A GKI kutatása szerint Magyarországon az életbiztosítások az elmúlt években dinamikusan növekedtek, mára 450 milliárd forint feletti díjtartalék halmozódott fel. A jelenlegi szint GDP arányosan hasonlít a lengyel és cseh adatokhoz, de messze elmarad az EU átlagától – mondta Akar László a GKI vezérigazgatója a K&H által rendezett sajtótájékoztatón. Az elmúlt évben a biztosítások a GDP-ből három százalékkal részesedtek, az életbiztosítások GDP arányosan közel megkétszereződtek. Elsősorban az úgynevezett unit-linked ágazat volumenében következett be látványos növekedés, a teljes életbiztosítási piac 44,1 százalékát tette ki 2000-ben. A GKI által végzett felmérés eredménye szerint lakossági körökben az elsődleges motiváló tényezők a gyermekekről való gondoskodás, és a biztonságos öregkor biztosítása voltak.
A 2001. első félévi adatokban úgy tűnik, hogy megtörik a eddigi növekedési ütem. Bár az első negyedévben még 10 százalékot nőtt, a második negyedévben az életbiztosítási üzletág nominális értéken két százalékot esett a megelőző év azonos időszakához képest. A második félév várhatóan erősebb, mint az első, összességében valószínű azonban, hogy az életbiztosítási díjak növekedése mindenképpen érzékelhetően lassul. Az okokat egyrészt a tőzsdék esésében kell keresni, másrészt a hazai lakossági megtakarítások szerkezetében bekövetkező átrendeződésben. A fogyasztás élénkülésével megnő a készpénzben és a rövidtávú bankbetétekben tartott megtakarítások aránya. Másik újabb megtakarítási forma az ingatlan vásárlása. Ennek következtében általában megfigyelhető, hogy a lakosság a hosszabb távú megtakarítási formáktól – részvények, alapok, életbiztosítás, nyugdíjpénztár - visszavonul. Miután a nyugdíjpénztári megtakarításokból nehezebb kimenekülni, a megtakarítások csökkentése inkább az életbiztosítási piacon következik be. A GKI Rt. őszi előrejelzése szerint az életbiztosítási díjtartalék inflációszűrt növekedése csak mintegy 40 milliárd forint lesz a 2000-es 82,1 milliárddal szemben.
Az 50 százalékban a K&H Bank, és 50 százalékban a KBC tulajdonában lévő K&H Életbiztosító munkatársai még ebben a makrogazdasági környezetben is optimisták. Az általuk ajánlott termék a jövedelmezőséget helyezi előtérbe. A biztosító a termékeit elsősorban a bank fiókhálózatában, a bank ügyfeleinek a meglévő csatornákon keresztül értékesíti. Ily módon csökkenthetőek a rezsiköltségek, lehetővé válik az ügyfelek számára a nagyobb értéket képviselő termék-választék nyújtása és az elért nyereség a bankcsoporton belül tartható. A K&H Életbiztosító által kínált termékeket az ügyfél bármikor a teljes értéken visszaválthatja, ha úgy érzi, hogy rossz döntést hozott. A bank célja, hogy az ügyfél ugyanolyan egyszerűen köthessen biztosítást, mint például egy bankbetét megnyitása, és ugyanolyan egyszerűen meg is szüntethesse azt. A módszer úgy tűnik hatásos: a KH termékek visszaváltási aránya 2-3 százalék, messze elmaradva a különböző életbiztosításoknál tapasztalható átlag 20-30 százalékos visszaváltási rátától. Az Életbiztosító vezérigazgatója újságírói kérdésre válaszolva elmondta, hogy a termékek elmúlt három éves összes nettó hozama 30-35 százalék, amely – különösen, ha a járulékos előnyöket is figyelembe vesszük – kedvezőnek számít a magyar biztosítási piacon.
Az ügyfél által befizetett összeg száz százalékban befektetésre kerül, abból ügynöki jutalék nem kerül levonásra. Még akkor sem, ha a jövőben a korábbi gyakorlattól eltérően az értékesítésbe az Argosz ügynökhálózata is részt vesz. A K&H továbbra is ugyanazokat a termékeket, ugyanolyan költségstruktúrával kínálja majd, és az üzletkötő minden díjból ugyanolyan százalékkal részesedik, mint banki értékesítés esetén a bank. Ezt az átlagos ügynöki jutaléknál alacsonyabb összeget az Életbiztosító fedezi. Várkonyi Edit elmondta, hogy tervezik, hogy a jövőben az Argosz szorosabban kötődjön a bankcsoporthoz.
A bankbiztosítás egy új pénzügyi kategória. A lényege, hogy az ügyfél a banki ügyintézés mellett egy helyen, egy ügyintéző segítségével egyszerűen és gyorsan intézheti biztosítási ügyeit is. Minél hatékonyabb az Életbiztosító működése, annál értékesebb szolgáltatásokat tudunk nyújtani ügyfeleinknek – mondja Várkonyi Edit, a K&H Bank vezérigazgató helyettese.
A K&H Életbiztosító esetében a piac indokolta azt a döntést, hogy a bankcsoport részeként, és ne külön biztosítótársaságként jelenjen meg. 1998-ban a hazai életbiztosítási piac már telített volt annyira, hogy egy újabb szereplő csak komoly költségek árán lehetett volna sikeres.
A három éve működő életbiztosító piaci részesedése a díjbevételek alapján 1 százalék, de a következő három évben – az ellentétes makrogazdasági trendek mellett is - intenzív növekedésre számítanak a társaság vezetői és szeretnének 5 százalékos piaci részesedést elérni. 2001-ben körülbelül 8 ezer új szerződést kötöttek, ami azt jelenti, hogy egy hónapban fiókonként átlag 4 szerződés került aláírásra. Itt még komoly tartalékok vannak. A középtávon az Életbiztosító a fiókonkénti heti 10-20 ezer szerződés megkötését célozza meg, miközben a munkatársak száma továbbra is 25 fő alatt marad.
A tervek szerint év végére az 1,2 milliárd forint indulótőkével megalakult Életbiztosító nullszaldós lesz, jövőre azonban már nyereséget várnak a vezetők, bár komolyabb profit csak 2004 végére remélhető – hangzott el a sajtótájékoztatón.
Kényszerből előny – a K&H Életbiztosító Rt. a bankbiztosítási piacon
A K&H Életbiztosító Rt. a 175 fiókot számláló országos hálózattal rendelkező Kereskedelmi és Hitelbank Rt-re és a szintén a KBC Csoporthoz tartozó Argosz Biztosítóra támaszkodva a piacon kiugróan rugalmas életbiztosítási szolgáltatást nyújt elsősorban a bank lakossági és vállalati ügyfelei részére.
Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.

Dagad a magyar kémbotrány, Magyar Péter szerint valóban érkeztek magyar kémek Brüsszelbe
Nemzetközi botrány felé közeledünk?

Csak nálunk vannak árrésstoppok, mégis Magyarországon a legmagasabb a térségben az élelmiszerinfláció
Rejtélyes a magyar infláció.