Lakásra gyűjtünk ajándékvásárlás helyett?

Elmaradt a várakozásoktól a kiskereskedelmi forgalom növekedése a karácsonyi szezonban: a tisztított adat 3,2 százalék volt szemben a novemberi 4,5 százalékkal. Elemzők szerint a szokatlanul hideg december miatt vásároltunk kevesebbet, de az sem lehetetlen, hogy inkább lakásra gyűjt a magyar.

Kép: Pixabay

A KSH közölte: a kiskereskedelmi forgalom volumene tavaly decemberben 2,6, a naptárhatástól megszűrve 3,2  százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az előző havi egyformán 4,5 százalék után. Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője szerint elmaradt a várakozásoktól a kiskereskedelmi forgalom növekedése, az adatok jelentős lassulást mutatnak. „Mindez feltehetően átmeneti, esetleg a hideg időjárás okozhatta” - vélekedett.

Az elemző szerint a reálbérek emelkedése, a minimálbér és bérminimum növelése, valamint a szinte minden ágazatban jelentkező szakemberhiány miatt idén tovább gyorsulhat, (van is honnan emelkednie a fizetéseknek) a kiskereskedelmi forgalom növekedése megközelítheti az 5 százalékot, míg a gyorsuló bérkiáramlás és a meredeken javuló fogyasztói bizalom pozitív meglepetést is okozhat. A kiskereskedelmi forgalom növekedését a lakástámogatások kiterjesztése, a lakáspiac élénkülése is támogathatja. „Növeli a háztartások elkölthető jövedelmét a kamatcsökkentések hatására a referencia kamatlábakhoz rögzített hitelek csökkenő törlesztő részletei is. Az idei év elején ugyanakkor az igen hideg időjárás miatt a magasabb fűtési költségek még kissé visszafoghatják a fogyasztást, így évközben fokozatos élénkülésre számítunk” - vélekedett.

Hidegben nem szeretünk vásárolni
A hidegben kevesebbet járunk boltba. Hóesés után és a nagyobb mínuszokban népszerűbb a sarki fűszeres. Jól fogy az alkohol és a hősugárzó. A fagy az élelmiszerek kereskedelmének is árthat.
Ürmössy Gergely, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője szerint a decemberben látott lassulás átmeneti jelenség lehetett, hiszen az átlagkeresetek folyamatosan emelkednek, ráadásul gyorsuló tempóban. Hozzátette: a bérnövekedés idén is folytatódhat és még nagyobb lendületet vehet köszönhetően a feszes munkaerőpiacnak. Emellett a fogyasztói bizalmat mérő mutatók is arról tanúskodnak, hogy a háztartások fogyasztása felfelé ívelhet a következő hónapokban. Idén a háztartások fogyasztása lesz az elsődleges motorja a GDP növekedésnek, ami 3,4 százalékos lehet.

Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője kifejtette, hogy a KSH adatközlése negatív meglepetést okozott. Bár részletes adatok még nincsenek, de az előzetes számok alapján a nem élelmiszer-kiskereskedelem okozta a negatív meglepetést. Szerinte a gyengébb adatokra magyarázat lehet a lakosság fogyasztási szokásainak kezdődő változása, melynek során a hangsúly a termékekről a szolgáltatásokra helyeződik át. „A másik lehetséges ok a megtakarítások növekedése lehet, mely az ingatlanvásárlási lázzal lehet összhangban” - fejtette ki.

Egyre élesebb a verseny a magyar gyomorért
Étteremben száz magyar közül tizennyolcan esznek hetenként legalább egyszer vagy többször. Száz fogyasztóból további tizenhárom havonta kétszer-háromszor étkezik otthonán kívül, tizenkettő pedig egyszer. Így a vendéglátóhelyek komoly versenyt támasztanak az élelmiszer-kiskereskedőknek és gyártóknak a fogyasztók „gyomor részesedéséért” és pénzéért folyó versenyben.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo