A cikk első felét ide kattintva olvashatja!
A feltörekvő piacok vagyonos fogyasztóinak növekvő száma azonban csak az egyik magyarázata a luxuscikkeket gyártó cégek szárnyalásának. A prémiumkategória termékei és szolgáltatásai a világ más szegleteiben is jobban vészelték át a válságot, mint az átlagos fogyasztókat célzó áruk. A Costa Kreuzfahrten közleménye szerint tavaly Európában 10 százalékkal nőtt a luxus hajóutak forgalma. Magyarországon pedig a Porsche Hungária - az éves jelentésben publikált adatok szerint - míg 2009-ben az előző évhez képest az általa forgalmazott márkákból átlagosan a fele mennyiséget értékesítette, addig a Porsche-eladások számát 24,4 százalékkal növelte. A Vertu sem panaszkodik. Mint ahogyan a legtöbb luxusmárka, a telefonokat gyártó cég is az értéktöbbletet jelentő szolgáltatásokkal láncolja magához a fogyasztókat a világ bármely országában. Ebben a fogyasztói szegmensben a termék mellé társuló juttatások gyakran fontosabbak, mint maga az ár - magyarázta Mark Izatt, a Vertu egyik igazgatója azon a budapesti sajtótájékoztatón, ahol bemutatták a cég most megjelent legújabb szolgáltatását.
Valakinek mindig jól megy
Az Andrássy úton felsorakozott üzletek csillagászati áron kínált cikkei sem csupán önmagukért vonzók. Ez a vevőkör megszokta a fényűző kiszolgálást, csomagolást, a bolt lenyűgöző dizánját. A patinás névnek is komoly szerepe van a luxuscikkek státusszimbólum mivoltában, a termékek árában azok az évtizedek - gyakran évszázadok - is számszerűsíthetők, amelyek fényessé tették a nevet. A luxuscégek specialitása a kiemelkedő profit, az eladási ár az előállítási ár sokszorosa - magyarázza Tóth András, és hozzáteszi: bármilyen rossz is a gazdaság helyzete, valakinek mindig jól megy. Paradox módon ezért sok szempontból biztosabb piac luxusholmikat árulni, mint kenyeret.
A budapesti kiskereskedelmi piacra 2010-ben nem léptek be új, nagy nevek, ugyanakkor több, korábban a középkategóriás piacot célzó forgalmazó igyekszik betörni az elitszegmensbe. Ez is lehet egy módja a piacbővítésnek most, amikor a gazdasági válság átrendezte a hazai keresletet. Persze ilyenkor a cég feladata nem csupán a bolt különleges atmoszférájának megteremtése, hanem az is, hogy az eddig talán ismeretlen prémiummárkákat megismertesse a hazai célközönséggel.
A cikk a Piac&Profit magazinban jelent meg.