Az 1994-től hatályos lakástörvény a nem lakás célú helyiségek bérletéről úgy rendelkezik, hogy az életbe lépése előtt határozatlan időre megkötött bérleti szerződéseket ekkortól 10 évig nem bonthatják fel cserehelyiség biztosítása nélkül a tulajdonos önkormányzatok. A 10 éves türelmi idő januári lejártával azonban – ami most vált esedékessé -- a helyhatóságok újabb pályázatot írhatnak ki anélkül, hogy a jelenlegi – akár 10-15 éve ott működő -- bérlőknek cserehelyiséget, eladáskor elővásárlási jogot biztosítanának, vagy megtérítenék az évek során a bérlők által az üzletek felújításába, korszerűsítésébe invesztált tőkét. Ugyanakkor e hónaptól a bérleti díjakat is oly drasztikusan emelhetik, amelyet a kisebb – a lakossági alapellátásban részt vállaló – bérlők többnyire nem tudnak kitermelni. Mindez országosan több mint 30 ezer önkormányzati tulajdonú üzlethelyiség bérlőjét érinti, akiknek többsége joggal tart attól, hogy akár be is kell szüntetnie eddigi tevékenységét.
A probléma nem új keletű, hiszen a bérlők érdekképviseletei már a rendelkezés hatálybalépése óta próbálják elérni, hogy törvényi szabályozással, illetve önkormányzati rendeletekkel olyan jogi környezetet alakítsanak ki, amelyben megteremtődik az önkormányzati bérleményekben működő vállalkozások biztonsága, a hosszú távú gazdasági tervezés lehetősége. S bár az Alkotmánybíróság az említett törvény kapcsán a lakások mellett jóváhagyta a helyhatósági helyiséggazdálkodás piaci alapokra helyezését is, a helyhatóságok által megállapított díjakat az érintett bérlők gyakran irreálisan magasnak tartják. A tulajdonos önkormányzatok ugyanis csak a lepusztult helyiséget adják, melyhez semmiféle szolgáltatás (mint például a biztosított rakodási lehetőség, védés-őrzés stb.) nem párosul, szemben az egyre komolyabb konkurenciát jelentő új, színvonalas plazákkal, bevásárlóközpontokkal, melyekben mindez megtalálható. – vélik. Ez utóbbi létesítmények szaporodásával az utóbbi években a régi építésű, működő üzlethelyiségek száma amúgy is egyre csökken. Egyrészt, mert a forgalom visszaesése mellett a folyamatosan emelkedő bérleti díjak miatt bezárásra kényszerülnek, másrészt mert a gyakran “eldugott” mellékutcában lévő lepusztult helyiségre – ha kihal a korábbi idős bérlő -- nemigen akad újabb jelentkező. A napjainkra fokozódó versenyt ugyanis többnyire csak azok az üzletek bírják, amelyek a sétálóutcák és -- az idegenforgalomnak helyet adó -- frekventált belvárosi területeken találhatók. Ezekben ritkább a profilváltás, mint a gyér látogatottságú, kis hasznot hozó üzletek esetében.
A KSH-adatok szerint a régi építésű üzlethelyiségek közel 70%-a még napjainkban is az önkormányzatok tulajdonában van, annak ellenére, hogy -- úgy a fővárosban, mint vidéken – szinte mindegyik testület megalkotta a nem lakás célú helyiségek eladását szabályozó rendeletét. Az azonban sok helyütt még csak az elkövetkező hetekben dől el, hogy -- a 10 éves türelmi idő mostani lejártával – a korábbi bérlőknek lesz-e elővásárlási, előbérleti lehetőségük, és a bérletidíj-emelésről is csak ezekben a napokban dönt a testületek jó része.
Ami az önkormányzati tulajdonú üzletek jelenlegi bérleti díjait illeti, a statisztikai adatok alapján elmondható: amíg a 90-es évek elején mindössze egytizedét tette ki a piacinak, mára a kiemelt belső területen lévőké megközelítette, vagy elérte a piaci szintet. Mértékét általában 1-5 közötti övezeti besorolás (város-, kerületrész, utca, épület), illetve tevékenység alapján határozzák meg a testületek. A főváros III. kerületében például, ahol 128, a moratórium által érintett bérlemény van, most január elsejével egy éves időtartammal felmondta az önkormányzat e bérleti szerződéseket, de – a helyi rendeletben megfogalmazott feltételek mellett -- biztosítja a korábbi bérlők számára az előbérleti jogot. Az új szerződéseket 5 évre kötik, amelyek meghosszabbíthatók lesznek.
Budapest V. kerületében – ahol a több mint 3000 nem lakás célú helyiségből jelenleg csupán néhány száz nincs hasznosítva – már a nyár folyamán kiküldték a bérlőknek az új, kétszer 15 évre szóló, infláció mértékével emelt díjú szerződéseket. Számos aláírva már visszaérkezett, a testület azonban az elmúlt év végéig lehetőséget adott a döntésre, így csak e hónapban foglalkozik azokkal a határozatlan idejű, moratórium által érintett bérleményekkel, akiknek bérlői nem fogadták el az ajánlatot. Erzsébetvárosban – ahol kb. 2000-re tehető az önkormányzati tulajdonú bérlemények száma -- a bérleti díjat szintén a helyiség elhelyezkedése (főútvonali, kiemelt főútvonali, egyéb utcai, épületen belül utcai, udvari, földszinti vagy pinceszinti), és a végzett tevékenység határozza meg. A legmagasabb bérleti díjat fizeti például a kiemelt főútvonalon lévő játékterem, míg legalacsonyabb, a nem főútvonalon lévő udvari-pincei raktárhelyiségeké, illetve a lakossági alapellátási tevékenységeké: ez utóbbi esetben a kirótt díjból az önkormányzat további kedvezményt adhat.
A XX. Kerületben, Pesterzsébeten 280 helyiséget érint a moratórium, melyek bérleti szerződését az idei esztendő első negyedévében vizsgálja felül a testület. Az üzlethelyiségek elhelyezkedés mellett a tevékenység itt is sokat nyom a latban: a könyvkereskedés, élelmiszer-ellátó bolt, szociális és egészségügyi szolgáltatást nyújtó bérlő akár 30%-nyi kedvezményt is kaphat a díjból.
A vidéki nagyvárosokban, ahol még csak most van felfutóban a plazaépítés, többnyire viszonylag magas árat kell már most is fizetni az önkormányzati üzlethelyiségekért, ugyanakkor a testületek többsége előbbre jár a bérleti jogviszony felülvizsgálata ügyében. Kaposvárott például a mintegy 220 önkormányzati tulajdonú bérlemény helyzetét már közel 10 éve rendezték négy övezet és ötféle tevékenységkategória alapján. Ennek során a korábbi bérlők számára – hacsak (például nemfizetéssel stb.) nem adtak rá okot – az elővásárlási, illetve előbérleti jogot is biztosította a testület. A szerződések 90%-a határozottá, 15-20 éves futamidejűvé vált, és az akkor megállapított díjak évente az infláció mértével emelkednek. Pécsett 1994-ben ugyancsak rendezték a közel 300 városi tulajdonú üzlethelyiség helyzetét, s azóta a piaci szinthez közeli díjakat fizetnek a bérlők, míg Debrecenben az elmúlt hónapokban kapták meg a bérlők a 2004 januártól ajánlott új konstrukciós szerződés ajánlatot, ami a piacit megközelítő díjat, illetve 5-15 éves bérleti időgaranciát tartalmaz.
Lejárt az üzlethelyiségek bérletére vonatkozó 10 éves moratórium
E hónapban lejár a lakástörvény szabta -- önkormányzati tulajdonú bérleményeket érintő -- tízéves moratórium. Ekkortól az önkormányzatok a tulajdonukban lévő üzlethelyiségek bérleti jogát egyoldalúan felmondhatják, vagy olyan magas bérleti díjat szabhatnak, amit a bérlők jelentős része nem tud kitermelni.
Véleményvezér

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében
Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.