Food express: A legkisebb fiú története

Ez az írás egy olyan sikeres, hazai családi vállalkozásról szól, amely talán bárkié lehetne, ha történetesen van egy olyan fia, mint e történet mozgatója. Persze az is kiderül belőle, hogy azért a dolgokat nem lehet a véletlenre bízni, hogy innováció nélkül nem megy, és hogy ha nő egy vállalkozás, hozzá kell igazítani a szervezetet. És még sok egyéb is…

Párolt hagymás rostélyos petrezselymes burgonyával, párizsi sertésborda, húsgaluskaleves, kalocsai halászlé tésztával…, nézegetem a heti kínálatot. Legyen inkább milánói spagetti keddre, és szerdára mondjuk diókrémmel töltött gombóc csokoládéöntettel? Vagy rendeljek mind a kettőből, és az egyik jó lesz vacsorára? Mivel az árak is elfogadhatók – ötszáz forint felett alig van étel, de jellemzően három-négyszázból kijövök naponta –, és a kiszerelés is praktikus – a fóliával lezárt kis műanyag tálkákban az étel mikrohullámú sütőben is felmelegíthető –, nagy a csábítás. Azután már nem is kell mást tennem, mint a megrendelőlapot kitölteni, elfaxolni (még az év elején mód nyílik rá, hogy e-mailen is elküldhessem), és amikor másnap reggel jön a futár – pontosabban a területi felelős –, fizetni. S majd persze, amikor megéhezem, enni.
Fél éve kóstoltam először a Food Express főztjét, és talán egyszer, ha csalódtam.

*


– Húszéves múltam 1995-ben, túl a vendéglátó-ipari szakközépiskolán, belevágva a pénzügyi és számviteli főiskolai tanulmányokba, de nem igazán tetszett a dolog, ahogy az sem, hogy esetleg édesapám éttermében vagy egyáltalán, a szakmában helyezkedjem el – meséli Zsidek Péter. –Feltűnt viszont, hogy az üzemi étkeztetés szinte teljesen megszűnt. Főként a kisebb és közepes cégeknél dolgozók vagy hideget kapnak be délben, vagy – ha munkaadójuk megengedi – elmennek a közelben valahová ebédelni, ami azonban legalább egy óra kiesés a munkából. Felvetettem hát apámnak, hogy szervezzük meg az ebéd munkahelyre szállítását. Tetszett neki az ötlet, így szerény alaptőkével, napi néhány száz adaggal, megkezdtük a szolgáltatást. Mi magunk ugyan nem főztünk – bár a papám természetesen odafigyelt a szakácsra –, de ezenkívül a családban szinte mindenki mindent csinált. Rám a kiszállításban, a megrendelések felvételében, adminisztrálásában és az üzletkötésben lehetett számítani.

– Magam sem hittem volna, olyan gyors fejlődésnek indult a vállalkozásunk, nagyon rövid idő alatt – ugrik egyet időben a ma sem több mint huszonhét éves fiatalember. – Ezért 1997-ben megalapítottuk immár a Food Express Kft.-t, a mai vállalatcsoport elődjét. Édesapám, Zsidek László a vállalatcsoportunk elnöke, a bátyám, Zsidek Balázs a gazdasági alelnök. A mamám már nem vesz részt aktívan a vállalkozásban, de tulajdonostársként természetesen bennmaradt. S én vagyok a cég ügyvezető igazgatója. Ki maradt ki a családból? A tizenkét éves húgomnak még korai lenne pályát választania…

– De mit gondol, nem vet ránk kedvezőtlen fényt, ha azt hangsúlyozzuk, hogy ez egy családi vállalkozás? – kérdezi Zsidek Péter. – Nem asszociálnak majd ebből arra az emberek, hogy kicsi és amatőr? Persze, abban igaza lehet, hogy Amerikában, Nyugat-Európában és a világ számos pontján a legnagyobbak is hasonlóképpen kezdték, valamikor. Mégis, ha lehet, akkor inkább arról beszéljünk, hogy amikor termelési, kereskedelmi, szervezési, minőségbiztosítási, pénzügyi vagy marketingigazgatót kerestünk, nem számított, hogy ki családtag vagy barát, ismerős; csak az volt a fontos, hogy ki, mire alkalmas. Amikor a mai szervezetet kialakítottuk – a ma is folyamatosan mellettünk álló, Admiral & Escorial pénzügyi és szervezetfejlesztési tanácsadó kft. segítségével –, nem a családtagoknak kerestünk funkciót, hanem a feladatra a megfelelő embereket.

