Igazi adóügyi kérdőjel 2005-re már csak kettő van, mégpedig az eva sorsa, illetve a pénzügyminisztériumi áfa-módosítás, amellyel az adóalany általi eseti jellegű értékpapír, üzletrész értékesítést is a vállalatok gazdasági tevékenységi körébe sorolják. Az eva-döntés Brüsszelben születik majd meg, pláne, ha Budapest megküldi a statisztikai adatokat az Európai Unió illetékes bizottságának. Az áfa-módosítás azonban a Házban dől el, e napokban, órákban.
Pedig jól indult a jövő évi adóztatás szabályozása. A közvéleményen "átment" a vállalkozói járulék, mint a 2005. évi adópolitika újdonsága. Ez az összes főállású egyéni vállalkozót, s társaságban nem alkalmazottként dolgozó tulajdonost érinti, a minimálbérre számítva 4 százaléknyi befizetési kötelezettséggel kénytelen számolni ez a kör. Szakértők szerint eléri a 10 milliárd forintot a büdzsé bevétele az új adóból. Hasonlóan nagy összegű sarcnak tűnik az osztalékadó kulcsának 25 százalékra való megemelése. Ezek az adók arról nevezetesek, hogy gyakorlatilag minden vállalkozót érintenek. Jobb adópozíciót nem érnek el automatikusan a vállalkozások. A mikró-vállalkozások esetében például csak azok, amelyek az öt fő feletti létszámbővítést végrehajtva jogot kapnak arra, hogy adóalapjukból a minimálbérrel egyező összeget levonjanak. A tőzsdei árfolyam-nyereségadó - 25 százalékos lesz - egyezik a nemzetközi gyakorlattal, függetlenül attól, hogy Magyarországon talán még a közterhek csökkentésével is élénkítendők lehetnének a tőkepiaci befektetések. A nagy kérdés azonban az, hogy egy újszerű megoldás eltántoríthatja a cégeket szabad pénzeik állampapírba, részvénybe való befektetésétől. Ehhez az kell, hogy a Pénzügyminisztérium úgy módosítsa az áfa-törvényt egy ponton, miszerint az adóalany általi eseti jellegű értékpapír, üzletrész értékesítést is a vállalatok gazdasági tevékenységi körébe sorolja.
A személyi jövedelemadó kulcsai 2005-re csökkennek, a 18 és a 38 százalék valóban azt jelenti, hogy a terhelés igen sokak számára ténylegesen igaz lesz. Az adókedvezmények igénybevételének a határa 100 ezer forint. Ez azt is jelenti, hogy az átlagjövedelemmel, vagy annál nagyobb keresettel rendelkezők számára a sávváltozás miatt ugyan keletkezne mintegy 50 ezer forintnyi előnye, de a kedvezmények kiesése következtében mégsem tapasztalják adójuk csökkenését. Csakhogy ez a kör nem olyan nagy létszámú, a tekintélyesebb adókedvezményt viszonylag kevesen vették igénybe eddig. A jövő évi nettókereset tehát sokkal nagyobb számú adófizetőnél lesz magasabb.