Erősödik a szervezett kereskedelem súlya

Élelmiszerből csökken a háztartások bolti beszerzésének mennyisége, háztartási vegyi áruból viszont növekszik. Ez az idei első félév fő trendje a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A piacra különösen erős hatást gyakorol a hipermarketek gyors térhódítása. Hiszen 2001 január–júniusban a hipermarketek egyharmaddal növelték piaci részesedésüket a háztartások fogyasztásában, napi fogyasztási cikkekből, 2000 első hat hónapjával összehasonlítva, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Már most megfogalmazható, hogy a napi fogyasztási cikkek piacán (angolul FMCG=Fast Moving Consumer Goods), a háztartások várhatóan idén 1600 milliárd forintot meghaladó vásárlásainál a változások három fő oka a következő:
Egyrészt a háztartások egy részében a nagyobb beruházások miatt csökken a napi fogyasztási cikkekre fordítható vásárlóerőt. Másrészt az életmód és az étkezési szokások átalakítják a fogyasztást. Továbbá a kereskedelem szerkezetének változásai szintén befolyásolják a különböző kategóriák piaci pozícióját.

Amikor a kereskedelem szerkezetének változásairól beszélünk, akkor többek közt azt az átrendeződést értjük alatta, amit a hipermarketek terjeszkedése okoz.

A háztartások beszerzéseiben a bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkekből, a következő képet mutatja:
(lásd oldal alján a táblázatot)
A hipermarketek pozíciója egyrészt a szupermarketek rovására javul, és a nagykereskedelemre is kisebb rész jut a háztartások beszerzéseiből. Ugyanakkor csökken az egyéb kategória szerepe, ami a szervezetlen kereskedelem különböző formáit foglalja magában.

Összességében a nagy boltláncok, a modern bolttípusok azaz hipermarket, szupermarket, nagy diszkont és C+C együttes piaci részesedése 50-ről 52 százalékra nőtt. Az utcai árus, piac és egyéb értékesítési csatorna mutatója pedig 15-ről 13 százalékra csökkent.

Így a táblázat három figyelemre méltó üzenetet tartalmaz. Egyik a szervezett kereskedelem térhódítása. Másik, hogy a hipermarketek még képesek vásárlóerőt vonzani a szupermarketektől és a nagykereskedelemtől is, legalábbis ami a háztartások beszerzéseit illeti. Harmadik pedig, hogy az önálló kis boltok pozíciója nem gyengült tovább.

Amikor megállapítjuk, hogy melyek az egyes bolttípusokban különösen gyakran vagy szívesen vásárolt árucikkek, akkor az nem csak az egyéni választáson, életmódon vagy ízlésen múlik. Hanem egyszerűen a boltok elérhetőségétől függ. S ez a tényező is eltéríti egyes cikkek, termékkategóriák bolti eladásának lehetőségeit is, végső soron pedig forgalmát.

Véleményvezér

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.
Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben

Ilyen még a világon nem volt, egy fideszes képviselő kétszer mondta el ugyanazt a beszédét a Parlamentben 

Ismétlés a tudás anyja, vagy csak köznevetséget okozott a feledékenység.
Meddig élnek a magyarok?

Meddig élnek a magyarok?  

A várható élettartamot tekintve Szlovénia lekörözte Ausztriát.
Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo