A teljes lízingpiac által finanszírozott összeg 970 milliárd forintra nőtt 2024-ben, ami 6 százalék feletti bővülés a korábbi évhez képest. Lízing segítségével több mint 84 ezer járművet és gépet vásároltak az ügyfelek 1357 milliárd forint értékben. A lízinges vásárlók többsége új eszközt szerzett be. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a finanszírozott összeg több mint 82 százalékából ilyet vettek, csak 17,7 százalék volt a használt eszközökre igényelt lízing aránya.
A lakosság és a cégek is több kocsit vettek
Az autós ágazat húzta 2024-ben a hazai lízingpiacot. A személygépkocsik és kisteherautók lízingje meghaladta az 550 milliárd forintot. Kiemelkedő bővülést eredményezett a lakossági vásárlások felfutása, de ebben a szegmensben még a vállalatok kereslete is tudott erősödni. Ezzel összhangban nőtt a forgalomba helyezett új gépjárművek száma is tavaly, megszűntek az ellátási láncok korábbi problémái, például a chip- és egyéb alkatrészhiány, amelyek miatt a vásárlóknak néha hónapokat, sőt akár egy-két évet is várniuk kellett a kiszemelt autóra. Sőt megjelent az igény a gyártóknál már készleten lévő autók értékesítésére, amelyekre sok esetben több millió forint kedvezményt is adtak, így végeredményben az új autók ára jellemzően csökkent a tavalyi évben.
Fotó: Depositphotos
Ugyancsak segítette az eladásokat, hogy a kamathelyzet javulásával, az importőrök által biztosított plusz kamattámogatással ismét elérhetővé vált számos autótípusra az 5 százalék alatti vagy akár 0 százalékos kamat is, ami a vételárkedvezménnyel együtt rengeteg magánszemély vásárlót vonzott vissza a kereskedésekbe – értékelte az évet a Bank360.hu-nak Hanczár Zsolt, a legnagyobb piaci szereplő, az Euroleasing Zrt. gépjármű divíziójának vezetője. Szerinte 2025-ben ez a helyzet fennmaradhat, akár még javulhat is, hiszen például haszongépjárművekre a kis- és középvállalkozások február 17-től már 3 százalékos kamattal köthetnek szerződést a Széchenyi Lízing MAX+ konstrukcióra, ami látványosan kedvezőbb az egy évvel korábbi kamatszinthez képest.