Mielőbb új szabályok szerint készülhet el a költségvetés törvénytervezete - jelentett ki még a múlt héten Kovács Árpád. Az Állami Számvevőszék elnöke kicsit a sajátjának is tudhatja azt a "csomagot", amelyet hivatalból az általa vezetett intézmény nem képviselhet a törvényhozáshoz vezető úton, és persze a törvényhozásban sem. Beterjesztési joguk például a minisztériumoknak van, ám ebben a gyakorló kormányzat partnernek bizonyul.
Az ÁSZ-elnök már az év elején szinte készre jelentette azt a 15 tézist, amelyet már akkor is gondosan megtámogattatott a gazdasági miniszterrel. Az államháztartási törvény tehát kiváltódhat bizonyos technikainak törvényekkel. Akár már 2009-et követően is, hiszen Kóka János ki is jelentette, a mostani parlamenti ciklus felvállalhatja, hogy az ő részvételével számolták fel Magyarországon a közpénzügyi hazugságok világát.
Az egységes közpénzügyi törvény - ha majd lesz - arra való, hogy megszüntesse a sokszereplős, esetleges, homályos szabályozáson nyugvó közpénz felhasználást. Jelenleg a közpénzek felhasználásáról legkevesebb egy tucat jogszabály intézkedik, s valóban keveseknek adatik meg, hogy tisztán lássanak a pénzügyi műveletekben. Ez azt is jelenti, hogy minden intézmény a maga elgondolásai szerint kezelte, kezeli a közpénzeket. Az államháztartási, a számviteli, a költségvetési, az önkormányzati, a közbeszerzési előírásokat válthatná fel tehát az egységes közpénzügyi szabályozás. Az ÁSZ-tézisek kitérnek a közteherviselés reguláira, az államháztartási alrendszerek meghatározására, ez utóbbiak költségvetései kidolgozásának, elfogadásának, végrehajtásának szabályozási módjára. Ugyanígy alakulna át az állami vagyonnal való gazdálkodás, s annak ellenőrzése is. Néhány átalakításra már sor került, él annak tilalma, hogy olyan büdzsét javasoljon a kormány a Háznak, amelynek elsődleges egyenlege deficites. Több újszerű előírás tesz rendet az állami vállalatok garancia-vállalási, hitelfelvételi ügyleteinél is. Akár már áprilisban elkezdődhet a számvevőszéki tézisek megvitatása a Házban, hogy aztán belátható időn belül jogszabályi formába öntve kerüljön vissza a Parlamentbe az egységes közpénzügyi törvény tervezete.
Az ÁSZ-elnök változatlanul összekapcsolja a szabályozást - az egységes közpénzügyi törvény elkészültét - azzal az igénnyel, hogy a korrupció ellen az állami példamutatás elengedhetetlen, vagyis az államnak kell az átláthatóságot, a korrupciómentességet evidenciaként kezelnie. Az Európai Unióban 200-400 milliárd euró közötti az a veszteség, amelyik a korrupció számlájára írható, ha tehát itt már kis eredmények - csökkentések születhetnek - az is jókora "haszonnak" számít.