Kertváros a menő

Lecsengeni látszik az elmúlt fél évtizedet jellemző tömegpiaci lendület a fővárosi lakáspiacon. Ezzel párhuzamosan látványosan növekszik az igény a minőségi életet biztosító új fejlesztések iránt.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Biggeorge's-Nv adatai szerint 1500 eladásra váró, az elmúlt 2-3 évben átadott, költözhető újépítésű lakás található ma a fővárosban. A csökkenő tendenciát mutató szám az éves új kínálat még mindig kb.12% -át adja, ennek ellenére mégsem lehet kijelenteni, hogy kedvezőtlen tendenciák jellemzik Budapest fejlesztői piacát. "Az általános pesszimizmussal szemben sokkal inkább a piac polarizálódása és tisztulása figyelhető meg. A kereslet szerkezete és a kínálati oldal összetétele is elmozdult az előző évekhez viszonyítva" -mondta Hajnal István a Biggeorge's Nv vezérigazgatója.

A piac meghatározó szereplőjévé egyre inkább a minőségi építészeti koncepciót, kivitelezést, anyaghasználatot és környezetbe illeszkedést figyelembe vevő vásárló vált. A homogén, tisztán négyzetméterár fókuszú projektek ideje lejárt. Az egyes projektek értékesíthetőségét ma már döntő mértékben meghatározza a lakások alaprajza, a belmagassága, fekvése, a felhasznált anyagok minősége. A földrajzi elhelyezkedésen és az áron túllépve a vevők keresik a minőségi építészeti megoldásokat, a lakás és a környezet összhangját, a hosszú távon élhető környezet alapfeltételeit. Ugyanazon az árszinten siker, illetve kudarc lehet egy-egy beruházás akár 2-3 utca távolságnyira is egymástól, csupán abból adódóan, hogy az előbb említett szempontokat a fejlesztő mennyire veszi figyelembe. Tekintettel arra, hogy a piac kínálati oldalon vált erősebbé, a versenyelőnyt elérni kívánó beruházók egyre inkább egy edukációs folyamatot is magukra vállalnak, melynek során a potenciális vásárlóval megismertetik a lakáskiválasztás kvalitatív szempontrendszerét, az azonos árszint mellett jelentkező minőségi különbségeket. A siker záloga a fejlesztő, az építész és a vásárló hármasának erősödő viszonyrendszere.

A minőségi élet igénye magával hozhatja a klasszikus értelemben vett lakóparkok újjáéledését, s ezzel a városközponthoz viszonylag közel eső zöldövezetek, kertvárosok felértékelődését. A trendet jól alátámasztja, hogy a közelmúltban közel féltucatnyi, kis társasházakból álló fejlesztés indult meg a budai oldalon, a XI. és III. kerületben. Az Újbuda sasadi és madárhegyi részén értékesítés alatt álló projektek hatalmas sikere (az átlagosnál öt-hatszor több lakás eladása havonta) mutatja, hogy az elmúlt években látható tömegben kitermelődött egy olyan vevőkből álló keresleti réteg, akik nem elégszenek meg a tömegtermékekkel, de nem is a luxus kategóriát célozzák meg, hanem a 400 ezer forint körüli négyzetméter-ár szinten keresnek vonzó lakóhelyet.

Lássunk néhány tervezési-építészeti tényezőt az említett területen megvalósuló projektek alapján, melyek feltételei lehetnek egy klasszikus lakópark piaci sikerének ebben a változó környezetben:

  • A magas zöldterületi arány vásárlói alapigény. A lehetőségekhez képest a legnagyobb arányú beépítés - bár jellemző fejlesztői magatartás - a vonzó termék kialakítása ellen hat. 
  • A környezeti adottságok maximális kihasználása, és az ahhoz való igazodás. Pl. lehetőség szerint, lejtős terepen teraszosan megépített épületek.
  • Sportolást és egészséges életmód gyakorlását biztosító közös használatú szolgáltatások nyújtása. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy ezek ne növeljék jelentősen a közös költséget.
  •  A napi ellátást biztosító üzletek és szolgáltatóegységek - nyitvatartási időben igazodva a lakók életritmusához - több szabadidőt engednek az ott lakóknak. 
  • Zárt, kerítéssel körülhatárolt lakóterület, hiszen a biztonság és a nyugalom fontos preferenciákká léptek elő a lakásválasztáskor.
  • Az átmenő forgalom forgalomszabályozás segítségével történő korlátozása. A ház és belső környezetének intimitása ma már nem viseli el azt, hogy a belső tér túlságosan nyitott legyen, bárki bármikor megközelíthesse azt.
  • A játszóterek ne feltétlenül a házak között kapjanak helyet, hanem akár a telek szélén. Így azokat, akik azt nem használják, nem érintik a zajhatások.
  • A szomszédos épületek minél nagyobb szabad kilátást, és - lehetőség szerint - panorámát biztosító elrendezése, és ideális tájolása.
  • Közösségi terek kiemelt kezelése (pl. természetes fényt kapó lépcsőház). Ez a lakások használati értékére is kihat.
  • Egyedi, sokszínű, változatos formavilág és lakáskínálat teremti meg a vásárlók számára az egyediség, és testre szabottság érzését. Erre egy beszédes példa: az első ütemében 214 lakást tartalmazó Sasad Liget 3-4 szintes épületei között nem lesz két egyforma, s 170-féle lakástípust alakítanak ki. Szemben a ma jellemzővel, az egymás felett lévő lakások alaprajza is lehet eltérő.
  • A lakások egyedisége, a vevői igények figyelembevétele tovább fokozható, ha azok többféle kialakítási és felszereltségi színvonallal kérhetők, ami természetesen az árban is megjelenik.
  •  A konyha és a nappali egybeépítése - amely ma a "méretgazdaságos" projektek esetében szinte kizárólagos - a kisebb lakásoknál lehet csak indokolt.
  • Terasz építése a lehető legtöbb lakáshoz ma már alapkövetelmény. Építészeti előírások miatt azonban ezek szélessége jellemzően legfeljebb másfél méter, hiszen így nem számít be a maximálisan beépíthető alapterületbe. Funkcionálisan hasznos, jól kihasználható erkélyekhez ennél nagyobb méret szükséges.
  • Emellett, ha a teraszok nem csupán kifelé, hanem befelé is terjeszkednek, lehetővé válik, hogy a lakásnak ne kizárólag egyetlen fala lehessen üvegből, hanem akár a két oldalsó is.
  •   Homlokzatok tagolásával nő a több oldalra néző lakások aránya.
  • Ha a földszinti lakások saját kertrészt kapnak, akkor azok szintje legyen megemelve a közösen használt területek, sétautak szintjéhez képest.
  • A tömegpiacon jellemző belmagasságnál nagyobb, 3-3,3 méter kialakítása növeli a térérzetet.
  • Természetes megvilágítás és szellőzés a konyhákban, és lehetőség szerint a fürdőkben is.

A listát végigolvasva rácsodálkozhatunk, hogy alapelvárásnak tekinthető tényezők is helyet kaptak benne. A mai gyakorlat azonban azt mutatja, hogy csak néhány pont épült be eddig a minőségi kínálat alapelvei közé. Az, hogy a többi is elvárható tervezési szempont legyen, illetve, hogy a lista még tovább bővülhessen, a fejlesztői mentalitás változására is szükség van. A hosszabb távon tervező, nem feltétlenül csak a profit maximalizálását szem előtt tartó attitűd szerencsére már megjelent, a lakásvásárlók egyre szélesebb rétegeinek nagy örömére. A verseny tehát megindult az igényes vásárlókat megcélzó szegmensben is, ami mindenképpen pozitív hatással lesz a piaci működésében.

Véleményvezér

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo