Hogyan válasszuk meg egy kereskedelmi egység méretét, helyét?

Megfelelő lokáció és bérlőmix – alapvető sikertényezők?

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy projekt kivitelezése során első lépésben a makrostrukturális vizsgálat elvégzése szükséges. Ennek keretében arra kell választ adni, hogy a lokáció tágabb értelemben vett környezete milyen gazdasági-társadalmi jellemzőkkel ragadható meg. Egy adott környezet súlyát/potenciálját a következő tényezők segítségével közelíthetjük meg:

- népesség alakulása
- főbb makrogazdasági mutatók (gazdasági potenciál)
- foglalkoztatottság / munkanélküliség
- a rendelkezésre álló jövedelem valamint a vásárlóerő alakulása
- a makrokörnyezet lakosságának vásárlási szokásai
- a jelenlegi kereskedelmi struktúra feltérképezése
- a jelenlegi és várható közlekedési viszonyok.

A népesség vizsgálata során az adott környezet lakosságának alapvető szoci-demográfiai jellemzőire kell kitérni. Ez a népesség korcsoportok, nemek, iskolai végzettség, családi állapot szerinti megoszlását ill. a népsűrűséget jelenti.

A fontosabb makrogazdasági mutatók között különös figyelmet kell fordítani a GDP becsült alakulására (összeg ill. egy főre jutó). További fontos mutatószámok a működő gazdasági szervezetek száma gazdasági ág szerint, a beruházások a lokáció környezetében (gazdálkodási forma és gazdasági ág szerint), valamint a lakossági fogyasztás (összeg ill. egy főre jutó).

A foglalkoztatottsági és munkanélküliségi adatok más ismérvekkel (kor, nem, jövedelmi státusz, stb.) is kombinálhatók, amennyiben ennek releváns információtartalma van.

A rendelkezésre álló jövedelem és a háztartásonkénti fogyasztási kiadások szerkezete illetve ezzel kapcsolatban a vásárlóerő vizsgálata teremti meg az alapot a beruházások települések nagyságrend szerinti elemzéséhez.

Az egy főre eső éves átlagos kiadások megoszlása (napi fogyasztási cikkek, öltözködési kiadások, közüzemi díjak, lakásfelszerelési, egészségügyi kiadások, stb.) településnagyság szerint eltérő képet mutathat, melyet feltétlenül figyelembe kell venni az adott beruházás helyének megválasztásakor.

A lokáció mikrokörnyezetének (vonzáskörzetének) feltérképezéskor használatos paraméterek nagyjából megegyeznek a makrostrukturális elemzéshez szükségesekkel, azzal a kitétellel, hogy itt a lakosság fogyasztási-vásárlási szokásai és a vonzáskörzet kereskedelmi és közlekedési viszonyai nagyobb hangsúlyt kapnak.

Döntő fontosságú lehet a kereskedelmi versenyhelyzet feltérképezése, a kompetitív tevékenységet folytató egységek száma, profilja, nagyságrendje, elhelyezkedése, megközelíthetősége, termékválasztéka, látogatottsága, kommunikációja, szolgáltatásai és árszínvonala.
A vizsgálandó egység jelenlegi és várható közlekedési elérhetősége, infrastrukturális ellátottsága szintén kiemelkedően fontos. Ez ki kell terjedjen mind a tömegközlekedéssel és gépjárművel, mind a gyalogosan történő megközelíthetőségre.

A lokáció vonzáskörzetében élő lakosság egy főre eső fogyasztási kiadásait érdemes a gyorsan forgó napi fogyasztási cikkek és a tartós fogyasztási cikkek vonatkozásában vizsgálni.

A meglévő egységek (akár a lokáció közvetlen környezetében lévők, akár a távolabbiak) legfontosabb kereskedelmi paramétereinek vizsgálata az alábbiakra kell hogy kiterjedjen:

- 1 m2 eladótérre jutó éves forgalom
- átlagos vásárlásonkénti költés összege
- heti átlagos vásárlószám
- becsült éves átlagos forgalom.

Ezen változók vizsgálata értelemszerűen kereskedelmi csatorna típusonként szükséges.

A szakértők tapasztalatai szerint az 50-100 ezer fős nagyobb települések esetében a nagy alapterületű kereskedelmi beruházások még mindig rentábilisnak tekinthetők, amit természetesen a lokáció megfelelő kiválasztása döntően befolyásolhat (erről részletesen lásd alább).
Az 5-10 ezer fős vagy e feletti települések esetében a legnagyobb verseny, helyenként a telítettség jelei mutatkoznak. Egyes láncok (pl. Penny Market) kifejezetten ezt a településtípust célozzák meg terjeszkedésükben, ezért itt a legnagyobb a konkurenciaharc. Az ilyen méretű városokban való kereskedelmi beruházásoknál a lokáció kiválasztása talán még a nagyvárosokéhoz képest is sokkal nagyobb körültekintést igényel.

Az 5 ezer fő alatti települések kereskedelmi ellátottsága a tapasztalatok szerint szaturált, az ezeken a városokban/községekben való beruházás nem mondható rentábilisnak.

Feltételezhető, hogy a 30-50 ezer lakost meghaladó települések telítettsége még nem érte el a maximális szintet, a jövőben vélhetően pont ezekben a városokban prognosztizálható a felülreprezentált élelmiszerkereskedelem-bővülés. Azonban a megfelelő lokáció kiválasztása a sikeres működést tekintve döntő lehet.

A bevásárlóközpontok sikerességében szintén alapvető a helyes lokáció, de az eddigi tapasztalatok szerint legalább ilyen fontos a megfelelő bérlőmix megválasztása (üzlettípus, elhelyezés, üzletméret, stb.).

(Forrás: GfK, MKB-futár)

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo