Jó alapozás kell

Eddig sem volt könnyű eldönteni, hogy vajon mennyi pénz jár majd Magyarországnak a csatlakozás után, most azonban már szinte lehetetlen megmondani. Mint ahogyan azt sem tudjuk, hogy a megítélt összegek milyen ellenszolgáltatás ellenében hívhatók le. Mára azonban, oly sok más gazdasági kérdéssel egyetemben, ez is a politikai csatározások egyik elemévé vált. Holott itt tényekről van szó, méghozzá mind a két oldalon.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utóbbi időben sok szó esett az Európai Bizottság szűkmarkú (vagy inkább racionális?) agrártámogatási politikájáról. Mondhatjuk, hogy ejnye, unió, nem biztosítod számunkra az egyenlő elbánás elvét. De mondhatjuk azt is, hogy a tárgyalások pénzügyi kérdései végre reális mederbe kerülnek, amiből akár arra is lehet következtetni, hogy az unió komolyan veszi a 2004-es csatlakozási időpontot. Merthogy az uniós költségvetés sem feneketlen hordó, vagy aranytojást tojó tyúkocska. Főleg nem abban az esetben, ha a hat helyett tíz ország csatlakozásáról beszélünk.

Ami biztosan tudható

Mindent összeadva, 2004-ben 1,6 milliárd, 2005-ben 2 milliárd, 2006-ban 2,4–2,6 milliárd euró támogatást folyósítanak Magyarországnak, ha a szóban forgó brüsszeli álláspont lesz a pénzügyi fejezetek tárgyalási alapja, valamint ha a népesség arányában részesülünk a rendelkezésre álló pénzekből. Ez valóban kevesebb, mint a jelenlegi nettó haszonélvezőknek juttatott pénzek, ám a többszöröse annak, mint amennyi már több éve az előcsatlakozási alapokban a rendelkezésünkre áll.
Az eddigi megnyilvánulások alapján úgy tűnik, Magyarország elsősorban azt sérelmezi, hogy a csatlakozás időpontjában nem áll a rendelkezésére ugyanannyi támogatás, mint a tagoknak. Vagyis valójában nem az iménti összegek abszolút értékével van gond, hanem azzal, hogy az Európai Bizottság jelenlegi álláspontja szerint a tagállamoknak jutó közvetlen kifizetéseknek csak a 25 százaléka nyílna meg 2004-ben, 2005-ben a 30 százaléka, 2006-ban a 35 százaléka. Majd 2006 után, második lépésben, ezek az alapok évről évre nőnének úgy, hogy az új tagállamok 2013-ra elérjék a maximálisan kapható támogatást; vagyis Brüsszel 160–200 milliárd forint helyett csak 40–50 milliárdot szán a magyar gazdák közvetlen jövedelemtámogatására.

Nevelőszándékú döntés

Az elérhető alapok nem csökkentek, továbbra is a berlini sarokszámokról van szó – mondja Thomas Glaser, az Európai Bizottság delegációjának tanácsosa. Csakhogy a bizottság javaslattervezete tíz tagjelöltre vonatkozik, szemben a korábbi, hat országgal számoló indítvánnyal, ráadásul ezek egytől egyig nettó haszonélvezői és nem befizetői lesznek az uniónak. A körbe legutóbb bekerült négy országgal – Málta, Lettország, Litvánia, Szlovákia – körülbelül 14 százalékkal, 64 millióról 73 millióra bővül az unió lakossága, magyarázza a tanácsos.
Az új költségvetés kidolgozásakor a bizottság számos tényezőt mérlegelt. Az egyik: ha a közvetlen támogatások – a jelenlegi uniós farmerek jövedelmének ez a kétharmadát teszi ki – túl gyorsan lesznek elérhetők az új tagok gazdái számára, félő, hogy az olyannyira szükséges szerkezeti átalakulási folyamat lelassul, vagy esetleg leáll, s ezzel megmaradna az alacsony termelékenység és a magas rejtett munkanélküliség. A direkt kifizetések magas szintje konzerválná ezt a rendszert, véli Glazer, éppen abban az időszakban, amelyben az átalakulásoknak a leggyorsabban kellene történniük. A magas támogatás – különösen a „megélhetési gazdaságok” esetében – konszolidálná, sőt életképessé tenné a gazdaságokat, azután pedig már semmi nem motiválná sem a termelékenység növelését, sem pedig kiegészítő tevékenység keresését. Ez a speciális szegmens a közvetlen kifizetéseken keresztüli túlzott tőkeinjekcióval veszélyeztetné az elfogadható jövedelemkülönbségek kialakulását, ami előbb-utóbb szociális torzuláshoz vezetne.

Az érem másik oldala

Jóval kevesebbet lehet hallani arról, hogy az uniós alapok milyen feltétellel vehetők igénybe. Pedig ezek mellé a magyar költségvetésnek is oda kell állnia, s az innen érkező pénzek nem költhetők bármire.
Az újonnan csatlakozott államok körülbelül a GDP 4 százalékáig képesek tőkét befogadni. A pénzek azonban nem járnak automatikusan: szükség van hozzájuk többéves tervezésre, az általános pályáztatási rend elsajátítására, a hazai közfinanszírozás működésére, a strukturális alapoknál pedig 25 százalékos részarányok teljesítésére és a magántőke bevonására. Az előirányzatokat versenypályázaton osztják el, a siker feltétele egyrészt a területi önkormányzatok talpraesettsége és tőkeereje, másrészt a regionális tervezés megindulása – hangsúlyozzák a szakértők.
Ennek tükrében felmerül a kérdés: ha ma állna az ország rendelkezésére akár csak 1,6 milliárd euró, mennyi tudna abból ténylegesen hasznosulni? A pontos választ senki nem tudja, de azt sokan érzik, látják, hogy e téren Magyarország komoly hiányosságokkal küzd.

Negatív tapasztalatok

Ezt mutatják az előcsatlakozási alapok – a PHARE-, az ISPA- és a SAPARD-programok – tapasztalatai is.
Az 1990 óta elérhető PHARE-támogatások évi keretösszege 75–80 millió euró körül van, az ISPA- és a SAPARD-programok megnyílásával pedig az évenként lehívható EU-támogatások körülbelül 260–300 millió euróra nőttek. Ezeken a programokon kellene „begyakorolni” azt, hogy a csatlakozás után hogyan lehet a Regionális Fejlesztési Alap vagy a Mezőgazdasági Garancia- és Orientációs Alap forrásaihoz hozzájutni.

A kép nem túl biztató. Igaz, ebben az unió is hibás, hiszen a feltételek sok esetben túl bürokratikusak, nehezen érthetők vagy akár kivitelezhetetlenek voltak. Abban viszont már nehéz lenne az EU „bűnösségét” látni, hogy három év alatt nem állt fel a SAPARD-hoz szükséges intézményi rendszer, és emiatt közel 110 millió eurótól esett el a magyar mezőgazdaság. Vagy abban, hogy a regionális alapokra felkészítő ISPA-forrásokhoz szükséges felszívóképességet nehezítette az utóbbi évekre jellemző újraközpontosító politika. Sőt! Az ország jelenlegi regionális és költségvetési politikájának iránya – az önkormányzatok jogköreinek megnyirbálása, a személyi jövedelemadó helyben maradó részének a csonkítása vagy a központi újraelosztás szerepének erősítése – ellentétes az unió politikájával és a támogatások lehívásának feltételeivel.

Hiányzó régiók

Nem kétséges, Magyarország akár nagyobb összeg befogadására is képes lenne, ha ezeket az alapokat egyes nemzeti projektek, mint például autópálya-építés, olimpia rendezése, energiagazdálkodás finanszírozásához is igénybe lehetne venni – mondja Thomas Glazer. Csakhogy ezek „címkézett” pénzek: csak olyan programokra költhetők, amelyek egybeesnek az unió prioritásaival. Márpedig az unióban elsősorban az infrastruktúra fejlesztésére, az oktatás és a környezetvédelem területére koncentrálnak, ráadásul a régiók szintjén.
A regionális és strukturális alapok kimondott célja – összhangban az EU területpolitikájának általános alapelveivel –, hogy a tervezés és a megvalósítás a központi szintről regionális szintre kerüljön, vagyis oda, ahol a méretgazdaságossági szempontokat tekintve még, a megvalósíthatóságot nézve pedig már hatékony lehet. Ehhez viszont először a hazai regionális fejlődés alapjait kellene megteremteni (lásd Piac és Profit 2001/10. szám, 16. oldal). A jelenlegi stratégiai régiók helyett működő központokra van szükség, és tisztázni kellene a központi és helyi – azon belül a regionális, megyei, városi – jogkörök megoszlását.

Szó, ami szó, regionális politikából eddig nem vizsgáztunk jelesre sem központi, sem pedig a helyi közigazgatás szintjén. Elég, ha megvizsgálunk néhány megyei vagy városi fejlesztési koncepciót. Ezekből jól látszik, hogy azoknak – sem tartalmilag, sem formailag – nem sok közük van az uniós elvekhez. Losoncz Miklós, a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője szerint azonban nem ez a legfőbb probléma. A regionális politika átalakítására van idő, és van hozzá megfelelő mennyiségű és képzettségű szakember. Pár év alatt az is elérhető, hogy a megyei és regionális fejlesztési tervek EU-konform módon készüljenek, és az alapok fogadásához szükséges intézményrendszer is kialakuljon. Ez csak szándék kérdése. A komolyabb gond a költségvetési oldalon jelentkezik.

A költségvetés határai

A csatlakozással nőnek a magyar költségvetés terhei, miközben szűkül a mozgástere, és erre jelenleg a költségvetési politika nincs felkészülve.

A csatlakozási tárgyalásokon rendre lezárják az egyes fejezeteket, amiből már tudjuk, hogy milyen jogszabályokat kell majd honosítani. Arról azonban már kevesebbet tudunk, hogy ezen túl milyen következményei lesznek a csatlakozásnak. Például, hogy többé nem pumpálható korlátlan mennyiségű pénz a gazdaságba – miután a maastrichti kritériumok alapján a deficit a GDP maximum 3 százaléka lehet –, a kiadások viszont nőnek: pénzt kíván a haderőreform, felmerülnek a csatlakozással járó adminisztratív költségek, az alapokhoz szükséges társfinanszírozás, hogy csak néhányat említsünk.
Ha az eredetileg kialakított uniós támogatási rend maradna, a szükséges társfinanszírozás mértéke felemésztené a Széchenyi-terv teljes költségvetését –figyelmeztet Thomas Glaser. Az új ajánlat következménye, hogy lényegesen csökken a magyar költségvetésből elkülönítendő összeg is, vagyis spórolhat a magyar büdzsé – jegyzi meg kicsit cinikusan a tanácsos.

Losoncz Miklós az egyik legnagyobb problémát éppen abban látja, hogy a jelenlegi magyar regionális politika céljai sokszor nem esnek egybe az unióéval. Az unió hatására a költségvetés kénytelen olyan lassan megtérülő projekteket is finanszírozni, amelyek esetleg a közösségi nyomás nélkül meg sem valósulnának. Számos állami szervezet pedig inkább elhalasztja szükséges beruházásait, mondván, hogy azt majd a megnyíló forrásokból finanszírozza. Amit azonban nemzeti forrásból kell fizetni, azt nem lehet az EU-alapokból pótolni.
A csatlakozás gazdasági stratégiájának kidolgozását nem lehet megspórolni – szögezi le Losoncz Miklós. Persze létezik valami „ilyesmi”, csak nincsenek prioritások meghatározva, és nem készültek hatáselemzések, akciótervek. Jelenleg a rövid távú politikai szemlélet és az ad hoc döntések dominálnak – hangsúlyozza a szakértő. Persze, ha az unión kívül is van élet…

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo