Erősödik a szervezett kereskedelem súlya

Élelmiszerből csökken a háztartások bolti beszerzésének mennyisége, háztartási vegyi áruból viszont növekszik. Ez az idei első félév fő trendje a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A piacra különösen erős hatást gyakorol a hipermarketek gyors térhódítása. Hiszen 2001 január–júniusban a hipermarketek egyharmaddal növelték piaci részesedésüket a háztartások fogyasztásában, napi fogyasztási cikkekből, 2000 első hat hónapjával összehasonlítva, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már most megfogalmazható, hogy a napi fogyasztási cikkek piacán (angolul FMCG=Fast Moving Consumer Goods), a háztartások várhatóan idén 1600 milliárd forintot meghaladó vásárlásainál a változások három fő oka a következő:
Egyrészt a háztartások egy részében a nagyobb beruházások miatt csökken a napi fogyasztási cikkekre fordítható vásárlóerőt. Másrészt az életmód és az étkezési szokások átalakítják a fogyasztást. Továbbá a kereskedelem szerkezetének változásai szintén befolyásolják a különböző kategóriák piaci pozícióját.

Amikor a kereskedelem szerkezetének változásairól beszélünk, akkor többek közt azt az átrendeződést értjük alatta, amit a hipermarketek terjeszkedése okoz.

A háztartások beszerzéseiben a bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkekből, a következő képet mutatja:
(lásd oldal alján a táblázatot)
A hipermarketek pozíciója egyrészt a szupermarketek rovására javul, és a nagykereskedelemre is kisebb rész jut a háztartások beszerzéseiből. Ugyanakkor csökken az egyéb kategória szerepe, ami a szervezetlen kereskedelem különböző formáit foglalja magában.

Összességében a nagy boltláncok, a modern bolttípusok azaz hipermarket, szupermarket, nagy diszkont és C+C együttes piaci részesedése 50-ről 52 százalékra nőtt. Az utcai árus, piac és egyéb értékesítési csatorna mutatója pedig 15-ről 13 százalékra csökkent.

Így a táblázat három figyelemre méltó üzenetet tartalmaz. Egyik a szervezett kereskedelem térhódítása. Másik, hogy a hipermarketek még képesek vásárlóerőt vonzani a szupermarketektől és a nagykereskedelemtől is, legalábbis ami a háztartások beszerzéseit illeti. Harmadik pedig, hogy az önálló kis boltok pozíciója nem gyengült tovább.

Amikor megállapítjuk, hogy melyek az egyes bolttípusokban különösen gyakran vagy szívesen vásárolt árucikkek, akkor az nem csak az egyéni választáson, életmódon vagy ízlésen múlik. Hanem egyszerűen a boltok elérhetőségétől függ. S ez a tényező is eltéríti egyes cikkek, termékkategóriák bolti eladásának lehetőségeit is, végső soron pedig forgalmát.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo