A Sziget egyfajta „elsőkapuként” funkcionál a fiatalabb utazói generációk számára. A fesztivál ideje alatt Budapestre látogató turisták 59 százaléka 34 év alatti, egy olyan demográfiai csoport, amely kulcsfontosságú a turizmus hosszú távú fenntarthatósága szempontjából. Sokuk számára a Sziget az elsődleges motiváció, hogy Magyarországra utazzanak. Az itt szerzett pozitív élmények alapozzák meg a későbbi visszatéréseket, immár más turisztikai céllal (pl. városlátogatás, kulturális turizmus). A fesztivál elmaradásával ez a rendkívül hatékony és gyakorlatilag önfinanszírozó marketingcsatorna zárulna be. A több százezer látogató által a közösségi médiában generált pozitív tartalom (electronic word-of-mouth, eWOM) olyan organikus reklámértéket képvisel, amelyet állami turisztikai marketingkampányokkal csak sokkal magasabb költséggel lehetne pótolni. A fesztivál törlése tehát nemcsak a jelenlegi, hanem a jövőbeli turistaáramlatokat is negatívan befolyásolná, stratégiai hátrányt okozva a regionális versenyben.
Összegzés
A Sziget Fesztivál esetleges 2026-os elmaradása nem egy izolált kulturális esemény törlését jelentené, hanem egy rendszerszintű, negatív gazdasági sokkot váltana ki. A közvetlen pénzügyi veszteségek a kieső turisztikai és vendéglátóipari forgalom, valamint az állami adóbevételek önmagukban is meghaladnák a 30 milliárd forintot. Ezt a sokkot a multiplikátor hatások tovább erősítenék, a GDP-re és a foglalkoztatásra gyakorolt teljes negatív hatás így lényegesen nagyobb lenne. A pénzügyi károkon túl a fesztivál hiánya súlyos presztízsveszteséget és a Budapest-márka értékének csökkenését vonná maga után, ami hosszú távon gyengítené az ország turisztikai vonzerejét és versenyképességét.