Ennyi volt – vége van a kis értékű termékek külföldi rendelésének?

Tízből hét felnőtt magyar értesült a kis értékű külföldi küldemények áfamentességének megszűnéséről, ám a többség nem érzékelt ebből adódó változást a rendelési folyamat során – derült ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből, mely nem, kor, illetve a lakóhely régiója alapján reprezentatív a 18-79 éves magyar lakosságra nézve.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vizsgált korosztályba tartozók bő harmada vásárolt online külföldről az elmúlt egy év során és ötöde tervez határon túlról rendelni a következő egy évben.

Külföldi rendelések az elmúlt egy évben

A felnőtt magyarok közel háromnegyede (71 százalék) hallott arról, hogy 2021. július 1-jével módosultak a külföldi rendelésre vonatkozó áfa-szabályok és megszűnt a 22 eurónál kisebb értékű, Európai Unión kívüli országból érkező termékek áfamentessége. Az online vásárlók között ez az arány lényegesen magasabb (78 százalék), míg az interneten nem rendelők csupán feléhez jutott el az információ. Aki értesült erről, az elsősorban a médián (újságcikk, internetes hírportál, televízió, rádió stb.) keresztül tájékozódott (86 százalék), ötödük (19 százalék) ismerősök, barátok által szerzett róla tudomást, hatoduk (16 százalék) pedig valamely webáruház honlapján látott erre vonatkozó információt.

A 18-79 éves magyarok bő harmada rendelt külföldi webáruházból a felmérést megelőző egy év során. Több mint felük (56 százalék) még 2021. július 1-je előtt vásárolt, bő harmaduk (38 százalék) előtte és utána is, és csupán 6 százalék rendelt kizárólag az áfaszabályok módosítását követő időszakban. Akik gyakrabban rendelnek online, azok a külföldi rendeléseket is nagyobb eséllyel vállalják, a legalább havonta online rendelők háromötöde (61 százalék) vásárolt külföldről (is) az elmúlt egy évben.

Azok, akik a szabálymódosítás előtt és után is kipróbálták a külföldi rendelést, többségében (56 százalék) nem tapasztaltak változást a rendelési / fizetési folyamatban. Harmaduk (35 százalék) jelezte, hogy érzékelt némi eltérést, tizedük pedig nem volt biztos benne, hogy módosult-e a folyamat.

(Forrás: Reacty Digital)

Mit hoz a jövő?

Csupán a 18-79 évesek ötöde (19 százalék) tervezi úgy, hogy külföldről szeretne vásárolni az elkövetkező egy évben. A korábban külföldről rendelők kétötöde szándékozik a jövőben is határon túlról vásárolni, míg az elmúlt egy évben külföldről nem vásárlók csupán 7 százaléka valószínűsíti, hogy kipróbálja ezt. A felnőtt lakosság bő negyede (28 százalék) nem tudja előre eldönteni, míg több mint fele (valószínűleg) nem rendel majd határon túlról. Attól függően, hogy ezek a jövőbeli szándékok hogyan valósulnak meg, akár jelentős visszaesés is elképzelhető a külföldről rendelők arányában a korábbi évekhez képest, főként az olyan, kis értékű termékkategóriák esetén, mint például a mobiltelefon kiegészítők, melyek az áfamentesség eltörlése miatt drágulhatnak, illetve egyes webáruházakban a vásárlási folyamat a korábbinál bonyolultabb lehet.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo