Bár a fagylaltot többen kedvelik, mint a jégkrémet, a két édesség fogyasztásának gyakorisága idén először egyforma. Különösen a tizen- és huszonévesek, illetve a magasabb jövedelmű családok tagjai fogyasztják szívesen a hideg csemegéket. Többek között ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet a 15 éven felüli felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével.
Amíg nálunk fagylaltot a megkérdezettek 56, a jégkrémet pedig 51 százaléka sorolja a különösen szívesen fogyasztott élelmiszerek közé, addig Csehországban a jégkrémet kedvelők aránya 45, Lengyelországban viszont 62 százalék.
Településnagyság szerint a fagylalt kedvelőinek megoszlása kiegyensúlyozott képet mutat. A jégkrémnél viszont az a trend látható, hogy a kisebb falvak lakói közt kevesebben, a nagyobb városokban viszont többen szeretik.
A fogyasztói típusok közül a haspókok zöme és az ínyencek többsége számít mind a fagylalt, mind a jégkrém hívének. Ennek viszont éppen az ellenkezője mondható el a rendszertelenül étkezőkről és a szűkösen táplálkozókról.
Mindezt alátámasztják a fogyasztás gyakoriságának mutatói is. A 29 évesnél fiatalabbak ugyanis átlagosan háromszor-négyszer olyan gyakran esznek jégkrémet vagy fagylaltot, mint a 60 évesek és idősebbek.
Jövedelem szempontjából szintén egyértelmű a trend. A havi nettó 160 000 forintnál nagyobb jövedelmű családokban élők háromszor olyan gyakran kerül valamelyik hideg édesség az asztalra, mint a 40 000 forintnál kisebb jövedelműeknél.
Településnagyság szerint az a tendencia, hogy minél nagyobb helyen lakik valaki, átlagosan annál gyakrabban fogyasztja valamelyik hideg finomságot. Így a budapestiek mutatója kétszer olyan gyakoriságot jelez, mint a 2000 lakosúnál kisebb falvaké.
A fogyasztói típusok közül a haspókok és ínyencek hatszor olyan gyakran fagylaltoznak, mint a szűkösen táplálkozók vagy rendszertelenül étkezők. A jégkrémnél még nagyobb a különbség: az ínyencek átlagosan nyolcszor többször eszik, mint a tradicionálisan, rendszertelenül és szűkösen táplálkozók.
Nők és férfiak közt a fogyasztás gyakoriságát tekintve nincs lényeges különbség. A kedveltség a jégkrémnél mutat némi eltérést. A jégkrémet kedvelő nők aránya magasabb, mint a férfiaké.
Nemzetközi összehasonlításban a helyzet a következő: Magyarországon egy felnőtt hetenként átlagosan fagylaltot is, jégkrémet is egyaránt 0,5 napon fogyaszt. Azaz kéthetenként egyszer. Pontosan ugyanúgy, ahogyan Lengyelországban is. Csehországban a válaszadók 40 százaléka eszik jégkrémet legalább kéthetenként. Ennél ritkábban 43 százalék, további 17 százalék pedig soha. Ez utóbbi csoport aránya Magyarországon 20 százalék.
Fagylalt és jégkrém fej fej mellett
Fiatalok, magas jövedelműek és városiak az átlagosnál gyakoribb fogyasztók.
Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!
2025. január 23. 15:30
Véleményvezér
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe
Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe
Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart
Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.
Soha nem látott kevés szavazattal győzött a Fidesz a dombóvári választáson
Mi a kevés és mi a sok?
Így kerül háromszor többe ugyanaz a termék Magyarországon, mint Spanyolországban
Ugyanannál az áruházláncnál.
Kiakad, ha meglátja, milyen méregdrága tárgyakra bukkant Hadházy Ákos Orbán Ráhelék fotóján
A minimalizmus mellett azért megcsillan a luxus.