A felmérés változó összeállítású részében ezúttal többek között arra kérdeztek rá, hogy a cégeknek jelenleg mekkora nehézséget okoz az, hogy nyitott pozíciókat megfelelő képzettségű jelentkezők híján nem tudnak betölteni. Bár a hazai cégek 74 százaléka számolt be több-kevesebb problémáról ezen a téren, jelentős nehézséggel emiatt csak 17 százalékuk küzd. (Egy évvel korábban ezek az értékek 4-5 százalékponttal magasabbak voltak, ami arra utal, hogy jelenleg kissé kevésbé feszítő probléma a munkaerőhiány.) A munkaerőhiány a leginkább az AI jártasságot igénylő munkakörökben jelentkezik, de a gyártási, a mérnöki és a sales/marketing pozíciók esetében is széles körben jellemző.
A képzett munkaerő hiányát a cégek elsősorban a meglévő munkatársak át- és továbbképzésével igyekeznek csökkenteni: a válaszadók 35 százaléka él ezzel az eszközzel. Az új munkatárs bevonzása érdekében a cégek 26 százalék emeli az adott munkakörhöz kapcsolódó fizetést. (Ez utóbbi érték egy éve még 30 százalék volt, ami arra utal, hogy a cégek most kevésbé tudnak rugalmasak lenni a bérek tekintetében.) E két fő eszköz mellett jellemző még a időbeli rugalmasság (részmunkaidő, flexibilis munkaidőkeret – 20 százalék), illetve távoli munkavégzési lehetőség (ez utóbbit a válaszadók 17 százaléka alkalmazza). A képzett munkaerő kiváltására az automatizációt és a mesterséges intelligenciát egyelőre még mindig csak a cégek 14 százaléka alkalmazza (2024: 12 százalék).