"Listánk van, bekopogtatunk"

Talán túlélik a válság legnehezebb hónapjait azok az exportáló kis- és közepes vállalkozások, amelyeket egyfelől testreszabott piaci tanácsokkal képes ellátni az állam, másfelől közös nevezőre jutnak a kkv-s export pénzintézetével.

"Listánk van, bekopogtatunk" - hangzott az ötvenes évek szóhasználatára hajazó minapi bejelentés az államigazgatás egyik vezetőjétől. Csakhogy nem megijedni, félni kell e szavak hallatán, hanem fordítva, nagyon is tanácsos feltépni az ajtót. A gazdasági tárca ugyanis azon kisebb cégekről készített listát magának, amelyek az utóbbi időben képesek voltak kilépni a nemzetközi piacra, s ha nem lenne válság, akkor bizonyosan bővíteni kivitelüket, vevőkörüket. Burány Sándortól, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium államtitkárától azt is megtudhattuk, a bekopogtatás amúgy szinte szó szerint értendő. Segíteni szeretnék e kis- és középvállalkozásokat, mégpedig tényleg felkeresve őket, és egyedi helyzetükhöz igazítva a szakmai, piaci támogatást.

A statisztikai adatokból kitetszik, valóban szüksége lehet e vállalkozói körnek a segítségre. A legutóbbi időkig biztató tendenciájú külkereskedelmünk ugyanis megtorpant, sőt. A múlt év első kilenc hónapjában a forgalom forintban mért árszínvonala a 2007-es azonos időszakhoz képest exportban 0,5 százalékkal csökkent, míg importban közel 1 százalékkal emelkedett, a cserearány 1,4 százalékkal romlott. A magyar valuta az euróval szemben legalább 10, a dollárral szemben pedig 13 százalékot erősödött. Készültek elemzések is a cégektől nyert információk alapján, a járműipari beszállítók és az építőipari vállalatok komoly bevételkiesést jósolnak maguknak, s általában is visszaeső exportot várnak.

Diplomaták - munkára fogva

Az "önvédelem" eszközeit tehát felkínálja a kormányzat, azaz 1400 milliárd forint bevonásával igyekszik a vállalkozások helyzetét javítani. A pénzt uniós források átcsoportosításával és átütemezésével teremti elő. Az államtitkár szerint az exportáló kis- és közepes vállalkozások "összeírása", szakmai és pénzügyi segítése is felgyorsulhat azáltal, hogy ezt a forrást elérhetővé tette a büdzsé, az újszerű támogatás, párbeszéd megszervezéséhez ugyanis nem a gazdasági válság kirobbanásakor, hanem már korábban hozzálátott a tárca.

A miniszteriális érv egyszerű: minél gyorsabban és minél pontosabb információkkal kell ellátni a kkv-k alkotta üzleti kört is a piacokról és a piaci lehetőségeikről. Ha már egyszer rendelkezik az ország hivatásos külgazdasági diplomáciai hálózattal, akkor annak kötelességévé kell tenni a "kezdő" exportőrök konkrét üzleti támogatását is. Burány Sándor leszögezte: most, hogy beütött a krach, létkérdéssé vált a piacon való megkapaszkodáshoz, hogy országonként álljon rendelkezésre "testreszabott" információ, hogy a vállalkozásokat folyamatosan tájékoztatni lehessen. Persze ahány cég szerepel az exportálók listáján, annyi egyedi esetet, terméket, szolgáltatást jegyeznek, vagyis szó nincs már arról, hogy egy nagy terembe összetrombitálják a vállalkozókat, ahol "nyomnak" nekik általános szöveget az üzletről, a piacpolitikáról. Tényleg egyenként tisztázzák - javasolják - a teendőket, megvizsgálva, hogy merre lehet továbblépni, hogyan lehet újabb piacokat bekapcsolni.

Részben az átcsoportosított uniós forrásokkal, részben a közvetlen "exporttámogató" párbeszéddel igyekszik "válságot menedzselni" a gazdasági tárca, de - államtitkára szerint - ma már ez sem elég. A hazai bankrendszer paradoxonját kell mielőbb felszámolni, a pénzközvetítő rendszer eddigi stabilitása ugyanis a rossz hitelezési gyakorlatnak volt köszönhető: nehezen vagy sehogyan sem juthattak forráshoz a cégek. Amelyik vállalkozás teljesíteni tudta a hitelezés feltételeit, az nem szorult rá a kölcsönre. Gyógyír lehet a kkv-kat segítő kormányzati 1400 milliárd forint, de csak akkor, ha a hazai pénzközvetítő rendszer az elérhető forrásokról nem visszatartja az információkat, hanem az összes érdekelt rendelkezésére bocsátja. Az exportáló kkv-knak ilyenformán nem csupán a piacokról, hanem a megkapható támogatásokról, új hitelkonstrukciókról is naprakész információik lehetnek.

Az államtitkár szerint a kkv-szektor exportőrei magányos farkasokként jutnak el termékeikkel vevőikhez, s éppen napjainkban derül ki számukra, hogy válságos időkben mennyire védtelenek, kiszolgáltatottak. A világban már sokfelé bevált "klaszteresedés" lehet az ellenszer, a gazdasági tárca pedig - mivel az exportáló kkv-k információs adatbankjává kíván válni - a beszerző, értékesítő és marketingtömörülések szervezésére, felkarolására összpontosít. A néhány óriáspiacon, amelyeket a hazai cégek saját túlélésük miatt tartanak különösen fontosnak, jobb pozíciót érhetnek el például klaszterszerű szövetségben. Mert például a kínai belső kereslet még a mai időkben is folyamatosan bővül, s a mind többet vásárló ottani középosztály létszáma simán kitesz egy európai méretű piacot. Az ilyen és hasonló lehetőségek megragadását segíthetik elő a külgazdasági diplomáciai információk, melyek immáron "utca, házszám szerint" juthatnak el az exportáló vállalkozásokhoz.

Teljes cikk a Piac és Profit Magazin januári-februári számában.

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo