék), a munkavégzés helye (59 százalék) s a fejlődési lehetőség (58 százalék) a legfontosabb. A Vármegye székhelyeken számít legjobban a fizetés (81 százalék), s legkevésbé a cég hírneve, brand-je (9 százalék).