*


– A napi több ezer – heti több mint százezer – adag étel természetesen nem készíthető el ugyanolyan módon, mint a kezdeti néhány száz, de hogy mégis ugyanolyan házias jellegű legyen, folyamatosan fejlesztünk – mondja az ügyvezető igazgató. – Ennek érdekében a vállalatcsoporton belül működik egy önálló innovációs részleg. A technológiai és élelmiszer-ipari kutatások mellett itt szervezetfejlesztéssel és informatikai fejlesztésekkel is foglalkoznak.

Maradva egyelőre a gyártásnál: az üzem, hogy a teljesítménye egyértelműen mérhető legyen, önálló vállalkozás a vállalatcsoporton belül, és a főváros IX. kerületben található, míg a központi irodák Csepelen. A főzés-sütés, csomagolás, kocsira rakás ma még nem igazán látványos, viszont 2002-re egy európai színvonalú üzem megépítése a terv, tudom meg.
Az ételek házhoz szállítása, illetve a teljes logisztika szintén önálló vállalkozás az egészben, mert ez a forma az ügyvezető szerint nagyobb felelősséget ró a dolgozókra, mint ha alkalmazotti szerződések kötnék őket a céghez. Az „alvállalkozók” fix fizetés helyett a forgalom után százalékot kapnak. Hogy miért éri meg nekik ilyen feltételekkel akár egyetlen adag megrendelést is teljesíteni?
– Mert Budapesten és vonzáskörzetében szinte mindenhol van már vevőnk – válaszolja Zsidek Péter –, tehát nem igazán jelent pluszköltséget, ha valahol a szomszédnak is beadjuk az ételt.

*


Bár kívülről úgy tűnhet, hogy a Food Express lényege még ma is az étel elkészítése és annak kiszállítása, egy bizonyos méret fölött valójában már a megrendelés-nyilvántartáson és az ügyfélkezelésen múlik a siker.
Nem véletlen, hogy az innovációs részlegnél informatikai fejlesztésekkel, ezen belül – a saját honlap bővítésén túl – saját ügyviteli, anyaggazdálkodási, vevő-nyilvántartási szoftverek megírásával is foglalkoznak. A beszállítókkal az együttműködés, a napi kapcsolattartás ma még a hagyományos módon, jellemzően telefonon és faxon bonyolódik, mivel kiválasztásukkor a munkájuk, termékük minősége a döntő, inkább, mint az, hogy rendelkeznek-e az elektronikus beszerzéshez szükséges eszközökkel, programokkal. Ám ahogyan a vevőknél már érdemes volt átállni az elektronikus megrendelésre, úgy előbb-utóbb a másik oldalon is mód nyílik erre.

*


– Körülbelül egy éve érte el a vállalkozásunk azt a szintet, adagszámban, árbevételben, amit az induláskor célként kitűztünk magunk elé – mondja a legifjabb Zsidek. – De ez korántsem ad okot a megelégedettségre. Egyrészt azért, mert a rendszer még nem működik olyan automatizáltan, hogy ne lenne szükség az állandó beavatkozásokra. Másrészt azért, mert bőven van még hova fejlődnie a piacnak. 2001 végére az volt a feladat, hogy a főváros után annak száz kilométeres körzetében is ott legyünk, a legkisebbektől a legnagyobb vállalatokig. A direkt marketing és az üzletkötői hálózat eddig bevált, de a továbblépéshez most már szükség van a komolyabb marketing-, illetve reklám- és PR-akciókra; ezekbe az év vége felé kezdtünk bele. Budapesten már találkozhattak az utcai plakátokon a csipegető csibével, a macskafarok – vagy kolbász, kinek mi tetszik – után rohanó kutyával, esetleg a halat majszolgató jegesmedvével. S eddig havi hírlevelünkből két szám jelent meg, amiből a megrendelőink jobban megismerhetnek bennünket. Továbbá túl vagyunk két sikeres előfizetési akción, amikor minden új regisztráltnak süteménnyel kedveskedtünk, illetve háromfogásos ebédet lehetett nyerni.

*


Végigfutva az eddig leírtakon, azt gondolom, itt akár be is fejeződhetne ez az írás, hiszen a szakmai tanulsága már adott. Mégis, hiányosnak érezném, ha nem derülne ki belőle legalább egy kicsi Zsidek Péterről.
A fiatalember dédelgetett álma ugyanis nem az, hogy egyszer világhírű menedzserré váljon, hanem, mint mondja, ő inkább világhírű zenész szeretne lenni, merthogy kitartó szorgalommal zenei pályára készül. Ezért öt évet ad még üzletemberként magának a Food Expressnél, hogy azután már csak muzsikálhasson. (Ha ez mégse sikerülne, jövőképébe a zene mint üzlet is belefér...)

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo