Matolcsy-csomag: bátor, de nem elég konkrét

Vegyesen fogadták a megkérdezett elenzők a kormány 900 milliárdos takarékossági csomagját, ami 2011-2014-es időszakra szól. A kiadáscsökkentő lépések részleteit illetően erősek a kételyek, de azt is hangsúlyozzák, hogy a kormány bátor lépésekre szánta el magát, és végre konkrét dátumok és összegek szerepelnek a programban. Csak az akarat kitartson...

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A 4cast nevű vezető pénzügyi londoni elemző csoport felzárkózó piaci szakértőinek kommentárja szerint "egyértelműen pozitív", hogy az intézkedési terv konkrét célszámokat és összegeket említ, és a megfelelő területeket jelöli ki a változtatásokra. A ház szerint ugyancsak kedvező, hogy a csomag elsősorban a kiadási oldalra összpontosít.

Több a részlet, mint amennyi kiderült

A 4cast elemzői megjegyzik, hogy a bejelentett intézkedési csomagban egyértelműen több részlet van, mint amennyi a sajtóértekezletről szóló tudósításokból "átjött", de azért hiányoznak még konkrét cselekvési tervek - különösen a munkapiaci intézkedésekkel kapcsolatban, de más területeken is -, és ezeket a részleteket a következő hónapokban pótolni kell a csomag hitelességének erősítése végett.

A piac nem örült

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 418,34 pontos, 1,81 százalékos csökkenéssel, 22.737,16 ponton zárt kedden. A BUX esésében szerepet játszott az, hogy a piac csalódott a nemzetgazdasági miniszter által bejelentett reformlépésekben, hiányolta belőle a konkrét lépéseket. A részvénypiac forgalma 27,5 milliárd forint volt kedden, a vezető részvények a Magyar Telekom kivételével gyengültek az előző napi záráshoz képest.

Vaszkó Szabolcs, az Erste Befektetési Zrt. üzletkötője szerint a piac optimistán várta a reformelképzeléseket, azonban a Széll Kálmán Tervben megismert strukturális tervekről, elképzelésekről a piaci szereplők úgy vélekedtek, hogy kevés konkrétumot tartalmaznak. A kereskedés kezdetén még az optimizmus "uralkodott", később azonban a piaci hangulat megváltozott. "Kevés szó esett a konkrét lépésekről, a megvalósítás útjáról, módjáról, ezért a reformcsomag ismertetése után lefelé mozdultak el az árfolyamok" - elemezte Vaszkó Szabolcs. A gyógyszeripari részvények szereplésére a gyógyszer-támogatási rendszer tervezett módosításának bejelentése hatott, míg az OTP árfolyamát a bankadó kapcsán az befolyásolta, hogy a nemzetgazdasági miniszter szavai szerint a bankadó változatlan formában fennmarad, azaz a költségvetés bevételei közé a bankadót "három évre, teljes összegben érdemes beszámítani". Ballai Zoltán, a Raiffeisen Bank üzletkötője egyetértett azzal, hogy a tervben a konkrét lépések hiánya lefelé vitte a tőzsdei árfolyamokat. Emellett arról is szólt, hogy a nemzetközi piaci hangulat is romlott, lefelé mozdultak el a piacok, ebbe belejátszanak a líbiai események is, és a szaúdi tőzsde is negatív tartományban zárt.

A 4cast szerint a csomagban szereplő számok "rendkívül feszítettek", ami "nagyon magas" végrehajtási kockázattal jár. Ám ha a magyar kormány csak a felét megvalósítja annak, amit ígér, Magyarország akkor is többet fog elérni a költségvetési konszolidáció terén, mint a többi európai ország - vélekedtek a 4cast elemzői.

A BNP Paribas bankcsoport felzárkózó piaci szakértőinek keddi kommentárja szerint a több részletre számító befektetők elsősorban azért fogadták csalódottsággal a bejelentett terveket, mert a kormányilletékesek a sajtótájékoztatón nem fejtették ki részletesen a számokat és a menetrendeket. A cég szerint azonban az intézkedések "bátornak tűnnek", és elégségesnek ahhoz, hogy az államháztartási hiány 2014-re a hazai össztermék 2 százaléka alá süllyedjen, feltételezve a teljes körű végrehajtást, és azt, hogy a gazdaság nominális éves növekedési üteme legalább 6 százalék lesz a következő négy évben.

Befolyásos érdekcsoportok

A BNP Paribas elemzői is megemlítik ugyanakkor a végrehajtási kockázatokat. Úgy vélekedtek, hogy az intézkedések némelyike, például a korai nyugdíjba vonulás lehetőségének megvonása valószínűleg "befolyásos érdekcsoportok" ellenállásába ütközik. A cég szakértői ezek közé sorolták a hadsereget és a rendőrséget. Ha azonban a kormánynak sikerül megvalósítania az intézkedési tervek "zömét", az a strukturális költségvetési hiány "markáns" csökkenését eredményezné 2012-2013-ban, és ez elősegítheti a magyar befektetési termékeket terhelő kockázati prémiumok mérséklődését - jósolták a BNP Paribas szakértői.

Raffella Tenconi, a Bank of America-Merrill Lynch bankcsoport londoni befektetési részlegének európai felzárkózó piacokért felelős közgazdásza az intézkedési tervek bejelentése után az MTI-nek azt mondta: összességében pozitív az ismertetett intézkdések mérlege, mivel azok összértéke - amely az elemző számításai szerint meghaladja a 900 milliárd forintot három évre számolva - "ambiciózusabb" az előzetes várakozásnál. A londoni közgazdász a kedvező tényezők közé sorolta, hogy az ismertetett intézkedési tervek a bevételnövelés helyett "erőteljesen a kiadáscsökkentés felé hajlanak", és azt is, hogy a kormány elhalasztotta a társasági adó csökkentését. Ez a döntés az elemző szerint nagyobb mozgásteret biztosít az államháztartási hiánycélok teljesítéséhez.

2016-ra sikerülhet a 60 százalék

Raffella Tenconi "meglehetősen ambiciózusnak" nevezte az államadósság-ráta csökkentésére kijelölt pályát. Kijelentette ugyanakkor, hogy "teljesíthető és ésszerű" a programnak ez a része, és sikerülhet 2016-ra a 60 százalékos maastrichti felső tűréshatárra csökkenteni a hazai össztermékhez mért államadósság-rátát, ha "a kormány végre is hajtja, amit vállalt".

A Bank of America-Merrill Lynch londoni közgazdásza ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a program igazán fontos eleme a végrehajtás, és a kiadási oldalnak "szigorú ellenőrzés alatt kell maradnia rövid távon és a jövőben is". 

Raffaella Tenconi - arra a felvetésre, hogy egyes vélemények szerint a kedden bejelentett intézkedési terv nem tartalmaz elég részletet - az MTI-nek azt mondta: szerinte "meglehetős mennyiségű" részlet derült ki az eddig elhangzottakból is, és a kormánynak olyan mértékű ellenőrzése van a parlament felett, hogy "amit meg akar valósítani, azt meg is tudja valósítani".

Kiadáscsökkentés, ez a lényeg
A vezető tőzsdei papírok árfolyam-csökkenéssel, a forint gyengüléssel, a szakszervezetek pedig egyeztetést sürgetve reagáltak a Széll Kálmán Tervre, míg a munkaadók jelezték: minden olyan intézkedést támogatnak, amellyel csökkennek a közkiadások.
A forint kedden kora délelőtt még 269,60-as euró jegyzésig erősödött arra a hírre, hogy a kormány strukturális átalakítási terve a piacok által vártnál magasabb költségvetési kiadáscsökkentést tartalmaz. A terv bemutatása előtt a forint ismét 271 feletti euró jegyzésre gyengült, és ezt a szintet az intézkedési terv részleteinek ismeretében is megtartotta. Délután tovább gyengült a forint, az eurót negyed ötkor 272,72 forinton jegyezték a bankközi kereskedelemben.
Piaci elemzők az MTI-nek azt mondták: elégedettek a Széll Kálmán Terv irányával, céljával, ugyanakkor a piac több részlet megismerését várja. Kiemelték: a kormány terveinek legfontosabb üzenete az államadósság-csökkentés. A kormány strukturális reformterve, és a közölt, 2013-ra 900 milliárd forintos egyensúlyjavítás jól cseng, de 90 százalék a végrehajtáson múlik - mondták el az MTI által megkérdezett gazdaságkutatók.
A strukturális reform program önmagában 10 százalékot jelent, 90 százalék pedig a megvalósításon múlik - közölte Mellár Tamás. A Századvég Gazdaságkutató ügyvezető igazgatója szerint eddig a növekedés volt az elsődleges, s csak utána az egyensúly, most viszont azt deklarálta a kormány, hogy csak az egyensúlyi pálya kijelölése mellett valósítható meg a növekedés.

Az RBC Capital Markets globális befektetési szolgáltató csoport londoni részlegének szakelemzői is azt emelték ki keddi kommentárjukban, hogy számításaik szerint a csomag összértéke 2013-ig kivetítve eléri a 900 milliárd forintot, ami több, mint amennyit a piac "alig néhány napja is várt". A ház citybeli szakértői is azon a véleményen vannak ugyanakkor, hogy a konszolidációs intézkedéscsomag tényleges próbáját nem a főszámok jelentik, hanem az, hogy a tervezett lépéseket milyen hatékonysággal sikerül végrehajtani, és "ennek megítélése óhatatlanul időbe telik".

Mélyek a problémák

Az RBC Capital Markets londoni elemzői szerint a kiigazítási program elsődleges területein -  egészségügy, nyugdíjrendszer, közösségi közlekedés, oktatás,  foglalkoztatás, gyógyszerár-támogatás - komoly megtakarításokra van lehetőség, a problémák azonban "rendkívül mélyen gyökereznek", és politikai akaraterő kell majd ahhoz, hogy a kormány tartsa magát a tervekhez az esetleges  lakossági ellenállással szemben is.

Preston Keat, az Eurasia Group nevű globális üzleti kockázatelemző csoport londoni részlegének kutatási igazgatója a csomag keddi bejelentése után adott kommentárjában úgy fogalmazott, hogy "a program figyelemreméltóbb annál, amit sokan vártak ... és a Fidesz most először konstruktív, reális hangnemben szólt Magyarország rossz adósságdinamikájáról". Keat szerint ugyanakkor sok további részlet szükséges annak megítéléséhez, hogy a reformok ténylegesen hogyan fognak működni.

 

Az Eurasia londoni igazgatója is úgy vélekedett, hogy a reformok közül többet "politikailag nehéz lesz" végigvinni. A ház vezető szakértője azt jósolta, hogy a reformcsomag népszerű lesz a társadalom felső középosztályában, amelynek előnyösek az adócsökkentések, a szegényebb társadalmi csoportok azonban meg fogják érezni a szociális kiadások és kedvezmények szűkítését. Keat szerint ez a Fidesz számára a párt "populistább, tipikusan szegényebb" választói rétegében lesz "politikailag fájdalmas". Az Eurasia igazgatójának számításai szerint a csomag hozzávetőleg 70 százaléka a kiadási oldalt érinti, és a fennmaradó 30 százalék ered bevételnövelésből. Keat szerint "ez ésszerű megoszlás".

80 százalékban sikerülhet

A JP Morgan pénzügyi szolgáltató csoport londoni felzárkózó piaci elemzőinek keddi kommentárja szerint a bejelentett program számos olyan pozitív szerkezeti intézkedést tartalmaz, amelyek révén jó eséllyel bővül a foglalkoztatás és emelkedik a potenciális gazdasági növekedési ütem. A ház szerint a csomag "fénypontja" az aktívabb munkapiaci politika. A JP Morgan elemzői szerint azonban ahhoz, hogy a potenciális növekedés ütemének emelését célzó kormányzati stratégia működjön, a feldolgozószektorban, a mezőgazdaságban és a turizmusban megvalósuló új beruházások nettó értékének elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy túltegyen a bankok, a nagyobb kiskereskedelmi hálózatok, valamint az energiaipari és a távközlési cégek körében a jelentős átmeneti adók miatt valószínűsíthető beruházás-csökkentések mértékén.

A JP Morgan elemzői szerint a kitűzött költségvetési célok "reálisnak tűnnek", és csökkenthetik a 2012 utáni költségvetési kilátásokkal kapcsolatos aggodalmakat. A ház saját becslése szerint a GDP-arányos államháztartási hiány 2013-2014-ben is 3 százalék körül marad, még a nyugdíjvagyon egyszeri bevételeinek figyelmen kívül hagyásával is. A cég elemzői szerint "egyértelműen vannak végrehajtási kockázatok, különös tekintettel arra, hogy csökkent a kormány támogatottsága". A JP Morgan szakértői azonban ezzel együtt is azzal számolnak, hogy "a bejelentett intézkedések zöme, 75-80 százaléka érvénybe lép".

Szavazás:

Mit szól a Széll Kálmán Tervhez?

 

A GKI hét pontban reagált: csomagok kibontására várva
1. A most bejelentett intézkedéscsomagokból az mindenképpen jó hír, hogy a kormány végül is elkötelezte magát a ciklus egészére a 3 % alatti költségvetési hiány mellett és 2012-től ezt már a nyugdíjpénztári vagyon felélése nélkül is teljesíteni kívánja. Ugyanakkor mivel az érvényes EU előírások szerint a nyugdíjpénztári vagyonátadást teljes egészében 2011-ben kell bevételként elszámolni, a most bejelentett 90 milliárd forintos 2012 évi és 220 milliárd forint 2013-14 évi ilyen felhasználás igazából azt jelenti, hogy a folytatódó hiánycsökkentés helyett a következő évekre a valódi cél (az EU-elszámolásokban) a csak éppen 3 % alatti deficit fenntartása.
2. Az idei költségvetésbe betervezett különböző egyszeri bevételek (nyugdíjpénztári vagyonátadás, válságadók, a végül a magánnyugdíj pénztárban maradó tagok tagdíja), továbbá az adótörvény szerinti további SZJA csökkenések 2013-ra összesen mintegy 1200 milliárd forintos bevételkiesést okoznak. Az idei egyenlegcél fenntartásához lényegében ezt kellene valamilyen módon pótolni. Ebből a 3 % körüli gazdasági növekedéstől várható automatikus közteherbevétel - emelkedés fegyelmezett kiadási politika mellett mintegy 500 milliárd forintot fedezhet. Ezért a most bejelentett mintegy 680 milliárd forintos kiadáscsökkentés – ha megvalósul - elégnek látszik a hiány 3 % alatt tartásához.
3. Az egyes területekre célzott csomagokban foglalt megtakarítások megvalósíthatósága azonban továbbra is erősen kétséges. A bejelentések sajnos nem tartalmazzák az intézkedések fontosabb szakmai részleteit, nem adnak elég információt arról, hogy a kitűzött célokat hogyan kívánják elérni. A vázolt nagyságrendek a legtöbb esetben irreálisnak tűnnek. A kétségekre a választ csak a most bejelentett csomagok későbbi kibontása, valószínűleg a szakmai törvények beütemezett parlamenti előterjesztése adhatja meg.
4. Ha a most bejelentett kiadáscsökkentő intézkedések a vártnál kisebb megtakarítást hoznak, a kormány még mindig elővehet egy „B” tervet. Részben az idei évre bejelentett 250 milliárd forintos zárolás tartóssá tétele, részben további bevételnövelő adóintézkedések formájában. A pénzügyi célok így tarthatók maradhatnak, legfeljebb az ezeket eredményező intézkedések fenntarthatósága válhat kérdésessé.
5. Ugyanakkor sajnálatos, hogy a mostani bejelentések elsősorban a költségvetési transzferkiadások területén kívánnak megtakarításokat elérni, a nagy költségvetési intézményi rendszerek régóta megérett átalakítása, működési módjuk változtatása, az intézményrendszer karcsúsítása és a finanszírozás ésszerűsítése most sincs napirenden. Az adórendszerbe vetett bizalmat tekintve nem szerencsés, hogy ez alkalommal is visszavontak egy több évre előre bejelentett adócsökkentést, bár a költségvetési egyensúlyi problémák miatt valószínűleg eredetileg sem kellett volna meghirdetni a 10 %-os nyereségadót.
6. A kormány gazdaságpolitikája az eddigi növekedési prioritással szemben most az államadósság csökkentését helyezi előtérbe. Ez akár helyes is lehet, de a piacok akkor fogadják el hitelesnek, ha a csomagbontás megtörténik és valóban ezt az eredményt hozza.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo