Kevesen mennek fuvarosnak, pedig rengeteget kereshetnének

Bár sokak számára nehezen elfogadható életforma, de napjainkban nagyon keresettek a fuvarozók, kamionosok. Magas jövedelem, biztos foglalkoztatottság és gyors előrelépés hívogatja a munkavállalókat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs vezetője szerint az utóbbi években jelentősen megnőtt a munkaerőhiány a fuvarozói szektorban. Ennek egyik oka, hogy magas a nyugdíjas korba lépő sofőrök száma, és nem biztosított a folyamatos utánpótlás. Ugyancsak elmondható, hogy jóval kevesebben választják a gépjárművezetést szakmájuknak, mint például a 70-80-as években, amikor a kötelező katonai szolgálat alatt ezrek szerezték meg a hivatásos jogosítványt.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT) szerint a kamionos szakma nem mondható, hogy egyértelműen vonzó lenne a fiatalok körében. A kalandvágy még ma is sok fiatalt motivál, illetve a modern, már digitális fókuszú kamionok is vonzóak, de messze nem választja ezt a pályát hivatásként annyi fiatal, mint amennyire szükség lenne.

Modern kori útonállók – megemelkedtek a kamionos támadások
Útonállók, kocsisokat fosztogatók – tévedés lenne azt gondolni, ők csak a múltban jelentettek veszélyt az értékes árukat szállító járművezetőkre: régiós szinten tavaly több mint 2600, közúti áruszállításban résztvevő jármű ellen követtek el bűncselekményt. A magyar utakon a rendőrség 2016-ban 50 olyan bűncselekményt regisztrált, ahol az elkövetés helyszíne kamion, vagy tehergépjármű volt. A fuvarcégek esetében a GPS alapú járműkövetés ma már alap védekezési forma az ilyen jellegű bűncselekmények ellen, de ez kiegészülhet egyéb IT megoldásokkal is.
Sokan és sokat dolgoznak azon, hogy ezt megváltoztassák. A 2017-es év egyik kiemelkedő sikerének könyvelhető el például, hogy a gépkocsivezetés önálló szakmává vált. „Jelenleg is zajlik hazánkban az államilag támogatott hivatásos gépjárművezető-képzés (a 2015-ben indított OFA-program), amelynek keretein belül tavaly év végéig több mint 2500-an szereztek hivatásos jogosítványt térítésmentesen” – emeli ki Somogyi Gábor, MKFE-főtitkár.

Hivatásos jogosítványt – teherjárműre vagy autóbuszra – ma tanfolyami és OKJ-s keretek között szerezhetnek a jelentkezők. A megszerzéséhez elegendő a nyolc osztályos, általános iskolai végzettség. A jelenleg élő szabályozás szerint a „C+E” kategóriás jogosítvány már 18 éves kortól megszerezhető, azonban 21 éves korig csak belföldön vezethet vele kamiont a fiatal sofőr – hívja fel a figyelmet Iklódi András a Révész Automotive Trans Kft. ügyvezető igazgatója.

Kiemelkedő jövedelem

A kamionosok keresetei kiemelkedőek a magyar átlagjövedelmek vonatkozásában. Természetesen vannak különbségek, de általánosságban elmondható, hogy egy nemzetközi fuvarokat teljesítő kamion- vagy autóbuszsofőr magasabb fizetést visz haza, mint egy belföldi viszonylatban dolgozó kollégája. Előbbi akár 450-600 ezer forintot is megkeres a napidíjakkal együtt, viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezek a sofőrök akár 2-4 hétig is távol vannak az otthonuktól. Általában a belföldön dolgozók, vagy azok, akik nemzetközi viszonylatban rövidebb, 2 nap alatt megjárható, oda-vissza fuvarokat visznek, azt emelik ki pozitívumként, hogy a hétvégéken, illetve egy héten több este a családjukkal lehetnek.

„Az utóbbi években, a pályakezdő fiataloknak extrém módon megnövekedtek az anyagi igényei (mobil, internet, autó, szórakozás, ruházkodás stb.), ezért a minden más pályánál létező ranglétra alsóbb fokain kezdeni az életet már nem opció számukra. Ezzel párhuzamosan itt a 0 km-es pályakezdő is már igen komoly, versenyképes fizetéssel indul. Tehát, aki az iskolapadból kikerülve máris a szülei jövedelmének többszörösét várja el az élettől, minimális befektetéssel, annak abszolút vonzó ez a pálya.” – vélekedik Iklódi András.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo