Ennyi volt – vége van a kis értékű termékek külföldi rendelésének?

Tízből hét felnőtt magyar értesült a kis értékű külföldi küldemények áfamentességének megszűnéséről, ám a többség nem érzékelt ebből adódó változást a rendelési folyamat során – derült ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből, mely nem, kor, illetve a lakóhely régiója alapján reprezentatív a 18-79 éves magyar lakosságra nézve.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vizsgált korosztályba tartozók bő harmada vásárolt online külföldről az elmúlt egy év során és ötöde tervez határon túlról rendelni a következő egy évben.

Külföldi rendelések az elmúlt egy évben

A felnőtt magyarok közel háromnegyede (71 százalék) hallott arról, hogy 2021. július 1-jével módosultak a külföldi rendelésre vonatkozó áfa-szabályok és megszűnt a 22 eurónál kisebb értékű, Európai Unión kívüli országból érkező termékek áfamentessége. Az online vásárlók között ez az arány lényegesen magasabb (78 százalék), míg az interneten nem rendelők csupán feléhez jutott el az információ. Aki értesült erről, az elsősorban a médián (újságcikk, internetes hírportál, televízió, rádió stb.) keresztül tájékozódott (86 százalék), ötödük (19 százalék) ismerősök, barátok által szerzett róla tudomást, hatoduk (16 százalék) pedig valamely webáruház honlapján látott erre vonatkozó információt.

A 18-79 éves magyarok bő harmada rendelt külföldi webáruházból a felmérést megelőző egy év során. Több mint felük (56 százalék) még 2021. július 1-je előtt vásárolt, bő harmaduk (38 százalék) előtte és utána is, és csupán 6 százalék rendelt kizárólag az áfaszabályok módosítását követő időszakban. Akik gyakrabban rendelnek online, azok a külföldi rendeléseket is nagyobb eséllyel vállalják, a legalább havonta online rendelők háromötöde (61 százalék) vásárolt külföldről (is) az elmúlt egy évben.

Azok, akik a szabálymódosítás előtt és után is kipróbálták a külföldi rendelést, többségében (56 százalék) nem tapasztaltak változást a rendelési / fizetési folyamatban. Harmaduk (35 százalék) jelezte, hogy érzékelt némi eltérést, tizedük pedig nem volt biztos benne, hogy módosult-e a folyamat.

(Forrás: Reacty Digital)

Mit hoz a jövő?

Csupán a 18-79 évesek ötöde (19 százalék) tervezi úgy, hogy külföldről szeretne vásárolni az elkövetkező egy évben. A korábban külföldről rendelők kétötöde szándékozik a jövőben is határon túlról vásárolni, míg az elmúlt egy évben külföldről nem vásárlók csupán 7 százaléka valószínűsíti, hogy kipróbálja ezt. A felnőtt lakosság bő negyede (28 százalék) nem tudja előre eldönteni, míg több mint fele (valószínűleg) nem rendel majd határon túlról. Attól függően, hogy ezek a jövőbeli szándékok hogyan valósulnak meg, akár jelentős visszaesés is elképzelhető a külföldről rendelők arányában a korábbi évekhez képest, főként az olyan, kis értékű termékkategóriák esetén, mint például a mobiltelefon kiegészítők, melyek az áfamentesség eltörlése miatt drágulhatnak, illetve egyes webáruházakban a vásárlási folyamat a korábbinál bonyolultabb lehet.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo