Kevesen mennek fuvarosnak, pedig rengeteget kereshetnének

Bár sokak számára nehezen elfogadható életforma, de napjainkban nagyon keresettek a fuvarozók, kamionosok. Magas jövedelem, biztos foglalkoztatottság és gyors előrelépés hívogatja a munkavállalókat.

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs vezetője szerint az utóbbi években jelentősen megnőtt a munkaerőhiány a fuvarozói szektorban. Ennek egyik oka, hogy magas a nyugdíjas korba lépő sofőrök száma, és nem biztosított a folyamatos utánpótlás. Ugyancsak elmondható, hogy jóval kevesebben választják a gépjárművezetést szakmájuknak, mint például a 70-80-as években, amikor a kötelező katonai szolgálat alatt ezrek szerezték meg a hivatásos jogosítványt.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT) szerint a kamionos szakma nem mondható, hogy egyértelműen vonzó lenne a fiatalok körében. A kalandvágy még ma is sok fiatalt motivál, illetve a modern, már digitális fókuszú kamionok is vonzóak, de messze nem választja ezt a pályát hivatásként annyi fiatal, mint amennyire szükség lenne.

Modern kori útonállók – megemelkedtek a kamionos támadások
Útonállók, kocsisokat fosztogatók – tévedés lenne azt gondolni, ők csak a múltban jelentettek veszélyt az értékes árukat szállító járművezetőkre: régiós szinten tavaly több mint 2600, közúti áruszállításban résztvevő jármű ellen követtek el bűncselekményt. A magyar utakon a rendőrség 2016-ban 50 olyan bűncselekményt regisztrált, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármű volt. A fuvarcégek esetében a GPS alapú járműkövetés ma már alap védekezési forma az ilyen jellegű bűncselekmények ellen, de ez kiegészülhet egyéb IT megoldásokkal is.
Sokan és sokat dolgoznak azon, hogy ezt megváltoztassák. A 2017-es év egyik kiemelkedő sikerének könyvelhető el például, hogy a gépkocsivezetés önálló szakmává vált. „Jelenleg is zajlik hazánkban az államilag támogatott hivatásos gépjárművezető-képzés (a 2015-ben indított OFA-program), amelynek keretein belül tavaly év végéig több mint 2500-an szereztek hivatásos jogosítványt térítésmentesen” – emeli ki Somogyi Gábor, MKFE-főtitkár.

Hivatásos jogosítványt – teherjárműre vagy autóbuszra – ma tanfolyami és OKJ-s keretek között szerezhetnek a jelentkezők. A megszerzéséhez elegendő a nyolc osztályos, általános iskolai végzettség. A jelenleg élő szabályozás szerint a „C+E” kategóriás jogosítvány már 18 éves kortól megszerezhető, azonban 21 éves korig csak belföldön vezethet vele kamiont a fiatal sofőr – hívja fel a figyelmet Iklódi András a Révész Automotive Trans Kft. ügyvezető igazgatója.

Kiemelkedő jövedelem

A kamionosok keresetei kiemelkedőek a magyar átlagjövedelmek vonatkozásában. Természetesen vannak különbségek, de általánosságban elmondható, hogy egy nemzetközi fuvarokat teljesítő kamion- vagy autóbuszsofőr magasabb fizetést visz haza, mint egy belföldi viszonylatban dolgozó kollégája. Előbbi akár 450-600 ezer forintot is megkeres a napidíjakkal együtt, viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezek a sofőrök akár 2-4 hétig is távol vannak az otthonuktól. Általában a belföldön dolgozók, vagy azok, akik nemzetközi viszonylatban rövidebb, 2 nap alatt megjárható, oda-vissza fuvarokat visznek, azt emelik ki pozitívumként, hogy a hétvégéken, illetve egy héten több este a családjukkal lehetnek.

„Az utóbbi években, a pályakezdő fiataloknak extrém módon megnövekedtek az anyagi igényei (mobil, internet, autó, szórakozás, ruházkodás stb.), ezért a minden más pályánál létező ranglétra alsóbb fokain kezdeni az életet már nem opció számukra. Ezzel párhuzamosan itt a 0 km-es pályakezdő is már igen komoly, versenyképes fizetéssel indul. Tehát, aki az iskolapadból kikerülve máris a szülei jövedelmének többszörösét várja el az élettől, minimális befektetéssel, annak abszolút vonzó ez a pálya.” – vélekedik Iklódi András.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo