Fotó: Erste
Hernádi Zsolt üzleti hálójára jellemző, hogy vajon ki vette meg a honvédelmi miniszter repülőgyártó cégét, amikor összeférhetetlenség miatt el kellett arról mondania a politikusnak? Hát a Mol-vezér. Az SI 13 Aero Zrt. többségi részvényese Hernádi Zsolt lett, aki a honvédelmi miniszterré kinevezett Szalay-Bobrovniczky Kristóftól vette meg a részesedését a legnagyobb cseh repülőgyártóban. Ez ráadásul egy bizalmi üzlet, így ne lepődjön meg majd senki, ha esetleg Szalay-Bobrovniczky távozik a kormányból, akkor a részvénycsomag Hernáditól visszakerül hozzá.
Az pedig talán már természetes, hogy az uniót is átverte Magyarország energia ügyekben. A kormányzati ígéret ellenére nem csökkentettük keleti energiafüggőségünket, hiába volt ez az Oroszországot sújtó uniós szankció alóli átmeneti mentesség feltétele. Magyarország az ukrajnai invázió előtti 61 százalékról 2024-re 86 százalékra növelte az orosz nyersolajnak való kitettségét.
Most egy pillanatra képzelje el mindenki, hogy mi lett volna, ha az OMV megveszi 2007-ben a Molt. Ausztriának semmi gondja az energiabiztonsággal, annak ellenére sem, hogy a sógorok 2022 márciusában, az orosz invázió után egyetlen hónappal leállították az orosz olajimportot. Az APA osztrák hírügynökség jelentése szerint Kazahsztán hosszú évek óta Ausztria legfontosabb olajszállítója. A messzi, keleti államot Líbia és Irak követi. Ez a három ország fedezi Ausztria olajimportjának 80 százalékát. Ezt nevezik sikeres diverzifikációnak, amely nekünk 35 éve nem sikerül. Szomorú történet, de nagyon.