A napokban kötött együttműködési megállapodást a Nemzeti Külgazdasági Hivatal és a ChinaCham Hungary, azaz a Magyar-Kínai Gazdasági Kamara. A HITA és a ChinaCham Hungary szorosan együttműködve kívánja segíteni a magyar és kínai vállalatok közötti kapcsolatok kialakulását és elmélyítését, erősíteni a hazai vállalatok kínai pozíciót és növelni a Magyarországon megvalósuló kínai működő-tőke befektetések számát.
Ezzel folytatódik a magyar gazdasági kormányzat keleti nyitás politikája. Nehéz megítélni, milyen lehetőségek rejlenek a magyar kis- és középvállalkozások számára „a keleti nyitás” kormányzati politikájában, amely elsősorban Oroszországot, a FÁK-államok közül leginkább a kaukázusiakat, ezenkívül Kínát és az arab világot célozza meg. Még a legközelebbi piac, Oroszország is messze van, és a többiekkel együtt szinte bevehetetlennek tűnik a külgazdaság terén meglehetősen tapasztalatlan kkv-k számára. A kormány viszont támogatást, intézményrendszert és forrást ígér, így mindenképpen érdemes kicsit közelebbről megvizsgálni az esélyeket. A témában készített összeállításunkat itt olvashatja!
Miközben a világ még ismerkedik a kínai Kommunista Párt újonnan megválasztott főtitkárával, a kínai gazdaság tovább dübörög és lassan, de biztosan átveszi a világgazdaság motorjának szerepét. „Ma még az átlagpolgár valóban azt gondolja, ha meghallja Kína nevét, hogy az az olcsó tornacipők, a műanyag gyerekjátékok országa” – mondta a GazdaságTV-nek Inotai András, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa.
„Azonban tisztában kell lenni azzal, hogy már rég nem ez a helyzet, a kínai export több mint ötven százaléka ugyanis ipari és mezőgazdasági gép, gépjármű, optikai és telekommunikációs cikkek. Kína mind a mai napig exportorientált gazdaság, aminek eredményeként exportvolumene a világ legnagyobb exportőrévé tette az ázsiai országot” – mondta Inotai András. A szakértő szerint azonban Peking a pénzügyekben is vezető helyet szerzett, Kína lett a tőke legnagyobb exportőre és importőre. „A kínai valutatartalékok pillanatnyilag 3300 milliárd dollárt tesznek ki, így az ország az egész világon messze a legnagyobb valutatartalékkal rendelkezik” – hangsúlyozta.Az országban évtizedek óta tapasztalt gazdasági növekedés még mindig töretlen, most éppen 9 százalék körülire tehető az éves bővülés üteme Inotai András szerint. „Kérdés azonban, hogy ennek mi az ára, itt két nézet ütközik egymással. Az egyik a környezetvédelmi-szociális nézet, ami szerint olyan mértékű környezetrombolással járt ez a fejlődés, hogy nem tartható fenn huzamosabb ideig a jövőben. A másik nézet szerint továbbra is hatalmas tömegeket kell beállítani a termelésbe, a jelenleg 18-20 éves generációból évente mintegy 20 millió főt kellene a termelésbe állítani. Nyolc százalékos növekedés alatt viszont komoly munkaerőpiaci problémák jelentkezhetnek a növekvő munkanélküliség miatt, aminek a társadalmi következményei lehetnek beláthatatlanok.
Profitálhat Magyarország a kínai gazdasági fellendülésből
Magyarország még lehet Kína regionális logisztikai központja – hangzott el Üzlet a kínaiakkal itthon és Kínában, címmel a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Piac & Profit által korábban rendezett konferencián. Pető Ernő a ChinaCham Hungary Magyar-Kínai Gazdasági Kamara elnöke szerint a Kínával kapcsolatban sokszor hangoztatott politika vezérelt gazdaság helyett helyesebb lenne a gazdaságvezérelt politika kifejezést használni. Kína a BRIC országok tagjaként az elkövetkező ötven évben a világgazdaság motorjává válhat, ezt a folyamatot pedig az e-kereskedelem terjedése jelentősen felgyorsíthatja majd.
„Kínában egy komolyabb városnak háromszor annyi lakosa van, mint hazánknak, de az úgynevezett résüzletekben még lehet keresnivalónk" – mondta. Kiemelte, hogy a gyártás-összeszerelésben például jó alkalom lehetne, hogy a Magyarországon összeszerelt termékek uniós terméknek minősülnek így vám és illeték nélkül forgalmazhatók Európában. Példaként említette, hogy az USA 50 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai gyártmányú napelemekre, ha ezeket immár Magyarországon szerelnék össze, máris uniós termékként mentesülnének a büntetővámok alól.