Természetesen az üzletekben dolgozó sok ezer kereskedőnek az érdekeit legfőképp az elérhető jövedelmek befolyásolják. A keresetek pedig attól függnek, hogy milyen forgalmat ér el a cég, mennyi haszna származik a munkájából. Hardy Mihály először erről ismertet adatokat, mint elmondta, a vasárnapi forgalom az egész hetinek 8-12 százaléka, nyaranta pedig legkevesebb 12 százaléka. A vásárlók azért is választják ezt a napot, mert éppen a munkájuk miatt máskor jóval kevesebb az idejük beszerezni az élelmet, a háztartás kellékeit. A kereskedelemben ismert teljesítmény mérce az is, hány ember halad át, fizet a pénztáraknál. A vasárnapi 200-400 ezer vevő soknak tekinthető.
Azt Hardy Mihály sem tagadja, hogy mára már Magyarországon is kialakultak a cégek munkamódszerei, az, hogy hogyan vezették be magukat a piacon. Ezeket a jellegzetességeket, különbségeket a vevők tudják, figyelembe veszik. Ez a magyarázata annak, hogy az éjszaki nyitva tartás is meghálálja magát, a Tesco vevői jól reagálnak a lehetőségre.
Éjfél után nincs buszA komoly tét persze a vasárnap, melynek kiiktatását leginkább a Tesco, az Auchan dolgozói félnek. A tét ugyanis nem kevesebb, mint az, hogy a kevesebb teljesítéshez kevesebb ember is elég, nyomban sor kerülne elbocsátásokra. A kommunikációs igazgató ezt leginkább a cégük szakszervezetiseire hivatkozva mondhatja el, hiszen ha valakik, akkor ők nagyon komolyan figyelembe veszik ezt a szempontot. A Tescónál az elmúlt bő tíz év alatt még soha nem okozott problémát az alkalmazott munkarend, a munkaadók és munkavállalók folyamatosan tudták képviselni érdekeiket. S valóban hatékony érv a vasárnap délutáni 80 százalékkal több keresmény, Hardy szerint tény, hogy valóban örülnek is neki a tescósok. Még sosem okozott egyetlen egységben sem gondot, hogy a vasárnapra van-e elég dolgozójuk. Mert van. A legtöbben azt is kifejezett előnynek tartják, hogy rugalmassá válik a munkabeosztásuk, hiszen azokon a heteken, amikor nem ők vannak szolgálatban, egyszerre kapnak meg három napot, a pénteket, szombatot és vasárnapot.
Abból viszont minden alkalmazottnak kára lenne, ha vasárnap le kellene húzni a redőnyt. Ez azzal járna - magyarázza Hardy Mihály -, hogy szombaton éjfélkor a lehető legnehezebb körülmények között el kellene indulniuk haza a műszakot befejezőknek. Budapesten még talán nem annyira nagy probléma, de Győrtől Miskolcig az ország megannyi más kisebb településén - ha van egyáltalán tömegközlekedés - órákig tart a hazajutás, s a vasárnap ekkor sok mindent szolgálhat, de a pihenést, regenerálódást nem.A lengyelek már elbuktákA kommunikációs igazgató nem tagadja, hogy a világban léteznek országok, ahol sosem volt, most sincs vasárnapi műszak. A németek ezt szokták meg, bár egyre többször kísérlik meg a szabályok megváltoztatását. Amerikában, Ázsiában viszont hét napon át, folyamatos munkarendben szervezik a kiskereskedelmet. Lengyelországban - emlékeztet az ottani "KDNP-s" kísérletre a Tesco szakembere - nemrégiben döntötték el, hogy "visszacsinálják", mégsem lesz évi 52 vasárnap zárva a kereskedelem. Éppen a kormányzat jött rá arra, hogy nagyban nő a munkanélküliség, a kisebb forgalom és a kisebb kifizetett bér után pedig a beszedett kisebb áfa és szja is gondot okozhat a büdzsének. Varsó azt is belátta, hogy az ugyancsak katolikus, a magyarnál jobban templomba járó lengyel lakosság nagyon nem szívesen mondana le kialakult szokásairól, így a sokórás vasárnapi bevásárlásairól.