Ami a csődeljárások szektoronként bontását illeti, érdekes körülmény, hogy a kereskedelmi szektorban több, a piacon meghatározó szereplő jelentett csődöt az elmúlt időszaban: köztük energiakereskedő, szeszesital-kereskedő, elektronikai kereskedő, de gyártószektorban is jellemző volt a piacvezető cégek csődje (Dunaferr, SFL technologies, Tungsram).
Intő jelek egy cég életében – preventív szemlélet
Vannak jelek, melyek a szakember számára árulkodóak és akár egy később bekövetkező nehéz helyzetet is előrevetítenek: ilyen a külső finanszírozás fojtogató hatása az üzleti modellben – éppen ezt a szorítást hivatott enyhíteni a csődeljárás határidők kitolásával és részletfizetési lehetőségekkel. A másik intő jel a szervezeten belül tettenérhető rossz gazdálkodás, amikor a cég már nagyra nőtt, de az ezt lekövető belső fejlődés, vállalati kultúraváltás elmaradt. Így nem építették be a megfelelő kontrollokat, nem kerültek betöltésre bizonyos, egy nagyobb vállalkozás esetén elmaradhatatlan pozíciók. Fontos látni, hogy mennyi tartalék van egy cégben, hogy mi tudja megingatni a helyzetét: egy garanciális hiba, piacvesztés, bevételvisszaesés. A cégek általában gyorsan növekednek, új embereket vesznek fel, új irodákat nyitnak, de az üzemméret optimalizálása visszaesés esetén már lassabban felismert és lereagált folyamat – ebből gyorsan óriási veszteségek tudnak keletkezni. Ilyen esetekben a megfelelő szakember bevonása segít minimalizálni a keletkező károkat.
Tihanyi Nikolett felszámolási specialista szerint a fizetési késedelem a végrehajtás előszobája, ha ez egy céggel rendszerszinten megtörténik, akkor érdemes szakember segítségét kérni az optimalizáláshoz, hogy ne a végrehajtási eljárás, inkasszók útjára lépjen a cég. A szakember által nyújtott vezetett megoldáskeresés segít abban, hogy a lehető legkisebb veszteséggel vészelje át a cég a nehéz helyzetet. Mindenkinél egyedi, hogy mi lesz a kilábalás útja: átszervezés egy csődeljárással vagy nincs más hátra, mint a felszámolás.