Reményik Kálmán hozzátette: az értékelő bizottság hétfőn a még versenyben lévő hat konzorciumtól a második árajánlatokat tartalmazó pályázatokat felbontotta, és így a pályázók megismerhették az összes árajánlatot. Tímár Gyula a Vegyépszer Zrt. elnök-vezérigazgatója, megerősítve a Népszabadság információját azt közölte, hogy a legkedvezőbb, 41,4 milliárd forintos ajánlatot a Betonút-Vegyépszer által alkotott Zala-Somogy Konzorcium nyújtotta be.
41,74 - 49,9 milliárd
A közbeszerzési eljárás előző fordulójában hat konzorcium adott be első árajánlatot. Közülük akkor a legalacsonyabb árat, 41,74 milliárd forintot az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma (Grando) ajánlotta. Mögöttük végzett a Strabag-Hídépítő páros 45,8 milliárd forinttal, míg a Swietelsky-Bilfinger konzorcium 46,26 milliárdot kért. A Vegyépszer és a Betonút konzorciuma 46,29 milliárdjával következett, míg a legdrágább ajánlatot 49,9 milliárddal illetve 48,84 milliárddal a Viadom-Porr-Terrag-Asdag konzorcium és a COLAS adta be.
"Mivel bírálat alatt lévő tenderről van szó, érthető módon nem adhatok információt arról, hogy a második körben a pályázók milyen összegű árajánlatot adtak be, illetve csökkentették-e, és mennyivel első árajánlatukat" - hangsúlyozta Reményik Kálmán. Az NA Zrt. első embere annyit mondott, hogy az elmúlt években ilyen alacsony, kilométerenként 1,15 milliárd forintos költséggel nem épült autópálya sem Magyarországon, sem Európában.
Tímár Gyula ugyanakkor beszámolt arról, hogy elsősorban a műszaki tartalomra vonatkozó változtatások, másodsorban pedig a véghajrá kényszere lehetővé illetve szükségszerűvé tették, hogy korábbi 46,3 milliárd forintos ajánlatukat csaknem 5 milliárddal csökkentették. Az alacsonyabb ajánlatot Tímár Gyula azzal magyarázta, hogy mivel a most megpályázható szakasz mellett van a már elkészült Ordacsehi-Balatonkeresztúr közötti 25,7 kilométer hosszú pályaszakasz, és ennek kivitelezője a Vegyépszer volt, így az odatelepített betonkeverők jelentős költségcsökkentési lehetőséget kínálnak. A Vegyépszer elnök-vezérigazgatója elmondta azt is, hogy: valamennyi pályázó azonos műszaki szintre hozta az ajánlatot, amelynél például a korábbinál egy lejáróval kevesebb építését vállalták.
Kóka jön
Reményik Kálmán tájékoztatása szerint "A bíráló bizottság már döntött, hogy műszaki és jogi szempontból mely ajánlatok alkalmasak, és javaslatot tett az igazgatóságnak, hogy esetleg mely pályázókat kell kizárni, illetve melyik kivitelezőt sorolják az első helyre". Az NA Zrt. elnök-vezérigazgatója hozzáfűzte, hogy az igazgatóság tagjai faxos szavazással döntenek, és javaslatukat felterjeszti a tulajdonosi jogokat gyakorló Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternek.
A közbeszerzési eljárás - az esetleges jogorvoslati procedúrákat leszámítva - akkor záródik le, ha a miniszter utasítja az NA Zrt.-t, hogy hirdesse ki a győztest. "Ha még e héten, vagy a jövő hét elején kihirdetik a tendergyőztest, akkor nem lesz akadálya annak, hogy az még augusztusban felvonuljon a munkaterületre" - közölte Reményik Kálmán.
A tendert tavaly decemberben írta ki az ajánlatkérő, és eszerint 2007 december végéig át kellene adni a sztrádaszakaszt. Azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság ez év áprilisában, majd júliusban átmenetileg felfüggesztette az eljárást, emiatt 2008-ra csúszhat a szakasz megépítése és átadása.