Erősödik a szervezett kereskedelem súlya

Élelmiszerből csökken a háztartások bolti beszerzésének mennyisége, háztartási vegyi áruból viszont növekszik. Ez az idei első félév fő trendje a tavalyi hasonló időszakhoz képest. A piacra különösen erős hatást gyakorol a hipermarketek gyors térhódítása. Hiszen 2001 január–júniusban a hipermarketek egyharmaddal növelték piaci részesedésüket a háztartások fogyasztásában, napi fogyasztási cikkekből, 2000 első hat hónapjával összehasonlítva, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már most megfogalmazható, hogy a napi fogyasztási cikkek piacán (angolul FMCG=Fast Moving Consumer Goods), a háztartások várhatóan idén 1600 milliárd forintot meghaladó vásárlásainál a változások három fő oka a következő:
Egyrészt a háztartások egy részében a nagyobb beruházások miatt csökken a napi fogyasztási cikkekre fordítható vásárlóerőt. Másrészt az életmód és az étkezési szokások átalakítják a fogyasztást. Továbbá a kereskedelem szerkezetének változásai szintén befolyásolják a különböző kategóriák piaci pozícióját.

Amikor a kereskedelem szerkezetének változásairól beszélünk, akkor többek közt azt az átrendeződést értjük alatta, amit a hipermarketek terjeszkedése okoz.

A háztartások beszerzéseiben a bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkekből, a következő képet mutatja:
(lásd oldal alján a táblázatot)
A hipermarketek pozíciója egyrészt a szupermarketek rovására javul, és a nagykereskedelemre is kisebb rész jut a háztartások beszerzéseiből. Ugyanakkor csökken az egyéb kategória szerepe, ami a szervezetlen kereskedelem különböző formáit foglalja magában.

Összességében a nagy boltláncok, a modern bolttípusok azaz hipermarket, szupermarket, nagy diszkont és C+C együttes piaci részesedése 50-ről 52 százalékra nőtt. Az utcai árus, piac és egyéb értékesítési csatorna mutatója pedig 15-ről 13 százalékra csökkent.

Így a táblázat három figyelemre méltó üzenetet tartalmaz. Egyik a szervezett kereskedelem térhódítása. Másik, hogy a hipermarketek még képesek vásárlóerőt vonzani a szupermarketektől és a nagykereskedelemtől is, legalábbis ami a háztartások beszerzéseit illeti. Harmadik pedig, hogy az önálló kis boltok pozíciója nem gyengült tovább.

Amikor megállapítjuk, hogy melyek az egyes bolttípusokban különösen gyakran vagy szívesen vásárolt árucikkek, akkor az nem csak az egyéni választáson, életmódon vagy ízlésen múlik. Hanem egyszerűen a boltok elérhetőségétől függ. S ez a tényező is eltéríti egyes cikkek, termékkategóriák bolti eladásának lehetőségeit is, végső soron pedig forgalmát.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo