Másfél százalék kenőpénz a megrendelésért

Az elmúlt három évben Magyarországon csökkent a korrupció gyakorisága - állapította meg most közzétett jelentésében a Világbank és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank(EBRD). A javuló tendencia jellemző volt az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országokban, valamint többek között a FÁK déli tagállamaiban 2002-2005 között.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 Az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott kelet-európai országok közül Szlovákiában javult a leginkább a helyzet, de a lett, az észt és a magyar cégek is a korrupció gyakoriságának csökkenéséről számoltak be. A jelentés - amelynek elkészítéséhez 26 ország több mint 20 ezer cég vezetőjét kérdezték meg - kiemelten foglalkozott azzal a kérdéssel, hogy az egyes vállalatok hogyan igyekszenek "megkenni" az adóellenőröket, illetve mennyit szánnak arra, hogy elnyerjenek állami megrendeléseket.

Magyarország e tekintetben is jó helyen szerepel az EU-hoz újonnan csatlakozott közép-kelet-európai országok között, elmaradva az OECD, az régiós és a világátlagtól is. Magyarországon a cégek 25 százaléka próbálkozott 2005-ben az adóellenőrök megvesztegetésével, míg Csehországban a legnagyobb ez az arány, majdnem 38 százalék. Lengyelországban 30 százalék, míg Szlovákiában megközelíti a 30 százalékot, a legalacsonyabb Szlovéniában, 14 százalék körüli. Az európai országok közül Albániában a legmagasabb azoknak a cégeknek az aránya, amelyek megpróbálják megvesztegetni az adóellenőröket, 76,65 százalék, Írországban a legalacsonyabb, 11,01 százalék. Az OECD-átlag 28,26 százalék, a régiós átlag 43,35 százalék, míg a világátlag 31,85 százalék.

Fél százalék kenőpénz a hivatalnokoknak

Állami megrendelések elnyerésére az OECD-tagországok vállalatai átlagosan az üzlet értékének 0,55 százalékát szánják, miközben a régiós átlag 1,56 százalék, a világátlag pedig 2,29 százalék. A magyar cégek a közbeszerzési ügyletek értékének átlagosan 1,66 százalékát szánják arra, hogy elnyerjenek egy megrendelést, Csehországban 1,75 százalékát, Szlovákiában 1,88 százalékát, Lengyelországban viszont csak 0,29 százalékát, Romániában 0,37 százalékát. Európában a legtöbbet az albán cégek szánják erre a célra, 6,15 százalékot, a legkevesebbet a spanyolok, 0,06 százalékot. 

A jelentés egyebekben megállapítja, hogy elsősorban az újonnan alapított, hazai magántulajdonban lévő cégek hajlanak a korrupcióra Közép- és Kelet-Európában. Az állami vagy külföldi tulajdonban lévő vállalatok körében kevésbé elterjedt a jelenség, és a kisebb városokban vagy a falvakban működő cégek sem fizetnek olyan gyakran kenőpénzt, mint nagy városokban tevékenykedő társaik

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo