Hatékonyabb átvilágítás kell a bankoktól, ha versenyben akarnak maradni

Az átvilágítás és KYC (saját ügyfelek ismerete) egyre inkább digitális alapokra helyeződik és automatizálódik, amely elősegíti, hogy a pénzügyi szolgáltatók ügyfeleiket aktuális információk alapján sorolják kockázati kategóriákba. A digitalizáció a pénzmosás elleni küzdelemben is egyre hangsúlyosabb szerepet kap, a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és az automatizálás megkönnyítik az ügyfelek átvilágítását és a tranzakciók nyomon követését.

  • „Digital first” – az ügyfélinformációk többsége digitális csatornákon keresztül kerüljön gyűjtésre, hitelesítésre és frissítésre.
  • Külső hitelesítés – az adatminőség javítása és a jelenleg manuálisan végzett feladatok automatizálása érdekében, az ügyféladatokat külső adatforrások alapján hitelesítsük és értékeljük.
  • Automatizált folyamatok – a meglévő és a kialakulóban lévő technológiák felhasználásával a folyamatok automatizálása történjen meg, így biztosítva, hogy emberi beavatkozásra csak kivételes esetekben és a modellek finomhangoláshoz esetén legyen szükség.
  • Egységes ügyfélkockázati pontszám – magas minőségű és ellenőrzött ügyféladatok felhasználásával az ügyfél üzleti tevékenységének jellegében és tényleges viselkedésében bekövetkező változások gyorsan kerüljenek lekövetésre egy integrált ügyfélkockázati pontszám segítségével.
  • Folyamatos ügyfélfigyelés (monitoring) – a legtöbb ügyfél esetében az állandó monitoring fogja felváltani a hagyományos időszakos vizsgálatokat. Egy jól hangolt ügyfélkockázat-modell képes garantálni, hogy az emberi beavatkozást igénylő esetek száma csökkenjen.

„Ezek azok a digitális megoldások, amelyek együttesen lehetővé teszik az átvilágítási és pénzügyi bűnözési kockázat hatékonyabb és eredményesebb kontrollját. A pénzügyi szolgáltatók jelentős része már elindult az úton, a fentiek egy részét elkezdte megvalósítani, de együttesen alkalmazva jóval hatékonyabbá lehet tenni a keretrendszert. Az összes digitális lépés megvalósításával javul az adatok minősége és kockázatalapú döntéseket hozhatnak a szolgáltatók, továbbá javul az ügyfélélmény és jelentős költségmegtakarítás érhető el” – emelte ki Horváth Csaba, a Deloitte Pénzügyi Bűnözéssel foglalkozó csapatának szakértője.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo