Ennyi volt – vége van a kis értékű termékek külföldi rendelésének?

Tízből hét felnőtt magyar értesült a kis értékű külföldi küldemények áfamentességének megszűnéséről, ám a többség nem érzékelt ebből adódó változást a rendelési folyamat során – derült ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből, mely nem, kor, illetve a lakóhely régiója alapján reprezentatív a 18-79 éves magyar lakosságra nézve.

A vizsgált korosztályba tartozók bő harmada vásárolt online külföldről az elmúlt egy év során és ötöde tervez határon túlról rendelni a következő egy évben.

Külföldi rendelések az elmúlt egy évben

A felnőtt magyarok közel háromnegyede (71 százalék) hallott arról, hogy 2021. július 1-jével módosultak a külföldi rendelésre vonatkozó áfa-szabályok és megszűnt a 22 eurónál kisebb értékű, Európai Unión kívüli országból érkező termékek áfamentessége. Az online vásárlók között ez az arány lényegesen magasabb (78 százalék), míg az interneten nem rendelők csupán feléhez jutott el az információ. Aki értesült erről, az elsősorban a médián (újságcikk, internetes hírportál, televízió, rádió stb.) keresztül tájékozódott (86 százalék), ötödük (19 százalék) ismerősök, barátok által szerzett róla tudomást, hatoduk (16 százalék) pedig valamely webáruház honlapján látott erre vonatkozó információt.

A 18-79 éves magyarok bő harmada rendelt külföldi webáruházból a felmérést megelőző egy év során. Több mint felük (56 százalék) még 2021. július 1-je előtt vásárolt, bő harmaduk (38 százalék) előtte és utána is, és csupán 6 százalék rendelt kizárólag az áfaszabályok módosítását követő időszakban. Akik gyakrabban rendelnek online, azok a külföldi rendeléseket is nagyobb eséllyel vállalják, a legalább havonta online rendelők háromötöde (61 százalék) vásárolt külföldről (is) az elmúlt egy évben.

Azok, akik a szabálymódosítás előtt és után is kipróbálták a külföldi rendelést, többségében (56 százalék) nem tapasztaltak változást a rendelési / fizetési folyamatban. Harmaduk (35 százalék) jelezte, hogy érzékelt némi eltérést, tizedük pedig nem volt biztos benne, hogy módosult-e a folyamat.

(Forrás: Reacty Digital)

Mit hoz a jövő?

Csupán a 18-79 évesek ötöde (19 százalék) tervezi úgy, hogy külföldről szeretne vásárolni az elkövetkező egy évben. A korábban külföldről rendelők kétötöde szándékozik a jövőben is határon túlról vásárolni, míg az elmúlt egy évben külföldről nem vásárlók csupán 7 százaléka valószínűsíti, hogy kipróbálja ezt. A felnőtt lakosság bő negyede (28 százalék) nem tudja előre eldönteni, míg több mint fele (valószínűleg) nem rendel majd határon túlról. Attól függően, hogy ezek a jövőbeli szándékok hogyan valósulnak meg, akár jelentős visszaesés is elképzelhető a külföldről rendelők arányában a korábbi évekhez képest, főként az olyan, kis értékű termékkategóriák esetén, mint például a mobiltelefon kiegészítők, melyek az áfamentesség eltörlése miatt drágulhatnak, illetve egyes webáruházakban a vásárlási folyamat a korábbinál bonyolultabb lehet.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo