Harc a túlórák ellen: miért éri meg a cégeknek a diákmunka?

Nyáron, az iskolai időszak végével a diákok nagy része munkalehetőség után néz, hogy abból finanszírozhassa meg a nyaralását, szórakozását vagy éppen a következő szemeszter tandíját. De miért éri meg a munkáltatóknak diákokat alkalmazni, pár hónapra betanítani őket, ha kis túlórával a főállású kollégák is el tudják végezni a szükséges plusz munkát?

A nyári időszakban a munkáltatónak több logisztikára van szüksége ahhoz, hogy minden dolgozója és ő maga is ki tudja venni a jól megérdemelt szabadságát. Ahhoz például, hogy egy szállítmányozó cégnél minden zavartalanul menjen, minden nap biztosítani kell, hogy a raktárban megfelelő számú ember dolgozzon, aki időben összekészíti a csomagokat vagy az árut a szállításra. Fontos, hogy mindig legyen elegendő pénztáros, illetve eladó az üzletekben, aki a zavartalan és a hosszú sorban állás nélküli vásárlást biztosítja, vagy éppen ügyfélszolgálati telefonos ügyintéző egy szolgáltató cégnél, aki türelemmel és szakértelemmel tudja információval ellátni az érdeklődő ügyfeleket.

Kép: Pixabay

Ehhez a logisztikához sokszor már akár áprilisban hozzáfognak az egyes szervezetek, hogy minden munkacsoport zavartalanul végezhesse a munkáját a szabadságolások ideje alatt is. Ám soksor még így is előfordul, hogy az esetenként pont a nyári időszakra eső forgalomnövekedést túlórákkal igyekeznek orvosolni a cégek.

Nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás

A túlórázás a Munka Törvénykönyvében szabályozva van, így ezen a téren – még ha látszólag jó megoldásnak is tűnik – jogilag meg van kötve a munkáltatók keze.  Ám ez az éremnek csak az egyik oldala. A túl sok plusz munka a munkavállalót testileg, mentálisan és pszichésen is megterhelheti, ami egyrészt az elvégzett munka minőségében is meglátszódhat, másrészt pedig a munkamorált is rombolhatja a kimerült, elfásult munkaerő. A túlórázás tehát bár rövid távon, a nyári kiesések pótlására megoldást jelenthet, ugyanakkor hosszú távon a szervezeti kultúrára, a belső munkavállalói hangulatra, elköteleződésre meglehetősen rossz fényt vethet.

Érdemes tehát a munkavállalók jóllétére, pihenésére és egyensúlyára is odafigyelni. Erre kínálhat jó megoldást a nyári diákmunka, amivel a Mind-Diák Szövetkezeten keresztül, akár a főállású dolgozók gyermekeit is foglalkoztathatják a cégek. Ez pedig a szövetkezeti háttérrel dolgozó diákok után járó kedvezmények mellett, a kollégák növekvő lojalitása miatt is előnyére válhat a szervezeteknek.

Ballag már a vén diák tovább…

Bár több éves tendencia, hogy a diákok már nem csak a VAKÁCIÓ! utolsó betűjének felírása, illetve az utolsó sikeres vizsga után keresnek diákmunkát. A Mind-Diák Szövetkezet több évtizedes szakértői tapasztalata mégis azt mutatja, hogy ebben az időszakban – a 18 év felettieken túl – olyanok is keresnek diákmunkát, akiknek esetleg évközben a tanulmányaik miatt kevesebb lehetőségük van egy kis zsebpénz kiegészítésre. Ebben az időszakban jellemzően a 15-17 évesek is nagyobb arányban jelentkeznek a Szövetkezetnél. A 18 év alatti fiataloknak ugyanis minden esetben szülői hozzájárulásra van szükségük ahhoz, hogy munkába állhassanak, sok szülő pedig ebben a korban évközben még a tanulmányokra szeretné fektetni a hangsúlyt gyermeke életében.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo